Societat 18/07/2016

Mig miler de centres volen fer el pas a escoles innovadores

L'interès generat supera de llarg les 200 places que oferia el programa pilot d'Escola Nova 21

Ara
2 min
Alumnes del segon cicle de primària de l’Escola Sadako, que és un dels centres adherits al projecte.

BarcelonaDeixar enrere aquell model educatiu en què el mestre explica i els alumnes apunten. I que les classes no siguin espais enfocats a ensenyar a superar exàmens. Passar, en definitiva, de memoritzar a comprendre. Són les claus de l'anomenada escola avançada, un model que ha despertat l'interès de molts centres de Catalunya. En concret, el pla pilot que llança la plataforma Escola Nova 21 –un programa impulsat per la Unesco, la Fundació Jaume Bofill, la UOC i l’Obra Social La Caixa– per ajudar a fer la transició cap al nou model a 200 escoles ha rebut un total de 487 sol·licituds, dada que suposa el 15,7% dels centres que ofereixen educació obligatòria. La iniciativa compta amb el suport del departament d’Ensenyament, la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (Fapac) i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.

Els centres que s'hi han interessat han aprovat la seva participació al programa per majoria dels seus claustres i dels seus consells escolars i, per tant, els instigadors de la iniciativa constaten que el debat sobre el canvi de model ha arribat a molts més centres. Les escoles que han fet la seva sol·licitud per entrar a formar part del programa se sumen a les 26 que formaven part ja del nucli impulsor i responen a un perfil força representatiu de la realitat educativa del país: 68% de públiques i 32% de concertades. Un 78% són de les comarques barcelonines, un 8% de les gironines, un 5,6% de les tarragonines, un altre 5,6% de les lleidatanes i un 2,3% de les de les Terres de l'Ebre.

El compromís del programa és dotar 200 escoles d'eines d'autodiagnosi i de procediment per al canvi, recursos formatius, espais de capacitació i reflexió compartida en xarxes i també indicadors d'avaluació perquè puguin actualitzar el seu enfocament educatiu. Al desembre, està previst seleccionar-ne 30 que rebran un acompanyament intensiu. Tenint en compte, però, que la demanda ha desbordat previsions, Escola Nova 21 busca ara la manera de poder donar resposta a més centres.

El pla pilot s'allargarà tres anys i, per tant, es donarà per tancat a la tardor del 2019. El director del programa, Eduard Vallory, ha anunciat que el 23 i 24 de novembre s'organitzarà un simposi conjuntament amb la Unesco i l'OCDE per aprofundir en els fonaments de les 4 característiques que tota escola hauria de tenir en la societat del coneixement i que passen, per exemple, per generar competències adaptades a la vida dels alumnes, instaurar sistemes que permetin avaluar l'assoliment de totes les competències, adaptar les pràctiques d'aprenentatge a la manera com els alumnes aprenen i apostar per una acció educativa oberta.

stats