Mobilitat

El 65% dels ciclistes asseguren sentir-se vulnerables a Barcelona

Un estudi del RACC recull que nou de cada deu usuaris de bicicleta no tenen carrils segurs per fer tot el seu itinerari

ARA
3 min
Un ciclista circulant per un carril bici de Barcelona.

BarcelonaEl 65% de les persones que van en bicicleta per Barcelona asseguren sentir-se vulnerables mentre circulen per la ciutat, i això és un salt important respecte al 55% que ho deia el 2019, tot i que també cal tenir en compte que cada cop hi ha més veïns que es passen a la bicicleta (el 41% fa menys de dos anys que fa servir aquest mitjà de transport de forma habitual) i que cada cop més comparteixen els seus espais amb vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics. I nou de cada deu ciclistes asseguren que no poden fer tot el seu itinerari per espais segurs. Són dues de les principals dades que recull la quarta edició del baròmetre sobre la mobilitat amb bicicleta que fa el RACC. L'estudi, que ha enquestat 800 usuaris de bicicleta i ha analitzat els hàbits i l'opinió de les persones que es desplacen amb bicicleta, conclou que els ciclistes reclamen més i millors connexions dels carrils bici i més facilitats per entrar i sortir de la ciutat des d'altres municipis.

Els ciclistes demanen, sobretot, que els carrils bici no estiguin desconnectats, que es millorin les cruïlles i rotondes i que no se'ls posi al mateix carril que els autobusos, que és el que l'Ajuntament ja ha provat al carrer Creu Coberta i vol aplicar a Via Laietana i Pi i Margall. A més, aposten de forma clara perquè el servei públic de lloguer de bicis (el Bicing a Barcelona) sigui d'àmbit metropolità i no hi hagi diferents models segons el municipi. Si fos així, el 39% dels que ja són usuaris del Bicing diuen que farien desplaçaments metropolitans amb aquest sistema.

El que més inseguretat genera als ciclistes és la convivència amb els patinets elèctrics (ho diu un 74%) o amb vehicles de motor gros com furgonetes o autobusos (ho denuncia un 75%). Pel que fa a la infraestructura ja existent, el 89% dels enquestats asseguren no tenir una xarxa contínua per fer els seus desplaçaments habituals. "Aquesta carència els empeny a pujar a la calçada i cometre infraccions de trànsit", segons la responsable de l'informe i cap d'Estudis de Mobilitat del RACC, Alba Rey. De fet, segons les dades recollides, quan no disposen de la infraestructura necessària, el 59% dels ciclistes circulen per la calçada, el 26% fan servir voreres de menys de cinc metres encara que no estigui permès, el 13% fan més volta per fer el recorregut i el 12% baixen de la bici.

Alerta a les cruïlles

El que més critiquen de la infraestructura actual és el disseny en cruïlles i rotondes, que desagrada a un 29%, seguit dels carrils segregats que topen amb places d'aparcament o contenidors (els suspenen el 28%) i dels carrils bidireccionals, que obtenen una mala nota per part del 27% dels enquestats.

Un altre dels temes que més preocupa als usuaris de bicis és la seguretat: el 82% dels robatoris de bicicletes o components es produeixen en estacionaments públics al carrer. L'informe del RACC també alerta d'un increment d'ús d'objectes que poden distreure els usuaris de la bicicleta, com ara auriculars (el 41% admet que en fa servir) o el mòbil (el 35% no amaga que l'utilitza mentre va en bici). I els mateixos ciclistes reconeixen també algun comportament de risc com creuar en vermell quan no tenen cotxes o motos a prop (ho admet un 48%) i es puntuen de mitjana amb un 6,5 quan se'ls demana per la pròpia conducta cívica.

Entre les iniciatives recomanades per millorar el benestar dels ciclistes, el RACC considera oportú desenvolupar una formació obligatòria i gratuïta, ja que segons l'informe un 33% dels usuaris admet no conèixer la normativa de circulació urbana amb bicicleta. També es recomana eliminar els carrils bici de les voreres i els bidireccionals, posar més semàfors específics i reservar espais perquè les bicicletes s'aturin als semàfors com passa amb les motos, entre altres mesures.

stats