Barcelona

El minibarri que es vol construir al Bon Pastor posa en guàrdia els veïns

El projecte a l'antiga Mercedes preveu 1.450 habitatges nous, 4.000 treballadors i 2.000 estudiants en aquesta parcel·la en desús

4 min
Els terrenys de l'antiga Mercedes amb el parc de la Maquinista al fons

BarcelonaAra fa poc més d'un any l'Ajuntament de Barcelona presentava amb tots els honors l'acord segellat amb els propietaris dels terrenys de l'antiga fàbrica Mercedes-Benz del Bon Pastor, Conren Tramway, per reconvertir aquest espai –en desús des del 2007– en una mena de nou minibarri de la ciutat, amb fins a 1.450 habitatges (3.500 veïns), universitats (uns 2.000 estudiants i 500 professors) i activitat econòmica per atraure més de 4.000 treballadors. És el que els impulsors del projecte defensen que serà el primer ecodistricte de la ciutat, perquè es vol que el verd hi tingui molt de protagonisme i que sigui un espai sense trànsit i que faci, per fi, de lligam urbanístic entre Sant Andreu de Palomar i el Bon Pastor. Però un cop el projecte s'ha començat a posar sobre el paper –i, sobretot, des que la promotora n'ha ensenyat les primeres simulacions– han aparegut les primeres tensions veïnals pels nivell d'edificabilitat acordat i el risc que la zona es massifiqui. El govern municipal insisteix, davant de les crítiques, que encara no hi ha res definitiu.

"Menys pisos i més zones verdes" o "No al pelotazo" són alguns dels cartells que es poden veure als blocs de pisos (uns 900 habitatges) que queden just al davant, al passeig de l'Havana. Aquests veïns, que s'han constituït en l'Associació Maquinista-Mercedes, queden situats entre aquest minibarri i els altres 812 pisos nous que es preveu construir arran de l'ampliació del centre comercial La Maquinista (en torres de fins a 17 plantes, que són, això sí, més baixes que les 24 plantes previstes inicialment).

Lamenten que des que es van construir els seus habitatges, fa dues dècades, la zona no s'ha vertebrat amb equipaments –més enllà d'una escola– i demanen també un pla de mobilitat que garanteixi que el territori pot absorbir tot el que s'hi preveu ara.

Construir sobre el parc?

El que va fer acabar d'indignar aquest veïns va ser la proposta sorgida en el procés participatiu d'intentar reduir l'edificabilitat dins de la Mercedes traslladant algun bloc d'habitatge on ara hi ha el Parc de la Maquinista. "I què més? Destruir el parc?", critiquen. Una línia que la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, assegura que no es creuarà: "El meu compromís polític és que no es tocarà el Parc de la Maquinista". S'explorava com a opció per repartir els metres quadrats construïts compromesos amb els promotors i reduir les edificacions dins de la pastilla de la Mercedes.

Simulació de com quedarà l'àmbit de la Mercedes segons el projecte de Conren Tramway.

L'Ajuntament insisteix, però, que el que manarà no són els renders que ja ha difós Conren Tramway, amb projecte de Batlle i Roig, sinó el que s'acabi acordant en la modificació del pla general metropolità (MPGM) que caldrà aprovar per començar la transformació i que inclourà la dotació convenient d'equipaments i verd. El primer pas, remarquem, és veure els resultats de l'estudi econòmic de la zona per veure si es ratifiquen els espais previstos per a cada ús. "La transformació no està tancada", insistia la regidora del districte, Lucía Martín, en l'última sessió del plenari de Sant Andreu.

40% d'habitatge protegit

El projecte de la Mercedes afecta una parcel·la de 90.641 metres quadrats i preveu, segons el conveni signat entre el consistori i els promotors, una edificabilitat total de 200.667 metres quadrats: 116.667 per a habitatge (el 40% amb preu protegit) i 84.000 per a activitat econòmica. La iniciativa també ha generat tensions entre els veïns de la zona més antiga i obrera del Bon Pastor, més partidaris de la transformació però que critiquen un dèficit de verd i espais lliures en els dibuixos que ja han pogut veure, i els de la zona de la Maquinista, que són els que més s'oposen a l'edificabilitat prevista a tocar dels seus edificis. Les dues zones, tot i estar incloses dins del mateix barri, tenen realitats diferents tant pel que fa als anys de construcció dels habitatges com al nivell de renda mitjà dels seus habitants, com es pot veure en el mapa de renda familiar disponible de l'Ajuntament.

El dibuix dels carrers sense trànsit dins de la Mercedes

Des de l'oposició grups com ERC són molt crítics amb el conveni firmat per l'Ajuntament i Conren Tramway –amb qui també s'està negociant la transformació de les Tres Xemeneies del Paral·lel– i demanen que el govern municipal els presenti de forma clara l'estudi econòmic. "No veiem clars els números", afirmen, amb la sensació que "tot s'ha venut massa barat". També el grup de Valents va insistir en l'últim ple del districte en la necessitat de transparència i d'explicar bé qui guanya què amb la transformació.

Plaça verda

El projecte preveu crear una mena de plaça verda a la part central, mantenir l'estructura metàl·lica (sense coberta i amb plaques fotovoltaiques) de l'antiga nau central i atraure centres com la nova seu de la Facultat de Disseny i Enginyeria d'Elisava i de la Universitat de Vic. També s'espera que s'hi instal·li un centre propi de la Fundació Leitat i la implantació de noves empreses tecnològiques vinculades a les indústries creatives i 4.0. La de la Mercedes és una de les peces que el govern municipal considera claus per dinamitzar els polígons industrials de la zona del Besòs, convençut que a l'entorn d'aquests polígons hi ha espais on falten veïns, i que l'arribada d'universitats i de centres tecnològics com Leitat contribuiran a rellançar tota la zona del Besòs.

stats