Barcelona
Societat Barcelona 09/02/2023

Els nous radars de Barcelona multen 686 conductors cada dia

L'Ajuntament ha detectat una baixada del 40% de les infraccions des que van començar a sancionar

3 min
El radar de la Diagonal de Barcelona

BarcelonaQuasi una multa cada dos minuts o, dit d'una altra manera, 28 cada hora. Un total de 686 al dia. És el ritme sancionador dels 17 radars de punt que el 16 de gener van començar a multar a Barcelona després d'uns mesos en fase pedagògica i amb una pantalla on tothom pot veure a quina velocitat circula. L'estrena, com va comprovar aquest diari, va ser especialment sagnant en punts com el carrer Indústria entre Sant Quintí i Conca, on en cinc minuts d'observació es podien comptar fins a vint conductors que premien massa l'accelerador. Segons el balanç que ha presentat aquest dijous l'Ajuntament, hi ha hagut una reducció del 40% de les infraccions detectades des de llavors.

La regidora de Mobilitat, Laia Bonet, que ha defensat la instal·lació dels radars per controlar l'excés de velocitat –un element clau en la sinistralitat a la ciutat–, ha detallat que de mitjana aquests dispositius multen 19 de cada 10.000 vehicles que hi passen, si es miren les dades des de mitjans de gener fins al 6 de febrer. I ha afegit que s'haurà d'acompanyar l'efecte dels radars, que ja han aconseguit millores, amb la implantació d'altres mètodes per fer reduir la velocitat, com els coixinets berlinesos a terra. Són, segons Bonet, mesures que "ajuden a canviar hàbits". "La majoria compleixen el límit", remarca la regidora. Dels 17 nous radars, dotze són davant d'escoles i controlen que no se superin els 30 km/hora, i cinc més en punts on s'havien detectat excessos reiterats de velocitat, com el carrer Aragó al tram que va de Casanova a Urgell, on el límit és de 50 km/hora.

El balanç dels accidents de trànsit que es van registrar durant el 2022 a Barcelona evidencia que hi va haver un 22,15% menys de sinistres que el 2019 –l'últim any que es pren de referència, perquè el 2020 i 2021 van estar alterats per les restriccions de mobilitat fruit de la pandèmia–, però que, en canvi, hi va haver un mort més en accident. Un total de 23, 16 dels quals eren conductors de motos i ciclomotors. Però també es van produir més morts entre els vianants: cinc. I, tot plegat, quan el volum de trànsit a la ciutat encara està un 4% per sota del que hi havia abans del covid. "La xifra de morts és inacceptable", ha remarcat el tinent d'alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, que ha considerat que encara hi ha un "problema greu" amb la mobilitat associada a morts.

Més patinets en accidents

Dels 7.202 accidents que hi va haver l'any passat als carrers de Barcelona, 195 van ser greus. És la tercera xifra més baixa des del 2004, però tot i això hi va haver 172 ferits greus, 81 dels quals eren conductors, 4 passatgers i 17 vianants. El col·lectiu més vulnerable en cas d'accident continuen sent els motoristes. I cada cop augmenta més la presència dels vehicles de mobilitat personal, com els patinets elèctrics, en els sinistres. De fet, si es comparen les dades del 2019 amb les del 2022, el creixement dels patinets implicats en accidents és del 78,2%: de 488 a 870. Durant tot l'any, es van denunciar 21.030 conductors de patinets o altres vehicles de mobilitat personal per incompliment de la normativa.

La principal causa d'accident, segons la Guàrdia Urbana, és el dèficit d'atenció. El cos també ha expressat preocupació per l'increment de proves d'alcoholèmia positives. Durant l'any passat es van detectar fins a 14.307 conductors que circulaven sota els efectes de l'alcohol o les drogues. És una mitjana de 39 al dia: 11.367 alcoholèmies positives (2.176 de penals) i 8.359 tests de drogues positius (7 de penals). Aquestes xifres suposen un 29% més d'alcoholèmies positives que el 2019, i un 52% més de tests de drogues positius. La policia també ha detectat 1.369 persones que conduïen tot i no tenir el carnet.

Pel que fa als punts que concentren més accidents, encapçala el rànquing la cruïlla de Mitre amb Ganduxer (20), seguida de la Gran Via a l'altura d'Urgell (19). Segons ha detallat el cap de la Guàrdia Urbana, l'intendent major Pedro Velázquez, les hores que concentren més accidents són entre les vuit i les nou del matí i entre les dotze del migdia i les sis de la tarda.

Els punts que concentren més accidents

  • Ronda General Mitre amb Ganduxer (20 sinistres)
  • Gran Via amb Urgell (19)
  • Gran Via, 30, a l'altura del carrer de Sant Germà (17)
  • Aragó amb Roger de Llúria (15)
  • Aragó amb Sicília (14)
  • Aragó amb Pau Claris (14)
  • Carrer Ciències amb carrer Llobregós (14)
  • Gran Via, 353, a l'altura de la plaça Espanya (14)
  • Aragó amb passeig de Gràcia (13)
  • València amb passeig de Gràcia (13)
  • Diagonal amb Roger de Llúria (13)
  • Gran Via, 583, a l'altura de la plaça Universitat (13)
  • València amb Balmes (13)
  • Aragó, 187, a l'altura de Muntaner (13)



stats