Barcelona
Societat Barcelona 20/10/2022

Les bicis conqueriran espai a la Via Augusta, però no tant com voldrien els ciclistes

Les obres per construir un carril segregat en cada sentit començaran aquesta tardor

3 min
Un ciclista a la Via Augusta de Barcelona

BarcelonaVa ser el projecte més votat dels pressupostos participatius de Barcelona a Sarrià-Sant Gervasi. Va ser, també, un dels compromisos que el govern de Colau va entomar amb ERC durant la negociació de pressupostos per al 2021. I ara sí, la construcció de carrils bici de pujada i de baixada a la transitada Via Augusta comença a avançar. El projecte preveu eliminar un carril de trànsit (o de serveis o aparcament, en funció del tram) per sentit i dibuixar un espai segregat per a la bici al costat de cada vorera. Ja ha quedat aprovat de forma definitiva i ara espera la llum verda del comitè d'obres per poder començar, tot i que això no passarà abans del mes que ve.

El que està aprovat és que el carril bici, que ara arriba fins al carrer Laforja, tingui continuïtat fins a Ganduxer, en una primera fase, i després fins al carrer Dolors Monserdà. En total, prop de tres quilòmetres de carril segregat en cada direcció, que, sense data, després es prolongarà fins a la plaça Borràs, a tocar de la ronda. Aquests nous carrils suposaran que la infraestructura per a la bicicleta guanyi espai en el districte que fins ara n'hi ha donat menys: Sarrià-Sant Gervasi.

Entre els sis barris que formen aquest districte, el de Sant Gervasi-Galvany és un dels que menys carrils bici té. Si els veïns en volen veure un, s'han de conformar amb la pujada del carrer Ganduxer o amb el de Bori i Fontestà. I per la Via Augusta hi passen ara uns 33.500 vehicles cada dia, que són els que veuran com el seu espai es fa més estret.

"Neix obsolet"

La plataforma Bici Augusta, que és qui més ha reivindicat els nous carrils bici, celebra la victòria i també el fet que les obres ja tinguin un termini per començar, però no està satisfeta amb el dibuix final dels carrils, que en algun tram tenen una amplada de només 1,40 metres. "Estem molt contents que, per fi, es faci, però el projecte ja neix obsolet", denuncia Martina Gasull, de la plataforma, convençuda que fer carrils tan estrets no permet que les persones no habituades a la bicicleta els facin servir.

"No és un espai apte per anar amb infants", remarca, i recorda que des del curs passat hi ha un bicibús que circula precisament per la Via Augusta per reivindicar la manca d'espais segurs perquè la canalla pugui anar en bicicleta per la ciutat. "Hi ha solucions tècniques que permetrien fer els nous carrils més amples i, per tant, més segurs. El que es fa ara va en la bona direcció però no és una solució real al problema", apunta.

El director de serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila, defensa que els dos carrils que es faran a la Via Augusta compleixen els mínims d'amplada previstos i que és una proposta "segura i que ofereix continuïtat". "Som conscients que els nous carrils tindran alguns trams més amples i alguns altres més estrets, però això respon al dibuix complex del carrer, i en tots els casos s'ajusta a la manera com estem dissenyant ara els carrils bici a la ciutat. Compleix els mínims", defensa.

El tram més estret, amb 1,4 metres d'amplada útil, serà el que va de Dolors Monserdà a passeig de la Bonanova en sentit mar. El projecte de carril bici compta amb un finançament d'1,1 milions d'euros provinents dels pressupostos participatius per al tram que va de Ganduxer a Dolors Monserdà.

stats