Barcelona
Societat  /  Barcelona 13/09/2022

Menys pisos i edificis més baixos en el futur minibarri de la Mercedes

El nou planejament per a aquesta zona del Bon Pastor redueix l'edificabilitat i suma una nova zona a transformar

4 min
Simulació de com quedarà el futur barri

BarcelonaLes primeres simulacions de com quedaria el minibarri que es projecta als terrenys de l'antiga fàbrica Mercedes-Benz, una parcel·la de 90.641 metres quadrats al barri de Bon Pastor, a Barcelona, van posar en guàrdia bona part del veïnat, que hi veia blocs massa alts i, en general, massa superfície edificada . Això va fer aparèixer pancartes al veí passeig de l'Havana reclamant "menys pisos i més zones verdes". La previsió, segons el conveni que van segellar l'abril de l'any passat l'Ajuntament i Conren Tramway, que són els propietaris dels terrenys, era que aquest àmbit, que no té cap ús des que la fàbrica va tancar el 2007, acollís fins a 1.450 habitatges (3.500 veïns), universitats (uns 2.000 estudiants i 500 professors) i activitat econòmica per atraure més de 4.000 treballadors. Però el planejament que el govern municipal ha presentat aquest dimarts als veïns, i que és la culminació de vuit sessions de procés participatiu, hi redueix els habitatges previstos. Ara se'n preveuen un màxim de 1.300, uns 150 menys, i es manté el requisit que el 40% seran de preu assequible (com a mínim, la meitat d'aquests de lloguer) i la resta, de preu lliure.

El nou planejament, que el govern municipal vol aprovar al ple a principis de l'any que ve, incrementa l'espai destinat a verd: més de la meitat de l'àmbit (uns 49.000 metres quadrats) seran espai públic de nova creació, amb una gran plaça central, dos jardins i dos interiors d'illa. En total, el verd ha d'ocupar més d'un terç de la superfície, i es preveu menys sòl industrial del que s'havia dit.

Els terrenys de l'antiga Mercedes amb el Parc de la Maquinista al fons.

I com s'aconsegueix aquest canvi? Doncs sumant una nova peça a l'equació: l'antic camp de futbol del carrer Santander, sense ús des de fa anys. Es traslladaran a aquest àmbit, a tocar del riu Besòs, 10.000 metres quadrats de sostre industrial que havien d'anar a l'antiga Mercedes, que també redueix en 5.000 els metres quadrats previstos inicialment per aixecar-hi habitatge. Aquesta maniobra permet mantenir més espai lliure dins de la pastilla que ocupava l'antiga fàbrica sense que això impliqui haver de construir sobre el Parc de la Maquinista, que era una opció que es va arribar a posar sobre la taula durant el procés participatiu i que va fer indignar els veïns.

Així seran els carrers sense trànsit del nou àmbit.

La tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, va garantir llavors que el seu compromís polític era que el parc no es toqués i en el projecte presentat avui el que es fa és afegir una nova parcel·la per fer cabre tot el previst. A més, segons el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni, el fet d'habilitar nous usos industrials al costat d'on hi havia el camp de futbol del carrer Santander, que també es recuperarà com a equipament esportiu, permet donar resposta a empreses que ja s'han interessat per aterrar a la ciutat.

El nou planejament permet, segons Sanz, reduir l'alçada d'alguns dels edificis més polèmics per garantir que no superen els que ja hi ha al passeig de l'Havana i que no els resten assolellament. I els canvis han estat validats pel promotor privat que es fa càrrec de tota la transformació i que és el mateix amb qui el govern de Colau negocia (fins ara, sense acord) la transformació de les tres xemeneies del Paral·lel .

Carrers sense trànsit

L'equip de Colau insisteix que un dels punts fonamentals de tot projecte, que es preveu que s'allargui durant els dos pròxims mandats, és millorar les connexions entre Sant Andreu de Palomar i el Bon Pastor i crear un nou espai que tingui "teixit de barri", i que no es concebi només com un polígon. "El model superilla arriba al Besòs", sentencien des del govern municipal, que remarquen que els carrers del nou minibarri no tindran trànsit i que el verd hi tindrà un pes important, com també els equipaments en una zona molt mancada d'aquest tipus de serveis. S'hi preveuen una escola bressol, un institut de FP, un espai sociocultural i un espai de memòria.

La modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que ara es planteja preveu una gran plaça enjardinada, que mantindrà l'estructura metàl·lica (sense coberta i amb plaques fotovoltaiques) de l'antiga nau central de producció i estarà connectada amb els nous jardins. L'activitat econòmica i docent disposarà de 84.000 metres quadrats en aquest àmbit, que es preveu que pugui acollir 5.000 llocs de treball. S'hi han d'ubicar la nova seu de la Facultat de Disseny i Enginyeria d'Elisava i de la Universitat de Vic. També es preveu que la Fundació Leitat hi instal·li un centre propi i lideri l'aterratge de noves empreses tecnològiques vinculades a les indústries creatives i 4.0.

Situació

Antiga fàbrica Mercedes -Benz

Sant Andreu

Camp del carrer Santander

Mapa d’usos

Habitatge i activitat

econòmica

Habitatges amb comerç a les plantes baixes

Equipaments públics

Activitat de Mercedes

Equipaments

privats

Situació

Antiga fàbrica Mercedes -Benz

Camp del carrer Santander

Mapa d’usos

Habitatge i activitat

econòmica

Habitatges amb comerç a les plantes baixes

Equipa

ments

públics

Activitat de Mercedes

Equipaments

privats

Situació

Antiga fàbrica Mercedes -Benz

Camp del carrer Santander

Mapa d’usos

Habitatge i activitat

econòmica

Habitatges amb comerç a les plantes baixes

Equipa

ments

públics

Activitat de Mercedes

Equipaments

privats

¿L'últim gran projecte?

Que el mandat municipal entra ja en la seva recta final i que tot comença a fer olor electoral queda clar ja en cada compareixença. Avui el socialista Jaume Collboni s'ha referit al projecte per fer possible el nou minibarri de la Mercedes com "segurament l'últim gran planejament" que presenta el govern abans de les eleccions, una referència que la responsable d'Urbanisme, de BComú, ha matisat apuntant que encara tenen previst fer públiques algunes grans transformacions més abans del maig de l'any que ve. I Collboni ha insistit que projectes com el de la Mercedes, que s'allargarà durant més d'un mandat, són possibles "gràcies a un govern de coalició estable".

Sanz, al seu torn, ha negat que els termes del projecte puguin fer pensar que el promotor farà un "pelotazo" al Bon Pastor, com han suggerit alguns veïns, i ha assegurat que no permetran que n'obtingui una "rendibilitat econòmica exagerada". Tampoc han considerat que l'arribada de nous habitants i treballadors comporti un problema de mobilitat a la zona, que és un altre dels temors veïnals.

stats