Barcelona
Societat  /  Barcelona 03/08/2022

Aval judicial a l'inici de les obres de la superilla de l'Eixample

L'Ajuntament preveu que els treballs arrenquin la segona quinzena d'aquest mes

2 min
Simulació de com es projecten els carrers reformats

BarcelonaLes obres de la nova superilla de l'Eixample començaran a expulsar cotxes del cor de Barcelona a l'agost. Un jutjat contenciós administratiu ha desestimat el recurs de la Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona que demanava paralitzar els treballs fins que la justícia decideixi si el projecte s'ajusta o no a la legalitat. De moment el jutge encara no ha entrat en el fons de la qüestió, però d'entrada creu que cal prioritzar "l'interès públic" del projecte per sobre dels arguments dels recurrents.

De fet, la resolució judicial –a la qual ha tingut accés l'ARA– no veu imprescindible aturar les obres a l'espera de la sentència, com es demanava en el recurs. El jutge considera que el projecte no és "irreversible", malgrat el cost econòmic que suposaria haver de fer marxa enrere en cas que la sentència final acabés tombant la superilla.

La previsió de l'Ajuntament de Barcelona és que les obres per pacificar el trànsit als carrers Consell de Cent, Rocafort, Borrell i Girona comencin la segona quinzena d'aquest mes. Els treballs duraran vuit mesos i mig, però des del principi els vehicles estaran obligats a girar a cada cruïlla i, per tant, els quatre carrers ja no es podran recórrer sencers en cotxe d'una punta a l'altra. Quan s'acabin les obres als 36 trams afectats (que es faran simultàniament) els carrers tindran una única plataforma i es multiplicarà per deu la presència de verd. L'objectiu és que el trànsit rodat es redueixi a la mínima expressió i que la velocitat estigui limitada als 10 km/h. I als encreuaments dels nous carrers pacificats hi han d'aparèixer places, que els cotxes no podran travessar.

Finalitat pública

Malgrat que la resolució judicial no entra a valorar encara si les obres de la superilla de l'Eixample es van adjudicar correctament, el jutge assegura que el projecte té una "finalitat pública", perquè pretén millorar l'"urbanisme de la zona". I per això considera que en aquest moment cal "prioritzar" l'interès públic.

En el seu recurs, la Cambra acusa l'Ajuntament d'haver tramitat per la via ràpida l'adjudicació de les obres, tot i la seva magnitud. Considera que per la seva "transcendència i impacte", el projecte no podia seguir els camins administratius ordinaris i que el consistori hauria d'haver modificat el planejament urbanístic per tirar endavant els treballs, que impliquen "un canvi radical" en la mobilitat a l'Eixample. Segons els recurrents, el consistori va decidir convocar els concursos pels 10 paquets que formen l'obra alhora per agilitzar la tramitació i va vulnerar algun procediment, com ara el termini per presentar al·legacions ciutadanes.

L'Ajuntament, en canvi, defensa la legalitat de la tramitació. Assegura que "no era necessari" modificar el pla urbanístic i qüestiona la "legitimitat" de la Cambra per presentar el recurs. Ara caldrà veure a qui dona finalment el jutge la raó.

stats