Barcelona tallarà el trànsit en grans espais els caps de setmana

Es reservaran als vianants vies com Gran de Gràcia, l'avinguda Litoral o Fabra i Puig i tot Montjuïc

Barcelona continua desplegant accions per guanyar espai per al vianant i, de retruc, treure'l al trànsit, ara que cal més distància entre persones per caminar i que les passejades es concentren en franges horàries. La ciutat restringirà la circulació de cotxes durant els caps de setmana en grans espais com la muntanya de Montjuïc, on es tallaran tots els accessos, i també en vies transitades com Gran de Gràcia, la Via Laietana, l'avinguda Litoral, Fabra i Puig - Onze de Setembre, Creu Coberta i el passeig de Sant Joan - Pi i Margall. La mesura que han anunciat aquest divendres la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, i l'arquitecte en cap, Xavier Matilla, es començarà a aplicar aquest mateix dissabte i se sumarà a accions com la de tallar al trànsit trams dels laterals de la Gran Via i la Diagonal o a la de fer créixer les voreres en carrers com Consell de Cent o la mateixa Via Laietana. La ciutat ja tallava, de fet, 51 vies diàriament, entre les nou del matí i les nou de la nit. I ara suma aquests set grans espais durant els caps de setmana.

Barcelona es prepara per al postconfinament: pintarà voreres més amples i habilitarà corredors bici

Aquests talls començaran dissabte a les nou del matí i es mantindran fins a les nou de la nit de diumenge. La mesura es repetirà cada setmana fins a finals de juny, tot i que el govern no descarta prolongar-ho en funció de com avancin les fases de desconfinament. Els talls s'aplicaran també els dos dies festius que queden dins d'aquest període. 

A l'hora de seleccionar els set grans àmbits en els quals s'actua, el govern municipal ha valorat aspectes com que ja siguin espais que concentren molts veïns per passejar-hi o fer-hi esport o que siguin vies d'enllaç entre llocs amb molta afluència i que, per tant, puguin funcionar com a corredors, tant verticals com horitzontals. S'ha intentat, també, que la tria esquitxés el conjunt de la ciutat, després de les crítiques que va generar el primer paquet d'actuacions, que estava molt centrat en la zona centre, sobretot a l'Eixample. 

Barcelona comença a prendre espai al cotxe a la Via Laietana

Amb el conjunt d'actuacions es guanyen ara 12 quilòmetres lineals per al passeig. El punt on el tall és més llarg és l'avinguda Fabra i Puig i el carrer Onze de Setembre, que sumen 2,8 quilòmetres i 72.800 metres quadrats lliures de trànsit. On es guanya més espai lliure, però, és a Pi i Margall i passeig de Sant Joan: 121.000 metres quadrats. L'objectiu de la mesura, segons Sanz, és garantir "itineraris segurs" i avançar en la transformació de la ciutat en la línia d'afrontar la contaminació i fer-la més amable per als veïns. El concepte d' itineraris explica la manera de prioritzar l'espai púbic a favor del vianant i la bici, segons ha detallat l'arquitecte en cap, que ha remarcat que són un avenç per deixar de veure la ciutat com una suma de discontinuïtats. 

Ara, segons el govern, tots els veïns tindran a prop emplaçaments habilitats per fer esport o passejar. Sanz ha remarcat que la muntanya de Montjuïc passarà a ser un gran lloc verd, lliure de cotxes, on fer-hi esport, i que no es descarta que la mesura s'acabi aplicant també els dies laborables. A l'avinguda Litoral també s'hi vol potenciar l'espai per fer esport, passejar o instal·lar-hi terrasses. El canvi de l'espai públic serà "espectacular" a parer de la responsable d'Urbanisme. 

Els talls del trànsit es faran amb tanques i senyalitzacions viàries, i només es permetrà el pas a residents, serveis i distribució urbana de mercaderies. La mesura afectarà diverses línies d’autobús i, per això, en alguns casos, com els eixos de Fabra i Puig i de Pi i Margall, s'habilitarà el pas del transport públic per carrers transversals. 

En el cas de l'avinguda Litoral, el tall anirà acompanyat de mesures per recuperar els aparcaments del carrer com a espais lliures. Ahir ja es va iniciar el tancament dels aparcaments corresponents a les platges de Nova Icària, Bogatell, Mar Bella, Nova Mar Bella i Llevant. 

En total, les mesures que ja s'havien desplegat i els talls de cap de setmana sumen 501.756 metres quadrats guanyats per al passeig. L'Ajuntament, a més, també té previst treure carrils de circulació i places d'aparcament per permetre el creixement de les terrasses de bars i restaurants, que hauran de restringir l'aforament amb les noves mesures de seguretat. El govern, a més, ja ha deixat clar que voldrà recuperar, quan es pugui, projectes que tot just començaven com el tall del carrer Aragó un diumenge al mes. El que no preveu és allargar la llista d'espais tancats ara en cap de setmana. Tot, diuen, ja està molt calculat per no generar un gran problema de trànsit.