Societat 11/03/2021

“Barcelona pot convertir-se en un ‘hub’ educatiu”

Barcelona Global marca el camí per posicionar la capital catalana com un destí d'estudiants estrangers

2 min
Imatge d'arxiu de l'exterior de la facultat de la UB d'Economia i Empresa

BarcelonaTot i que la pandèmia ho ha aturat gairebé tot, cada vegada hi ha més estudiants que se'n van a l'estranger a treure's un grau o un postgrau. Segons l'informe que ha presentat aquest matí Barcelona Global, aquesta mobilitat va augmentar un 76% respecte a la dècada anterior i l'entitat estima que el 2030 s'arribarà als 10 milions de joves que opten per anar a estudiar tota la carrera en un altre país, el doble que abans de la crisi del coronavirus. Així, Barcelona Global, juntament amb la consultora Siris Academic, ha presentat diferents propostes per aprofitar aquest creixement. "Barcelona pot convertir-se en un hub educatiu", ha reivindicat Mateu Hernández, el CEO de Barcelona Global. "Anem una mica tard, però encara podem pujar al carro i atraure estudiants", ha afegit la directora de l'entitat sense ànim de lucre, Aurora Catà.

L'informe apunta que malgrat que Catalunya i Barcelona comptin amb universitats i marques educatives molt potents com, per exemple, la Universitat de Barcelona, la Politècnica, la Pompeu Fabra, l'Autònoma i Esade, l'Estat "està a la cua dels principals països europeus tant en nombres absoluts com en proporció d'estudiants estrangers matriculats". Per aquest motiu, l'exconseller d'Economia i membre de la Comissió Executiva de Barcelona Global, Andreu Mas-Colell ha tocat el crostó a les administracions estatals i nacionals i els ha retret que no tinguin prou "sensibilitat" amb la qüestió d'atraure estudiants estrangers.

En aquest sentit, Mas-Colell ha apuntat que un dels esculls determinants són les traves administratives que es troben els estrangers per entrar al sistema educatiu català i que és molt important facilitar-los l'accés. De fet, ha demanat que es tingui en compte en la nova llei d'universitats d'àmbit estatal que s'està fent. "També s'ha de facilitar la creació de nous graus i universitats", ha afegit l'exconseller.

L'informe, que també ha comptat amb l'assessoria legal de Joan Roca –president executiu del despatx d'advocats Roca Junyent–, compara i posa d'exemple el sistema d'universitats de diferents zones i proposa seguir-ne l'estela per convertir Barcelona en un hub educatiu d'àmbit internacional. Destaquen l'èxit de ciutats com Cophenaguen i Amsterdam, que s'han afegit als hubs tradicionals situats als Estats Units i al Regne Unit. Tant els Països Baixos com Dinamarca, segons l'informe, han tirat endavant polítiques públiques i un marc legal que promou l'autonomia dels centres universitaris i flexibilitza la creació de nous graus i l'accés d'alumnes estrangers. A més, l'estudi recorda que als dos països la inversió pública en educació superior és d'un 1,3% i un 1,6% del PIB, respectivament, més del doble que la d'Espanya.

De moment, Barcelona Global no ha traslladat els resultats de l'informe i les propostes a les administracions competents, però sí que mantenen el contacte amb rectors de diferents universitats. "Se senten molt sols en la lluita per la internacionalització", ha assegurat el CEO de l'entitat.

L'estudi també apunta que el fet que Barcelona es convertís en un hub educatiu tindria un gran impacte econòmic en tota l'àrea metropolitana. Ressalta que el 2016 els estudiants estrangers van aportar de manera directa, indirecta i induïda 57.000 milions de dòlars als Estats Units o, si es miren països de magnituds més semblants a Catalunya, 5.300 milions de dòlars als Països Baixos.

stats