Barcelona
Societat Barcelona 17/01/2023

"Que el radar ja multa? Serà un no parar"

Alguns dels dispositius col·locats davant d'escoles per vigilar que no se superin els 30 km/hora encara detecten una allau d'infractors

4 min

Barcelona47, 49, 36, 45... Són les marques de benvinguda que ofereix a aquest diari el radar que controla la velocitat al carrer Indústria de Barcelona, entre Sant Quintí i Conca, just davant de l'Escola Miralletes i l'Institut Moisès Broggi, on tots els vehicles haurien de passar a menys de 30 km/hora. Molts no ho fan... Són les deu del matí i la pantalla que ensenya als conductors la velocitat a què circulaven quan han passat per aquest tram evidencia que el nivell d'incompliment continua sent alt. I això que ja s'han superat tant la fase pedagògica, que va començar al setembre i en què l'únic avís que rebien els conductors era el que ofereix la pantalla, com la informativa, que ja enviava avisos a casa dels infractors. Ara ja se sanciona i la multa mínima és de 100 euros si el radar detecta un excés que no supera en més de 20 km/hora el límit i pot arribar fins als 600 euros (i sis punts menys) en casos greus. 

Una estona d'observació, llibreta en mà, permet estimar que prop d'un 40% dels conductors se salten la limitació al carrer Indústria. Sigui per la mínima o per puntes de 20 km/hora per sobre del límit. Durant un quart d'hora a les deu del matí, per exemple, 67 dels 174 vehicles examinats han fet posar vermell el radar  –"Reduïu", ordena – i algun ho ha fet circulant a 50 km/hora. Serien una vintena de multes cada cinc minuts. Aquest és un dels 17 nous radars de punt situats a l'interior de la ciutat que des d'avui sancionaran qui corri massa. N'hi ha 12 que, com el del carrer Indústria, s'enfoquen a garantir que es respecta el límit de 30 davant de centres educatius. Els cinc restants s'ubiquen en punts on s'havien detectat excessos reiterats de velocitat, com el carrer Aragó en el tram que va de Casanova a Urgell o la Diagonal a l'altura del Palau de Pedralbes i del carrer Numància, amb l'objectiu de garantir que es compleixi el límit de 50 km/h.

"Que ja multa? Doncs, serà un no parar", diagnostiquen la Ramesha, l'Alba i la Jana, assegudes en un dels bancs de davant de l'Institut Moisès Broggi. Asseguren que el radar es posa vermell "un munt de vegades cada dia" i que si es fan complir les normes es farà un tip de recaptar diners. També confessen que tenen companys que han intentat superar el límit de velocitat corrent, però que no han vist ningú aconseguir-ho sense vehicle.

"Molts passen a tota pastilla"

"És una pena que s'hagi d'arribar a l'extrem de cobrar multes per aconseguir que es faci cas del radar", afegeix Eva Cuesta, la directora de l'Escola Miralletes i que també ha fet el treball de camp de passar una estona mirant el que marca el radar. "Encara hi ha molts conductors que passen per aquí a tota pastilla i que no compleixen la limitació ni durant l'horari escolar", afegeix. I explica, com també ha comprovat aquest diari, que els que més solen prémer l'accelerador són els que venen recte pel carrer Indústria i busquen agafar el semàfor en verd, mentre que els que giren per Sant Quintí solen ajustar-se més a la norma.

El principal problema per a la seguretat dels alumnes és al xamfrà amb Conca, on els cotxes poden girar mentre els vianants tenen verd. "Hem tingut molts ensurts perquè passen massa de pressa per aquí", diu Cuesta, que celebra la decisió municipal d'ubicar un radar en aquest punt per deixar clar que cal reduir la velocitat quan es passa per davant de l'escola: "Hi guanyem amb menys soroll i menys contaminació, i no només és bo per a l'escola, hi guanya tota la ciutat". Ara el següent pas és, diu, garantir que el límit es compleix. Si es compara amb les dades del primer dia de funcionament, però, sí que hi ha hagut certa millora, perquè llavors els vehicles infractors superaven els que sabien que havien de reduir velocitat, i fins i tot algun autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va prémer massa l'accelerador. Ara, segons el recompte matinal de l'ARA, hi ha més conductors que ja s'ajusten al nou límit. Però encara n'hi ha molts que no ho fan.

"Bona notícia"

Un altre dels punts amb la velocitat limitada a 30 és al carrer Muntaner entre Còrsega i Rosselló, just davant de l'Escola Sant Miquel, però en aquest cas, avui al matí, la pantalla del radar funcionava amb molta menys precisió i només oferia resultats d'alguns dels vehicles en circulació. La pantalla s'activava molt poques vegades, segons l’Ajuntament, perquè ha rebut l’impacte d’un vehicle de grans dimensions, però la incidència ja s’ha resolt. Al carrer Entença, entre Provença i Rosselló, n'hi ha un altre que controla la velocitat davant de les escoles Entença i Xirinacs, un altre dels punts on es registren més infraccions. Des de l'Associació de Famílies de Xirinacs consideren una "bona notícia" que aquests dispositius ja comencin a sancionar. "És molt necessari reduir la velocitat als entorns escolars perquè siguin més segurs, i els radars són una bona mesura; tot i això, considerem que tot el carrer Entença hauria de ser un carrer 30 i no només els trams de davant d'escoles". També consideren que hi hauria d'haver elements físics que obliguin a reduir velocitat i defensen que Entença hauria de tenir un únic carril per al trànsit privat.

L'Ajuntament no ofereix, per ara, informació de quants avisos s'han enviat ja a casa de conductors infractors, ni de quin és el radar que ha detectat més fitipaldis. Des del moviment Revolta Escolar, que és el que protagonitza els talls de trànsit dels divendres per reclamar entorns escolars més segurs, celebren la iniciativa dels radars, però apunten que és “imprescindible” posar-ne més i afegir elements que obliguin els conductors a reduir la velocitat.

stats