Barcelona

Els primers carrers de la superilla de l'Eixample començaran a expulsar cotxes a l'agost

Des que comencin les obres, que duraran vuit mesos i mig, els vehicles ja estaran obligats a girar a cada cruïlla

3 min
Simulació de com es projecten els carrers reformats

BarcelonaAmb una mica de retard respecte als primers anuncis, Barcelona ja ha activat el compte enrere per començar les obres dels quatre primers carrers pacificats de la superilla de l'Eixample: Consell de Cent, Rocafort, Borrell i Girona, i de les places que es formaran quan es creuin dues d'aquestes vies. La feina prèvia, que és la de moure parades de Bicing o places de càrrega i descàrrega, engegarà ja durant la segona meitat de juliol i les obres com a tals es posaran en marxa a partir de la segona quinzena d'agost, amb una previsió de durada de vuit mesos i mig que hauria de permetre al govern municipal tenir-ho tot llest abans de les eleccions municipals.

Un calendari exprés que porta a aixecar de manera simultània tots els trams afectats. Des que les màquines comencin a treballar, però, aquests quatre carrers ja aplicaran la nova lògica per a la mobilitat: els vehicles que els recorrin estaran obligats a girar a cada cruïlla. I, per tant, carrers com Consell de Cent deixaran de poder-se recórrer en cotxe d'una punta a l'altra.

El que sí que es garantirà durant aquest període d'obres és que sempre hi hagi un carril de circulació per a veïns, serveis i vehicles d'emergències i una vorera disponible per als vianants. No hi haurà cap afectació per al transport públic. Per això, els treballs es faran en dues fases: una al costat mar i l'altra al costat muntanya. Però als 36 trams inclosos en el projecte, que es divideixen en 10 lots (s'han contractat 10 equips diferents), començaran les obres al mateix temps per poder complir amb els exigents terminis fixats.

Un cop tot acabi –els tècnics confien complir el calendari, però admeten que poden aparèixer dificultats en alguns dels trams– el dibuix serà el que el govern de Colau ja fa temps que difon: amb els carrers convertits en plataformes úniques i que substituiran l'asfalt pel panot i el granit, i es multiplicarà per deu la presència de verd. El trànsit hi hauria de tenir un paper testimonial i amb la velocitat sempre acotada als 10 km/h. I als encreuaments dels nous carrers pacificats hi han d'aparèixer places, que els cotxes no podran travessar.

"Seran els carrers del segle XXI", segons repeteix la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, que assegura que el que s'aplicarà a l'Eixample és un "salt qualitatiu" en el model de plataformes úniques que ja s'aplica en altres zones de la ciutat. Tot i que les bicicletes podran continuar anant pel tram central de tots dos carrers pacificats, desapareixeran carrils bici com el de Consell de Cent i Girona i es proposen com a alternatius els de València i Gran Via per al cas de Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris per al cas de Girona. La cara B del projecte es viurà en el tram central del carrer Mallorca que, segons els estudis de mobilitat, és el que més veurà incrementar el seu volum de trànsit en hora punta.

El pressupost per a aquests primers quatre carrers i places és de 52,7 milions d’euros, que es finançaran en part amb recursos dels fons Next Generation.

Així es projecten les noves places

Sense aturada cautelar

El govern municipal nega que la denúncia presentada a Fiscalia contra el projecte tingui cap afectació sobre el calendari d'obres. El precedent, diu, és la denúncia contra la reforma de la Via Laietana en què ja s'han rebutjat tres de les set peticions presentades que demanaven l'aturada cautelar de les obres.

La responsable d'Urbanisme assegura, de fet, que la ciutat dona avui ja el tret de sortida al període d'obres perquè comença la campanya informativa, amb cartes adreçades als veïns de les zones afectades i reunions amb les entitats i el desplegament d'un equip d'informadors de carrer. També s'activarà un número de telèfon específic per atendre dubtes sobre la reforma i un correu.

Llum verda a la retirada de la llosa de Sant Antoni

La tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, també ha informat que el projecte de retirada de la polèmica llosa de formigó de la ronda Sant Antoni segueix els passos previstos i que avui mateix ha rebut la llum verda de la comissió de govern. La previsió és que els treballs de retirada puguin començar al novembre i que el projecte de nova urbanització, que ha generat moltes tensions a Sant Antoni i el Raval, pugui estar a punt a principis de l'any que ve. Segons l'última proposta, la ronda es convertirà en una plataforma única, però recuperarà la circulació en sentit baixada d'autobusos i espais per a la càrrega i descàrrega i la circulació de bicicletes.

stats