Equipaments
Societat 16/04/2023

El camió avariat de l'incendi de Rubí, el principal punt de disputa entre la Generalitat i Iturri

Interior retirarà 50.000 euros a l'empresa andalusa accionant una clàusula unilateral i així pagarà la reparació

3 min
Vehicles dels Bombers de la Generalitat, en una imatge d'arxiu

BarcelonaSón 92 camions d'última generació que havien d'aconseguir jubilar la flota, ja envellida, dels Bombers. Alguns parcs tenen vehicles amb més de 20 anys, i la que es va signar el 2020 era una inversió que feia temps que s'esperava: 39,8 milions d’euros per comprar camions de motor Scania amb la carrosseria d'Iturri. La realitat, però, ha sigut ben diferent. Els nous vehicles tenen avaries habituals en diversos parcs. Més d'una desena de parcs, consultats per l'ARA, les descrivien. Alguns bombers preferien agafar els camions vells abans que els nous per la seva falta de fiabilitat. També criticaven que eren massa pesants i amples, i que costava moure'ls tant per ciutat com per muntanya. Sobretot, els problemes es concentren a la carrosseria d'Iturri, i en particular a la bomba d'aigua hidràulica, un element fonamental per a l'extinció d'un incendi.

El problema es va destapar ara fa un mes, quan en un incendi en un edifici de Rubí on van morir tres persones no hi va poder acudir inicialment una de les dues unitats del mateix Rubí (l'altra estava treballant en un accident) perquè un camió dels nous feia dos mesos que tenia la bomba espatllada. I a tot això hi havia un problema afegit: el departament d'Interior tenia problemes amb Iturri perquè es fes càrrec de les reparacions dels camions en garantia (hi estan el 93%). Fins i tot, la conselleria liderada per Joan Ignasi Elena estava estudiant denunciar Iturri perquè pagués. Segons fonts consultades per l'ARA, ara mateix aquest escenari ja no està sobre la taula. En les darreres setmanes s'ha reconduït la situació en la majoria de casos i finalment Iturri ha accedit a abonar la reparació d'alguns camions avariats.

Ara bé, hi ha un camió de la discòrdia. Segons fonts consultades, només hi ha un vehicle espatllat on hi ha discrepàncies greus amb Iturri, i precisament és el camió avariat de Rubí. L'avaria del circuit hidràulic que mou la bomba d’aigua persisteix, i ara mateix el vehicle està en reparació. L'està arreglant l'empresa que es dedica al manteniment de l'equipament dels Bombers, i la Generalitat ha abonat, de la seva butxaca, 50.000 euros per aquest concepte. Tot i això, no desisteix que Iturri acabi pagant la factura, ja que segons Interior es tracta d'un error de fàbrica i el vehicle està en garantia. En canvi, Iturri sosté que l'avaria ha sigut provocada per mal ús o poc manteniment. Sigui com sigui, les posicions estan enrocades.

La clàusula

El Govern, però, mourà fitxa perquè Iturri es faci càrrec d'aquests 50.000 euros sense que l'empresa andalusa tingui marge de maniobra. La majoria de contractes públics tenen una clàusula que s'anomena garantia definitiva. Normalment, l'empresa adjudicatària deixa en un fons el 5% dels diners rebuts perquè l'entitat pública, en casos d'incompliment, pugui disposar d'aquests diners. "És una fiança per garantir el correcte compliment del contracte", explica José María Gimeno Feliu, catedràtic de dret administratiu de la Universitat de Saragossa.

En el cas d'Iturri, la clàusula número set del contracte estableix que l'empresa andalusa ha de deixar 1.648.500 euros a la Caixa General de Dipòsits de la Generalitat. Si l'administració pública considera que hi ha algun incompliment, pot accionar aquesta palanca de forma automàtica, que està disponible mentre duri la garantia dels vehicles. Segons ha pogut saber aquest diari, després de diversos informes de peritatge, Interior ha decidit activar la clàusula i treure els diners d'Iturri d'aquest fons. D'aquesta manera, l'administració recuperarà els 50.000 euros.

Fragment del contracte amb Iturri que regula la garantia definitiva

El contracte amb Iturri per a la compra dels nous 92 camions el va signar el 2020 el llavors conseller d'Interior, Miquel Buch. Llavors, l'empresa andalusa també s'encarregava del manteniment dels vehicles dels Bombers. Ara, però, la Generalitat ja no treballa amb Iturri perquè el conseller Elena hi va trencar relacions després que l'empresa estigués sota la lupa judicial per presumptes irregularitats en els contractes de manteniment signats amb l'excúpula dels Bombers.

stats