Salut
Societat 27/10/2021

Així es tramita ara la baixa laboral o es renova el pla de medicació al CAP

Salut posa en marxa una web per autoprogramar-se consultes no urgents

G.G.G.
2 min
Hugo Querol, administratiu al CAP de Roger de Barcelona, provant la nova eina digital.

BarcelonaLa pandèmia ha digitalitzat una part important de l'atenció sanitària, que cada vegada és més telemàtica. Per exemple, es resolen més consultes ordinàries o es fan visites de seguiment de malalties cròniques amb una trucada al metge de capçalera. I ara el departament de Salut fa un pas més per descongestionar els taulells d'atenció al pacient habilitant una pàgina web per a les qüestions més burocràtiques, com la tramitació d'una baixa laboral o la renovació del pla de medicació, però també per a aquella assistència sanitària que no requereix una atenció urgent. A la web Cita.salut.gencat.cat –tot i que també s'hi pot accedir a través de La Meva Salut– l'usuari pot demanar cita, fer gestions que no necessiten una atenció immediata o fer una consulta administrativa sense necessitat d'anar presencialment al centre d'atenció primària (CAP).

Aquesta eina s'ha dissenyat basant-se en els 22 motius de consulta que més es repeteixen als taulells d'atenció al pacient. En aquests moments destaquen els relacionats amb les gestions per vacunar-se (del covid i de la grip), la tramitació de la baixa laboral o les visites per fer seguiment d'una malaltia crònica amb un professional sanitari. Després d'introduir-hi les dades personals (el codi identificador de la targeta sanitària), el programa desplega aquesta vintena de motius –sempre se n'ha de seleccionar un– i demana a l'usuari que expliqui molt resumidament quina gestió vol fer.

Gestions més endreçades

Per exemple, si vol anar al CAP per curar-se una ferida al peu, haurà d'escollir quin dia vol fer-ho d'entre el ventall de dies que li ofereix el sistema. I si el que vol és gestionar una baixa laboral, podrà carregar el justificant com un fitxer adjunt (com ara una radiografia) i seleccionar si la vol rebre per correu o si prefereix recollir-la presencialment al CAP.

I què passa si el motiu de consulta no figura entre els motius prefixats? L'usuari continuarà tenint l’opció de sol·licitar una cita presencial o no presencial directament amb els professionals de salut per la web habitual, per telèfon o al taulell. De fet, Salut insisteix que l’usuari sempre decideix i, si no vol l'opció que li ofereix l’eina, pot gestionar-ho per la via tradicional. 

"Si cal una visita amb professional assistencial, la mateixa eina indicarà quin serà i si és presencial o no. Però en cap cas s'anul·la la capacitat del pacient de visitar-se, sinó que s'afegeix una nova eina per reduir la burocràcia i evitar els desplaçaments d'aquells que preferirien no venir presencialment", ha explicat la directora del Servei Català de la Salut (CatSalut), Gemma Craywinckel.

Salut indica que aquesta és una via més per accedir a l'atenció primària i que complementa els altres canals, com el telèfon o taulell del CAP o el 061, que continuen funcionant com fins ara. "Els professionals s'adapten a un altre canal d'accés, però la seva feina és la mateixa, més endreçada", ha dit Craywinckel. De moment, l'eina fa deu dies que està activa i 75.000 persones l'han fet servir.

stats