Comerç

Barcelona estrena el seu primer supermercat cooperatiu

L'establiment comença a funcionar amb 460 socis en un passatge de l'Eixample que ara es tanca per fer front a la degradació

3 min
Dispensadors de producte a granel al supermercat Foodcoop

BarcelonaDesprés de gairebé un any de feina al petit (i desconegut) passatge d'Aragó, el primer supermercat cooperatiu de Barcelona començarà a funcionar aquest dimarts. La iniciativa ja ha seduït 460 socis, convençuts que cal canviar les formes de consum; en necessita una quarantena més per assolir les xifres que els seus promotors consideren òptimes per garantir la viabilitat del supermercat. Foodcoop BCN és un súper diferent. Aquí no hi pot entrar qualsevol persona, omplir el seu carret, pagar i marxar cap a casa. Comprar-hi implica haver pagat una quota inicial de 90 euros per fer-se'n soci i arromangar-se amb tres hores de feina cada mes – els "torns de participació"– amb la idea que el súper és de tots els socis. Tots trien què s'hi ven i tots ajuden a fer-lo funcionar. I, tot i que encara no ha obert portes, ja s'hi poden veure elements identificatius com els dispensadors a granel de pasta bio o espècies o l'oferta de sucs ecològics.

L'objectiu que motiva la seva posada en marxa és la de "democratitzar el consum sostenible" perquè no sigui una cosa que només es pot fer en botigues més cares i que, per tant, es restringeix a determinades butxaques: al supermercat cooperatiu es busca que els productors rebin un preu just, que els clients també paguin un preu com més ajustat millor i que, en la mesura del possible, s'ofereixi producte de proximitat i ecològic. El que vindria a ser un win-win. I per aconseguir oferir això a preus més assequibles del que és habitual es confia en la implicació dels socis i en la compra de productes en gran format, que es posen a la venda fraccionats. I, sobretot, en no tenir ànim de lucre: el projecte arrenca amb tres treballadors amb nòmina i comptant, també, amb els torns de participació dels socis.

Als prestatges de Foodcoop hi haurà de tot menys peix fresc, que, per les dificultats logístiques, es deixa fora del projecte. Sí que s'hi podrà comprar aliments secs, verdura, carn fresca i productes d'higiene i neteja. Quan tot rodi com s'espera, hi haurà un miler de marques.

Els responsables de la iniciativa expliquen que aquest dimarts tot engegarà "de manera interna", però això és una manera de parlar, perquè el súper funcionarà sempre només enfocat als seus socis –sempre, doncs, de manera interna–. Ara ho fa en fase de proves, encara sense tots els productes que es preveu tenir ni sense el rodatge necessari en els torns. La gran inauguració serà el 12 de març. On ja s'han vist canvis des que Foodcoop va llogar el seu local a principis de l'any passat és en el passatge que l'acull: un cul-de-sac al carrer Aragó entre Villarroel i Casanova, on fins fa poc s'acumulaven els cotxes abandonats, molts dels quals adaptats com a infrahabitatges.

La façana del nou supermercat.

Un antic taller de planxa

L'obertura del súper en aquest lloc, just on abans hi havia el Taller Garcés de planxa i pintura per a cotxe, ha sigut decisiva per a la revitalització de l'espai. Es tracta d'un passatge privat, i ara els propietaris dels diferents locals s'han posat d'acord per tornar a tancar el passatge de nit com es feia antigament. "Era un cementiri", diu German Adorador, el constructor que ha instal·lat la porta que ara tanca el passatge. Per accedir-hi en vehicle cal tenir el comandament o que t'obrin des de dins, i a peu s'hi pot entrar sempre en l'horari d'obertura del nou supermercat.

La porta que ara tanca el passatge d'Aragó.

La tanca, segons expliquen des de l'Ajuntament, l'han posat els mateixos veïns amb la corresponent autorització municipal, i el districte de l'Eixample celebra que s'hagi arribat a aquesta entesa, perquè entén que permetrà deixar enrere els problemes de brutícia i inseguretat que s'havien instal·lat al passatge. Els promotors del supermercat asseguren que el canvi físic, que no afecta el funcionament del seu establiment perquè el carreró estarà obert durant el dia, serà només el primer pas i que tenen intenció de dinamitzar el passatge i fer-hi activitats: "El súper no serà una cosa tancada, és un projecte social".

Ara confien que la visibilització que els donarà la posada en marxa els permetrà arribar als socis que encara els falta seduir per fer viable el seu projecte. Donen per fet que en una ciutat tan gran com Barcelona la fita dels 500 socis és més que factible. Els avalen, asseguren, models d'èxit com el Park Slope Foodcoop, que funciona a Nova York des de fa 48 anys, o experiències més recents a França i també a Mallorca. A Catalunya, ja funcionen propostes similars en ciutats com Manresa, amb Super Coop, o Mataró, amb La Feixa.

stats