Mobilitat

Barcelona complirà aquest any per primer cop els límits europeus de contaminació

L'Ajuntament evita posicionar-se sobre si caldran més restriccions a la ZBE

Cartell de la ZBE a la ronda de Dalt.
ARA
13/12/2023
3 min

BarcelonaPer primer cop Barcelona tancarà l'any complint els límits europeus de contaminació. Aquest any, totes les estacions de la ciutat, tant les de fons com les de trànsit, han registrat de mitjana anual uns nivells de diòxid de nitrogen (N02) –el contaminant més vinculat a la circulació– inferiors als 40 µg/m³ que suposen el límit actual. Un límit, tanmateix, que la mateixa Unió Europea ja ha alertat que caldrà rebaixar a la meitat –20 µg/m³– a partir del 2030 i que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) voldria reduir encara més.

Part d'aquesta reducció té relació amb com està canviant progressivament el parc automobilístic que circula per la ciutat. Segons ha explicat aquest dimecres la primera tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, per primera vegada els turismes amb etiqueta ECO que circulen per la ciutat han superat els d'etiqueta B (la groga). Així ho indiquen les dades sobre l'evolució de la implementació de la zona de baixes emissions de les rondes (ZBE), que mostren que aquest any encara són majoritaris els vehicles amb etiqueta C (verda), amb un 52% del parc.

Els indicadors també revelen que els turismes amb etiqueta ECO, més nets, ja són el 24,7% del total dels que circulen per la ciutat i han superat els que porten l'etiqueta B, que ara són el 18,1%. Els d'etiqueta zero, elèctrics, representen el 4%, i els que no tenen etiqueta, els més contaminants, es mantenen en unes xifres residuals que els situen al voltant de l'1,2% del total dels vehicles que circulen.

"El que és clar és que avui podem dir amb tota claredat que la ZBE ens ha permès tenir un parc de vehicles més net al voltant de Barcelona", ha destacat Bonet. La primera tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat ha destacat també que el parc de vehicles de la metròpoli de Barcelona envelleix menys que la resta d'Espanya: segons les dades de la DGT, s'està renovant més, cosa que té un impacte important en la qualitat de l'aire perquè el trànsit rodat és el primer factor d'emissions de NO2. Les dades de la DGT facilitades per l'Ajuntament indiquen que el parc censat en el conjunt de l'Estat ha passat dels 12 anys d'antiguitat del 2016 als 13,9 anys del 2022, mentre que a Barcelona l'antiguitat només ha pujat set dècimes, dels 10,5 anys als 11,2 anys.

Restriccions als vehicles amb etiqueta B?

L'èxit de complir per primer cop amb els límits de contaminació, però, és incomplet si es té en compte que la UE ja ha anunciat que rebaixarà a la meitat (20 µg/m³) el límit de N02 a partir del 2030 i que l'OMS encara apuja més el llistó i situa el llindar raonable en 10 µg/m³. Davant d'aquest escenari, l'Ajuntament ha explicat que ja treballa de manera coordinada amb la Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la resta de municipis metropolitans en l'evolució de tot el marc normatiu per compassar les mesures municipals amb les pròximes modificacions de la normativa europea.

Ara bé, Bonet no ha volgut posicionar-se sobre si s'han d'aplicar noves mesures per lluitar contra la contaminació com ara una possible restricció d'entrada a la ZBE dels vehicles amb etiqueta groga. El mandat passat, l'aleshores regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia, va apuntar que els vehicles amb l'etiqueta B serien els pròxims en ser vetats; una proposta que, tanmateix, va quedar sense data i a la qual l'actual alcalde Jaume Collboni es va oposar.

Aquest dimecres, però, Bonet ha rebutjat posicionar-se ni per defensar la prohibició que va plantejar l'anterior govern ni per alinear-se amb les paraules de Collboni aleshores, amb què defensava que no era el moment de prohibir el pas als vehicles amb etiqueta groga. La número 2 de l'alcalde s'ha limitat a dir que aquestes decisions s'han de prendre coordinadament amb altres institucions com la Generalitat i l'AMB.

stats