Espai públic

Mitja Barcelona estrenarà al març el pla que dobla la neteja amb aigua als carrers

La ciutat comença a desplegar el contracte que preveu renovar tots els contenidors i reforçar les brigades amb 400 nous treballadors

5 min
Imatge d'arxiu d'un treballador de neteja en una plaça de Barcelona amb persones fent 'botellón'

Barcelona ja ha engegat el compte enrere per desplegar la nova contracta de la neteja, que fa temps que es presenta com la solució gairebé màgica per fer front als problemes de brutícia als carrers: els canvis han de servir, segons el govern municipal, no només per netejar més, sinó també per fer-ho millor amb, per exemple, nova maquinària adaptada per pentinar els carrils bici o amb un increment del 10% de la plantilla: 400 persones més dedicades a netejar i recollir residus, que situen en 4.400 el conjunt de l'equip. Els canvis no són petits i impliquen la renovació dels més de 25.000 contenidors de la ciutat –entre 800 i 1.000 cada setmana– o la posada en marxa d'una nova flota de vehicles, en què el 66% seran elèctrics per reduir les molèsties de soroll als veïns i per fer, també, més eficient la feina dels operaris, que tindran carrets autopropulsats per moure's d'un lloc a l'altre. I, per això, l'equip d'Ada Colau insisteix que el desplegament no es farà de la nit al dia però que la reivindicada millora de la neteja als carrers de Barcelona es veurà ja des del primer moment als cinc districtes que comencen a aplicar canvis el 7 de març. A l'altra meitat de la ciutat, s'hi desplegaran a partir del setembre.

Un dels nous carretons autopropulsats

La nova contracta, que va rebre la llum verda del ple ara fa gairebé un any, s'estrena a l'Eixample, Ciutat Vella, Gràcia, Sant Martí i Sant Andreu. "El primer dia ja veurem que incrementen les freqüències de neteja", emfatitza el regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia, que detalla que al conjunt de la ciutat es doblarà la neteja amb aigua dels carrers, que és la més eficient, i que en els punts on hi ha un ús més intensiu de l'espai públic la freqüència serà més alta. I això, portat al carrer, vol dir que si fins ara es feia un baldeig nocturn amb aigua freàtica cada quinze dies als carrers de l'Eixample –i en algunes parts, només un cop al mes–, amb la nova contracta el mínim serà setmanal, i en punts com la superilla de Sant Antoni se'n garantiran tres cada setmana. O que en barris de Ciutat Vella com el Raval, el Gòtic i Sant Pere - Santa Caterina el baldeig serà diari durant tot l'any i no només en temporada d'estiu, i que l'anomenada escombrada dual, que és la que combina feina manual i mecànica i utilitza aigua, també duplicarà la freqüència. O que en algunes places de Gràcia la neteja amb aigua passarà a ser diària, per citar alguns exemples. "El pla es fa a mida per a cada zona", remarca el regidor, que assegura que els canvis al carrer es notaran des del primer dia.

L'alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, que avui ha presentat el desplegament al costat de Badia i de la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, ha defensat, en aquest sentit, que el reforç arribarà en un "bon moment" per a la ciutat, quan comencen a decaure les restriccions pandèmiques i quan elements lletjos, com els blocs de formigó de les terrasses, començaran a substituir-se per propostes definitives: "Barcelona ha de tornar a bategar". Colau ha demanat la corresponsabilitat de tothom per "cuidar" la ciutat aprofitant la injecció en neteja, que amb el nou contracte –el més gran de l'Ajuntament– arriba als 122 euros anuals per habitant. En total, 2.300 milions d’euros en vuit anys, que suposen un increment del 14% en relació amb el contracte anterior.

El nou vehicle elèctric per netejar els carrils bici

El govern municipal ja va haver d'impulsar un pla de xoc, amb 70 milions extres d'inversió, per pal·liar el malestar per la brutícia, i ara defensa que el nou contracte permetrà neteja més –amb més dies de neteja amb aigua– i millor, amb vehicles expressament pensats per a cada zona, com els petits escombradors de carrils bici. Les zones que començaran abans a veure els canvis són les del centre i l'est de la ciutat: de Sant Andreu i Sant Martí a Ciutat Vella, l'Eixample i Gràcia, que són els cinc districtes on el desplegament començarà ja el mes que ve. A les zones oest i nord es preveu introduir-hi els canvis a partir del setembre, perquè es va presentar un recurs contra l'adjudicació que ha endarrerit el procés.

A banda de la suma d'efectius –hi haurà 400 treballadors més, 225 dels quals per la neteja viària-, el consistori posa èmfasi en els canvis que suposarà l'electrificació de la flota. S'afegiran 600 vehicles elèctrics per arribar als 870 i mantenir només un 7% de la flota amb biodièsel. Remarca, també, l'objectiu d'adaptar millor el tipus de neteja que es fa a cada zona: a totes es preveu fer-hi més sovint les neteges amb aigua, però el reforç serà més exhaustiu en punts amb molt de moviment, i se centrarà més en l'horari de tarda, que és quan se sol sortir més a places i parcs. Les brigades passaran a assumir també la neteja dels parcs, que fins ara quedaven sota el paraigua de Parcs i Jardins, i es preveu que això pugui suposar que aquestes zones es netegin dos cops cada dia i no només una: hi haurà torn de matí i de tarda als principals parcs.

El contenidor marró es mou

També els contenidors viuran canvis més enllà de la renovació generalitzada: se'n canvien 12.616 en la primera fase, que els farà més baixets per millorar la visibilitat i ja els deixarà preparats per incorporar els xips que permetran identificar els usuaris. El que es modifica ja d'entrada és el seu lloc al carrer, perquè el contenidor de l'orgànica, el marró, passi a jugar a l'equip que li toca. És a dir, que se situï al costat de la resta de contenidors de recollida selectiva i no fent parella amb el gris. L'Ajuntament considera que la recollida orgànica ja està prou consolidada i que el fet d'agrupar els contenidors pot incrementar la taxa de reciclatge. Si és possible, es col·locaran els cinc junts, i si no hi ha prou espai el que se separarà serà només el gris, com ja s'ha provat al barri del Fort Pienc. El compromís municipal és que ningú no haurà de caminar més per llençar la brossa i que cap contenidor no estarà més ple del que ho està ara.

Un altre canvi, pel que fa als contenidors, és l'atac frontal al missatge "Si no ets envàs, no saps on aniràs". A partir d'ara se separa per material i no per objecte, i tot el que sigui de plàstic anirà al groc. A més, tindran servei de neteja més sovint: a partir de l'entrada en funcionament del nou contracte, en temporada alta –de maig a octubre– es netejaran cada 15 dies per dins i cada setmana per fora, i això suposa doblar el que es fa ara.

stats