Barcelona

Via Laietana: per què calen 21 mesos per pavimentar 600 metres

La reurbanització del carrer suposarà treballar en el subsol, traslladar cables i canonades i reforçar els dos col·lectors paral·lels als túnels dels trens

3 min
Obres de la Via Laietana desviaran el pas dels vianants a la calçada, protegida per les barreres New Jersei.

BarcelonaLa paciència serà la millor consellera per als pròxims 21 mesos per als que hagin de fer ús de la Via Laietana de Barcelona. Les obres de reurbanització per ampliar les voreres i fer-ne un carrer en el qual els vianants tindran la prioritat obligaran a fer una actuació en el subsol de la zona per desviar els subministraments de serveis essencials i, a més, reforçar l'interior dels dos grans col·lectors. Per això, els treballs ocuparan tota la vorera actual i obligaran a desviar el pas dels vianants uns metres més enllà, ja a la calçada, protegits per les barreres New Jersey. A més, també hi haurà canvis en el trànsit.

"No són només uns treballs de pell, és una obra d’arranjament de serveis, d'una complexitat que fa que no pugui ser una actuació de set mesos", ha explicat el director general de BIMSA, Ricard Font, per justificar per què la pavimentació i l'enjardinament de 600 metres no estaran a punt fins al juny del 2025. La reforma es durà a terme alhora a banda Llobregat i Besòs, un cop descartada l'opció de fer-la per trams, cosa que hauria doblat el temps.

A punt d'enllestir les obres de la primera fase, que va des d'Urquinaona fins a la plaça d'Antoni Maura, aquest mes ha començat la segona fase fins al passeig de Colom, que és la més complexa, perquè la Via Laietana coincideix amb els dos túnels de la línia L4 del metro, els dos col·lectors d'aigua que baixen cap al mar i dues galeries de serveis que condueixen els subministraments d'aigua, llum, telefonia i gas. Aprofitant les obres, els tècnics volen endreçar totes aquestes infraestructures, que són de fa un segle, per portar canonades i cables de serveis arran dels habitatges. Primer, però, caldrà fer sondatges del terreny per identificar la propietat de cada línia de subministrament i garantir que els plànols subterranis de què es disposa són correctes i així, un cop engegui la maquinària, no tenir sorpreses que facin interrompre aquests serveis.

En les pròximes setmanes serà el torn dels col·lectors d'aigua, situats a banda i banda dels túnels del metro i a tocar de les façanes dels habitatges. Les parets dels túnels i la cubeta inferior quedaran recobertes amb una ceràmica que permetrà que, en cas d'una baixada sobtada d'aigua, aquesta circuli més de pressa. Per mantenir el servei de metro en aquest tram, així com el trànsit rodat i de vianants, l'obra es farà pel sistema de mina, fent forats des de la superfície per permetre el pas dels operaris. El termini per a aquesta actuació és de quatre mesos, fins al desembre, i afectarà directament la mobilitat dels vianants. La bona notícia, segons Font, és que la intervenció en els col·lectors "garanteix els pròxims 100 anys" sense obres d'aquesta magnitud.

L'ampliació de les voreres

Alhora que s'estaran fent tots aquests treballs s'iniciarà la urbanització dels entorns de les places de Correus i d'Idrissa Diallo. L'actuació hauria de finalitzar, segons el calendari de l'Ajuntament de Barcelona, el maig de l'any vinent. I com ja s'ha fet amb la remodelada plaça d'Antoni Maura, una mica més amunt de Via Laietana, crearà un espai d'interconnexió de barris a banda i banda del carrer i amb la Barceloneta. No serà fins al desembre del 2024 quan, amb tots els serveis ja recol·locats a la seva ubicació definitiva, s'abordarà la urbanització de les voreres i la calçada.

La nova Via Laietana doblarà l'amplada de les seves voreres fins a tenir 4,05 metres al llarg de tot el carrer, sense arribar als "mítics cinc metres de les de l'Eixample", ha apuntat el gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Patón. La transformació es completa amb una nova secció que inclourà un sol carril de baixada, el manteniment de dos carrils de bus (un de baixada compartit amb la bicicleta i un de pujada compartit amb el trànsit privat), mentre que els ciclistes sí que comptaran amb un carril segregat de pujada.

Mobilitat

Durant els 21 mesos que durin les obres, també es produiran alguns canvis que afectaran la mobilitat de la zona. Per evitar que els problemes de trànsit dels últims mesos s'agreugin encara més, Patón ha demanat que "s'eviti la Via Laietana" tant com es pugui i s'opti per agafar altres vies alternatives. Els canvis més evidents per als vianants seran els trasllats dels passos habilitats per travessar la via a mesura que avancin els treballs.

Així, també s'habilita el doble sentit de circulació del carrer Fusteria a la plaça d'Idrissa Diallo, amb una nova senyalització que recomana el pas cap als carrers Consolat de Mar i Fusteria. Per facilitar la fluïdesa del trànsit, el semàfor del carrer Joaquim Pou es reprogramarà per tal que els vehicles que s'incorporin a la Via Laietana no es trobin vianants. A la part baixa del carrer s'habilitarà el doble sentit de circulació del carrer Fusteria, per guanyar una tercera via de circulació, i es permetrà el gir a l'esquerra a Pla de Palau, per anar des de Marquès de l'Argentera cap al passeig Joan de Borbó.

stats