Societat 13/09/2021

Almeida manté el Madrid Central de Carmena, però amb menys restriccions

Tira endavant el projecte amb els vots dels díscols de Més Madrid

3 min
Imatge d’arxiu d’un dels accesos a Madrid Central per la Gran Via

MadridL'any 2018 l'exalcaldessa de Madrid, Manuela Carmena, va implantar la primera zona de baixes emissions de trànsit d'Espanya, l'anomenat Madrid Central. Però des de l'entrada en vigor ha penjat d'un fil, perquè ha estat sotmès a una autèntica odissea judicial, fruit dels recursos presentats pel PP, fins al punt que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) va donar la setmana passada deu dies a l'Ajuntament abans de deixar-lo sense efecte. El govern de José Luis Martínez-Almeida ha passat de recórrer als tribunals el Madrid Central de Carmena a aprovar-ne un de semblant aquesta tarda: l'anomenat Madrid 360, que és menys restrictiu que l'anterior.

En la nova normativa promoguda pel govern del PP i Ciutadans, Madrid Central passa a anomenar-se oficialment Zona de Baixes Emissions d'Especial Protecció (ZBEDEP) Districte Central, que inclou el mateix perímetre que ja tenia el projecte de Carmena però hi incorpora bàsicament tres novetats. La primera és equiparar l'entrada dels 15.000 comerciants de la zona amb la dels residents. La segona passa per permetre que les motos circulin durant una hora més per la zona restringida, fins a les onze de la nit. I la tercera, ajornar un any, fins al 31 de desembre del 2022, la limitació d'accés als vehicles de mercaderies amb el distintiu ambiental B i que porten més de 3.500 quilos de pes.

A banda d'aquestes novetats, el projecte d'Almeida també preveu que de cara al 2025 tota la ciutat de Madrid passi a ser considerada zona de baixes emissions. Carmena ho havia reservat per al centre de la ciutat. A més, també preveu dues zones protegides de baixes emissions: la zona central, que ja havia establert l'anterior govern municipal, i la zona de la plaça Elíptica, on no podran circular els vehicles que no tinguin etiqueta mediambiental. Aquesta última novetat és molt criticada per l'oposició.

Ha estat paradoxal la posició del PP, que en la campanya de les últimes municipals va prometre que suspendrien l'ordenança promoguda per Manuela Carmena i, de fet, la va portar als tribunals amb dos recursos: un del mateix partit i l'altre de la Comunitat de Madrid (que governa Isabel Díaz Ayuso). Ara el govern d'Almeida ha decidit mantenir el projecte incorporant-hi uns canvis mínims que el regidor popular, Borja Carabante, ha defensat assegurant que es reduiran "un 10%" les emissions de NO2 i es compliran, d'aquesta manera, les directives europees.

Els vots dels díscols de Més Madrid

Almeida ha aconseguit tirar endavant el projecte amb els vots de Ciutadans, el soci de govern que ha aprofitat per penjar-se la medalla d'haver obligat el PP a mantenir la zona de baixes emissions, i els dels quatre regidors carmenistes que van trencar amb Més Madrid i que finalment es van constituir al grup mixt. José Manuel Calvo del Olmo, regidor d'aquest grup, ha defensat el sentit del seu vot perquè considera que es manté en gran part el projecte de Carmena. "El que es fa és donar carta de naturalesa a una situació que ja es produïa", ha dit en referència a l'entrada dels vehicles dels comerciants.

En canvi, tant per al PSOE com per a Més Madrid el projecte és un "retrocés. "Implica l'eliminació real de Madrid Central perquè significa l'entrada de 50.000 cotxes més al dia, un 40% més dels que entren avui", ha denunciat la portaveu de Més Madrid, Rita Maestre. "Madrid Central era un punt de partida, no d'arribada", ha dit la regidora, que ha assegurat que la modificació del projecte va en contra de les polítiques mediambientals europees.

stats