Turisme

Barcelona vol apujar de 20 a 80 euros la tarifa d'aparcament per als autocars turístics

Collboni incorporarà aquesta mesura en les ordenances fiscals que es debatran a l'octubre

Amics inseparables Autocars, grues i Sagrada Família, tres elements quasi inseparables.
17/09/2024
3 min

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona vol quadruplicar el preu que paguen els autocars turístics per aparcar a Barcelona. En roda de premsa, el tinent d'alcaldia d'Economia, Jordi Valls, ha anunciat que les pròximes ordenances fiscals inclouran una proposta per augmentar el preu públic de la tarifa dels aparcaments d'autocars turístics. Segons les dades municipals, aparcar a Barcelona ara té un preu mitjà de 20 euros al dia per als autocars turístics, i l'objectiu del govern de Jaume Collboni és que a partir de l'aprovació de les noves ordenances passin a pagar-ne prop de 80.

L'objectiu del consistori és incrementar l'aportació que fan els turistes que arriben des d'altres punts del país en autocar per passar un dia a la ciutat i, així, compensar l'impacte que aquest tipus de transport turístic té sobre la ciutat. Ara mateix, un turista que es queda a dormir a la ciutat paga de mitjana uns 7 euros en taxes o impostos, mentre que els visitants que arriben en autocar des d'altres punts del país per passar només un dia a la ciutat paguen menys de 50 cèntims malgrat fer un ús intensiu de l'espai públic.

El govern municipal calcula que aquest increment –que diferenciaria entre els autocars que aparquin a la ciutat i els que només encotxin o desencotxin passatgers i també en funció de la zona on estiguin– suposarà que l'Ajuntament passi a recaptar 4 milions d'euros anuals en aquest concepte. Actualment només recapta un milió. Durant l'any 2023, 70.000 autocars turístics van entrar a Barcelona.

Un autocar aturat a l'antiga parada del carrer Padilla, a tocar de la Sagrada Família.

Fa temps que Valls té sobre la taula la carpeta de la fiscalitat sobre els autocars turístics. Ara, amb el primer debat sobre les ordenances fiscals a tocar –s'han de presentar abans de la comissió d'Economia del mes d'octubre–, el regidor treu la mesura del calaix amb l'esperança d'obtenir el suport d'altres grups per poder-la tirar endavant.

Pel que fa a una possible oposició del sector a la mesura, Valls els ha reclamat comprensió i que entenguin que el turisme té "externalitats negatives que afecten la convivència". "El sector ha d'entendre que també està interpel·lat per trobar una solució", ha apuntat.

Impost als creuers en funció de la temporada

L'anunci sobre l'increment del preu públic de la zona d'aparcament per a autocars turístics forma part del ventall de mesures per a la gestió turística que planteja el govern municipal per aquest mandat. Entre les mesures, n'hi ha algunes que ja s'han començat a dur a terme, com ara la gestió dels espais de gran afluència. Altres encara s'han de concretar, com el desplegament de noves rutes per al bus turístic o la revisió del PEUAT.

Durant la roda de premsa, Valls s'ha referit també als creuers. El tinent d'alcaldia ha reiterat l'aposta de l'Ajuntament per obrir converses amb el Port de cara a reduir l'afluència de creueristes, i ha admès que en el terreny de la fiscalitat estan estudiant la possibilitat de tenir una tarifa diferenciada per als creuers entre la temporada alta i la temporada baixa. Ara bé, ha remarcat que encara s'està treballant en aquesta idea i que ara per ara el govern municipal no està en condicions de dir quina és o quina serà la tarifa.

Pel que fa a la revisió del PEUAT, Valls s'ha mostrat partidari de mantenir les restriccions existents a l'hora d'obrir hotels en les zones tensionades que estableix ara mateix la normativa a Barcelona. En canvi, també veu amb bons ulls obrir algun hotel al voltant de la futura estació de La Sagrera.

Resposta a la patronal dels pisos turístics

Durant la seva compareixença, Valls ha reaccionat també a l'anunci fet aquest dilluns per Apartur. La patronal dels pisos turístics de Barcelona va explicar que ja s'han presentat reclamacions patrimonials a la Generalitat per valor de 1.000 milions d'euros a conseqüència del decret amb què empara l'extinció de totes les llicències d'aquest tipus d'habitatges en cinc anys. Valls ha considerat que aquestes reclamacions són "temeràries".

Tot i que la reclamació patrimonial s'adreça contra la Generalitat, el tinent d'alcaldia ha volgut defensar el decret del Govern i ha subratllat que no s'està "expropiant res". "La propietat continua sent del propietari, si vol la pot llogar o la pot vendre. El que no pot fer és mantenir-la com a habitatge turístic", ha dit. Valls ha recordat que el cost de la llicència que van haver de pagar en el seu moment era de 227 euros i que ara demanen una indemnització que, si es divideix, supera els 600.000 euros per cada pis turístic.

stats