Barcelona
Societat  /  Barcelona 12/01/2022

Les famílies veuen insuficients les mesures de Colau per protegir les escoles del trànsit

Una enquesta de Revolta Escolar recull que el 74% demanen canvis més dràstics en el dibuix de la ciutat

3 min
Una vintenta de carrers tallats com a protesta pel trànsit al costat de les escoles

BarcelonaEl moviment de famílies organitzades que demanen més mesures contra l'excés de trànsit al voltant de les escoles va a més. Aquest divendres hi haurà una quinzena de talls de circulació per donar continuïtat a una protesta que va començar a finals del 2020 i que va traspassar els límits de Barcelona per reproduir-se en municipis com Badalona o Olot, però també Bilbao, Madrid o València. I el moviment més reivindicatiu ha anat sumant propostes com la del bicibús , que ja està del tot instaurat els divendres a l'Eixample amb dues línies i que es va estenent per altres zones de la ciutat, com Sant Andreu, amb famílies organitzades per arribar juntes en bicicleta fins a la porta de l'escola. Ara el moviment ha fet un pas més en la seva lluita i hi ha posat dades: a part dels índexs de contaminació a Barcelona –l'últim Anuari de la Contaminació recull que el 2021 es va tancar amb un augment significatiu dels indicadors , que estan per sobre dels valors considerats segurs per l'OMS i que suspenen clarament a l'Eixample–, l'anomenada Revolta Escolar ha recollit en una gran enquesta els neguits de les famílies pel que fa al trànsit: el 75% defensen que l'entorn dels centres no és prou segur per als infants.

A grans trets, les conclusions són que consideren insuficients les mesures de protecció d'entorns escolars que està fent l'Ajuntament (ho diuen un 74% dels enquestats), que s'apunta que sí que han millorat les entrades i sortides però que no han tingut la repercussió esperada pel que fa a la reducció de trànsit al voltant dels centres i que encara hi ha molta mancança pel que fa a la infraestructura ciclista segura per poder arribar fins a l'escola en bicicleta: només en una de cada tres escoles hi ha un carril bici al carrer d'accés i només en una de cada deu es considera que aquest és un carril prou segur. En un de cada quatre centres, a més, es denuncia que no hi ha cap aparcament de bicicletes disponible i que només en un de cada deu hi ha més de 21 places.

L'enquesta, que s'ha fet amb el suport de la UB i la UAB, ofereix, sobretot, una radiografia del que passa a Barcelona, que representa el 90% de les 83 associacions de famílies que hi han participat i el 90% també de les més de 4.500 famílies de 185 escoles que han respost al qüestionari, però també ha recollit respostes a Girona, Badalona, Sabadell i Sant Cugat del Vallès. El que es busca d'entrada és contrarestar la crítica que acusa el moviment d'estar reivindicant una reducció de carrils de trànsit quan encara hi ha moltes famílies que fan servir el cotxe o la moto per portar la canalla a escola: l'enquesta recull que només el 8% dels infants arriben amb vehicles motoritzats privats. El 75% dels enquestats compleixen la màxima de la ciutat dels 15 minuts i viuen a menys d'un quart d'hora de l'escola, i el 69% hi arriben a peu. Hi ha un 13% que es desplacen en bici o patinet i un 10% que fan servir el transport públic de manera habitual.

Pocs canvis de dibuix

Si es posa el focus en el que s'està fent als carrers de Barcelona, el 26% de les AFA enquestades pertanyen a escoles que han tingut actuacions de les que fa el govern de Colau per protegir entorns i, d'aquestes, el 42% estan poc o gens satisfetes amb els resultats. La queixa ve, sobretot, perquè es considera que hi ha hagut poca reducció de carrils de trànsit i de límits de velocitat i que, per tant, les mesures s'han notat poc pel que fa al soroll o la qualitat de l'aire. "En la majoria de casos s'han ampliat voreres o s'ha guanyat espai als xamfrans, però no hi ha hagut grans canvis en el dibuix del carrer", denuncia Marc Hurtado, que és pare de l'escola 9 Graons i ha treballat en l'enquesta. El 74% dels enquestats consideren que els canvis que s'han fet són "insuficients". Segons la presentació municipal, el programa Protegim Escoles va arribar l'any passat a 155 centres educatius i s'han eliminat 14 carrils de circulació.

Si es pregunta a les famílies per les reivindicacions de la Revolta Escolar, que demana canvis com que hi hagi un únic carril per al trànsit privat davant de les escoles –ara en el 64% dels centres enquestats n'hi ha dos o més–, s'evidencia que un 88% hi donen suport, tot i que les mesures més dràstiques, com treure places d'aparcament, tenen un suport una mica menys aclaparador (77%). La majoria de les famílies (95%) denuncien un excés de contaminació a Barcelona i, concretament, al voltant de les escoles (86%).

stats