Barcelona

Barcelona estrena l'any amb tres grans obres: així t'afectaran

Aquest dilluns ha coincidit l'arrencada de treballs per a la L8, la L9 i la ronda de Sant Antoni

ARA
3 min
La ronda de Sant Antoni, en una imatge d'arxiu

BarcelonaPassades les festes, Barcelona s'ha despertat aquest dilluns amb tres grans noves obres en marxa a la ciutat: la nova ronda de Sant Antoni; la connexió de la L8 entre plaça Espanya i Gràcia, i les obres de construcció de la futura estació de metro de la L9 i la L10 al carrer de Mandri. Tres intervencions que portaran mesos de treballs –en el cas de la L8 anys– i que tindran afectacions sobre els districtes de l'Eixample, Sarrià-Sant Gervasi i Gràcia.

Les obres que tindran més impacte sobre la ciutat són les que han de servir per prolongar la línia L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i unir les estacions de Plaça Espanya i Gràcia en menys de 10 minuts, així com connectar el ja anomenat Metro del Vallès amb el Baix Llobregat. Tot i que l'inici formal de les obres ha estat aquest dilluns, no serà fins més endavant quan es començarà a percebre l'impacte dels treballs, que en el seu primer tram tindran una forta incidència en el Parc de Joan Miró. Allà s'instal·larà la zona logística d'explotació de la tuneladora i la sortida de terres, cosa que obligarà a ocupar 5.300 metres quadrats i retirar 118 arbres. Abans, l'Ajuntament inspeccionarà 13.500 edificis de la ciutat per comprovar que no hi ha desperfectes previs i que la tuneladora pot treballar sense patir.

Per minimitzar l'impacte sobre el Parc Joan Miró, Generalitat i Ajuntament de Barcelona han optat per repartir la zona logística d'explotació de la tuneladora en dos àmbits més: un tram de la Gran Via a la cruïlla amb Vilamarí –que acollirà el magatzem principal de les dovelles per al túnel–, i un tercer espai proper que l'Ajuntament concretarà en les pròximes setmanes i que acollirà el dipòsit general d'altres materials de l'obra. Això implicarà que en aquest tram la Gran Via perdrà els carrils laterals.

Aragó

Tarragona

Vilamarí

parc Joan Miró

Consell de Cent

Projecte actual

Projecte anterior

Diputació

Galeria d’extracció de terres

plaça Espanya

Gran Via

Projecte actual

Projecte anterior

Aragó

Tarragona

Vilamarí

parc Joan Miró

Consell

de Cent

Diputació

Galeria d’extracció

de terres

Gran Via

plaça Espanya

Projecte actual

Projecte anterior

Aragó

Tarragona

Vilamarí

parc Joan Miró

Consell

de Cent

Diputació

Galeria d’extracció

de terres

Gran Via

plaça Espanya

Aquest punt de l'Esquerra de l'Eixample a tocar de la plaça Espanya i el carrer Tarragona serà el primer tram afectat per les obres. Més endavant també en patiran les conseqüències el carrer Urgell –s'hi ha de fer l'estació d'Hospital Clínic–, Francesc Macià –on es farà una altra estació– i Gràcia, a l'estació de Gal·la Placídia. Els treballs han de durar més de cinc anys, tot i que la posada en marxa del servei encara podria trigar uns mesos més.

L'estació de Mandri

En el cas de la L8, la Generalitat confia que la perforació del subsol no generi tants problemes com en el cas de la L9, ja que no hi ha tants canvis de material i tot apunta que serà un terreny "més agraït" per a la tuneladora. Precisament aquesta línia –i també la L10– és la protagonista d'unes altres obres que han començat aquest dilluns. En aquest cas, l'excavació del pou de la futura estació del carrer de Mandri suposarà el tall total de la circulació entre el passeig de la Bonanova i el carrer de Bigai.

En sentit baixada, el trànsit es desviarà pel passeig de la Bonanova i els carrers de Muntaner i de Bigai. I en sentit pujada, el desviament es recomana per la ronda del General Mitre i Ganduxer, o bé pel carrer de Maó, carrer de Ganduxer i el passeig de la Bonanova. Així mateix, també es veurà modificada la circulació de les línies de bus V13 i N8 en sentit pujada, i V11 i 70 en sentit baixada. En aquest cas la previsió és que les obres s'allarguin fins al setembre del 2025.

La ronda de Sant Antoni

Així està previst que sigui la nova ronda de Sant Antoni

I, en darrer lloc, també aquest dilluns han començat els treballs de la ronda de Sant Antoni, un dels carrers que més polseguera han aixecat en el debat municipal els últims anys. Finalment, el govern de Collboni ha mantingut el projecte impulsat el mandat passat per l'equip d'Ada Colau i l'avinguda –fronterera entre els barris del Raval i de Sant Antoni– serà 100% pacificada entre Floridablanca i Villarroel, mentre que entre aquest últim carrer i Urgell sí que hi podran circular els autobusos.

Mitjançant la pacificació d'aquest carrer, juntament amb les obres de la Via Laietana i la Rambla, Barcelona completa un canvi absolut en les principals artèries de Ciutat Vella, guanyant espais per al vianant en un districte especialment congestionat. En aquest cas la previsió és que els treballs durin 16 mesos.

stats