Indústria afirma que Castor no suposarà "en cap cas" un augment de la tarifa

Escal UGS reunirà dilluns els inversors per decidir sobre el retorn de la concessió del magatzem de gas a l'Estat

El secretari d'estat d'Energia, Albert Nadal, ha assegurat que "en cap cas" hi haurà pujades de peatges –part regulada de la tarifa– per als consumidors de gas com a conseqüència de la situació de l'emmagatzematge subterrani de Castor. En una trobada amb mitjans, Nadal ha insistit que el govern espanyol farà tot el possible perquè el consumidor no pagui addicionalment per aquesta infraestructura. Nadal ha assenyalat que per ara només tenen notificada la intenció de l'empresa gestora de l'emmagatzematge, Escal UGS –propietat en un 66,6% d'ACS–, de renunciar a la concessió d'explotació de l'emmagatzematge. Quan aquesta intenció es concreti, ha afegit, "es podran observar les conseqüències i les actuacions que s'han de dur a terme". "Estem estudiant totes les possibilitats", ha subratllat Nadal, que ha apuntat que, en cas d'indemnització, "es tindria en compte el valor de la inversió menys les amortitzacions ja realitzades".

D'altra banda, la companyia Escal UGS reunirà dilluns, mitjançant una conferència per internet, els titulars dels bons que van finançar amb més de 1.400 milions d'euros el projecte Castor per decidir si, finalment, accepten el retorn de la concessió a l'estat espanyol. L'autorització dels bonistes i del Banc Europeu d'Inversions (BEI), que va emparar l'emissió, són requisits essencials per poder completar el procés i, així, poder exigir al govern espanyol el retorn de la inversió –uns 1.700 milions d'euros–, d'acord amb el blindatge en la concessió de 2008. Tot i la incertesa al voltant de la solvència, Escal UGS ja ha fet efectiu el tercer pagament als inversors, previst per al passat 30 de juny, de 21,36 milions.

La promotora del magatzem, propietat d'ACS en dues terceres parts, s'enfronta a un complex horitzó econòmic. Amb els inversors, es va comprometre a prepagar bona part dels 1.400 milions d'euros –el tram sènior de l'emissió, el que disposa de més garanties– si el pròxim 30 de novembre el projecte no havia començat a funcionar. Davant l'estratègia del ministeri d'Indústria, que, malgrat les evidències científiques de la relació causa-efecte entre injeccions de gas i terratrèmols acreditada pels informes oficials i els experts, continua encara esperant els resultats de nous informes mentre manté la planta tancada, la companyia capitanejada per Florentino Pérez va decidir apel·lar al blindatge de la concessió per abandonar el vaixell i cobrar de l'Estat per saldar els seus compromisos amb els inversors. Entre ells, precisament, figura el BEI, que va comprar 300 milions en bons i va garantir la liquiditat de l'operació amb 200 milions més de diners públics europeus.

Si, finalment, els bonistes i el BEI ratifiquen el retorn de la concessió en aquesta reunió –que inicialment s'havia de celebrar aquest mateix divendres i ha estat ajornada–, Escal UGS haurà de presentar en deu dies un pla de pagament dels més de 1.400 milions d'euros. Aconseguir aquesta xifra, però, pot resultar difícil per a l'empresa, que confia veure revertida la inversió recorrent a l'article 14 de la concessió de 2008, que garantia el cobrament més enllà d'actuació negligent o dolosa de la promotora. Tot i que el Suprem va acceptar aquest plantejament quan el govern espanyol va denunciar davant el Tribunal Suprem aquesta clàusula com a lesiva per als interessos generals, l'alt tribunal també va advertir que el govern espanyol podria sancionar l'empresa o reduir la remuneració si demostraven males pràctiques.