Medi ambient

Barcelona alliberarà de la zona de baixes emissions els que tinguin pocs ingressos

La nova normativa també multiplicarà el nombre d'autoritzacions puntuals per saltar-se la restricció

3 min
Cartell de la ZBE a la ronda de Dalt.

BarcelonaCanvis a la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona. Després que el TSJC en tombés al març l'ordenança que la regula, l'Ajuntament de Barcelona ha presentat avui una actualització del text que, a part de millorar la justificació de la restricció (que era un dels aspectes qüestionats per la justícia), també hi introdueix una "dimensió més social". D'entrada, tothom que pugui acreditar que té pocs ingressos quedarà alliberat de les sancions, encara que circuli amb un vehicle sense etiqueta ambiental en l'horari de funcionament de la ZBE.

Per determinar qui pot incloure's en aquesta categoria de vulnerabilitat, el consistori farà servir un barem establert: els titulars dels vehicles hauran de demostrar que tenen uns ingressos inferiors a dues vegades l'indicador de renda d'efectes múltiples (IPREM). És a dir, que cobren menys de 16.200 euros anuals en 14 pagues. Si es tracta de famílies de dos membres, hauran d'ingressar menys de 2,5 vegades l'IPREM, menys de 2,9 vegades en el cas de famílies de tres membres i de 3,3 si són quatre o més (26.749 euros anuals).

La nova ordenança també s'aplicarà als que fan servir el vehicle per treballar i són a menys de cinc anys de l'edat de jubilació. Així, se'ls permetrà no haver de fer un canvi de vehicle per mantenir la feina. I també multiplicarà el nombre d'autoritzacions puntuals que tothom podrà sol·licitar per saltar-se la restricció. Si fins ara eren 10 a l’any, passaran a ser 24 (també per als vehicles amb matrícula estrangera). "Penalitzem una mica menys l'ús esporàdic del vehicle sense etiqueta", ha dit el regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia, que també ha informat que quedaran alliberats de les sancions vehicles singulars com els d'autoescola, els portacontenidors i els de persones amb tractaments mèdics periòdics.

Tots aquests canvis seran vigents quan es completi el procés d'aprovació de l'ordenança, que comença aquest dijous a la comissió de govern i que, si tot va com es preveu, estarà enllestit al gener. L'objectiu, segons el govern municipal, és que la mesura ja tingui el nou marc normatiu abans que acabi el mandat. Així ho ha detallat aquest dimarts Badia, que ha remarcat que les modificacions no afecten el funcionament general de la ZBE: el "hardware" es manté, ha dit, i ha confiat que les noves autoritzacions tindran poc impacte ambiental. La mesura que es calcula que podrà beneficiar més persones és la que permet saltar-se la norma a les famílies amb pocs ingressos, que podria arribar a uns 20.000 conductors.

Badia ha insistit que el que es preveu ara és fer "més robusta" la normativa davant de l'amenaça judicial i, al mateix temps, introduir-hi modificacions per fer-la més social. "Afinem la lletra petita del text per atendre aquells col·lectius que es podrien trobar amb dificultats", ha dit. El regidor ha remarcat que, amb tot, la ZBE continua vigent i que l'Ajuntament ha recorregut la sentència que anul·lava la primera ordenança.

L'equip de Colau ha informat que ha demanat nous informes tècnics, justificatius i d'impacte a diverses institucions, entre les quals diverses àrees del mateix consistori, l'Àrea Metropolitana i la direcció general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat. La ZBE manté la mateixa dimensió geogràfica, delimitada per les rondes i ocupant una àrea de 95 quilòmetres quadrats, i el mateix horari de funcionament: els dies laborables de set del matí a vuit del vespre. Les multes per saltar-se-la són de 200 euros. En el cas d’episodi de contaminació, si s’infringeix l’ordenança la sanció serà de 200 euros, amb un increment del 30% atesa la gravetat del fet infractor.

stats