Els camions no podran passar per la N-240 entre Lleida i Montblanc i tindran bonificacions a l'AP-2

El conseller Santi Vila ha anunciat que ha arribat a un acord amb l'Estat per acabar l'autopista A-27 de Valls a Lleida (136 milions), i que la N-240 es desdoblarà per convertir-la en una autovia (100 milions)

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat un principi d'acord amb l'Estat per desencallar la construcció del tram de l'A-27 entre Valls i Montblanc (136 milions d'euros) mitjançant una col·laboració público-privada amb la participació d'Abertis. Vila ha afirmat que l'autovia serà gratuïta i estarà lliure de peatges i que el projecte constructiu del tram serà el mateix que en el seu dia va dissenyar Foment.

A canvi, s'establiran bonificacions per a camions i turismes a l'AP-2 entre Montblanc i Lleida per incentivar el trànsit i es restringirà el pas dels camions de l'N-240, igual que es va fer amb l'N-II a Girona amb tant d'èxit.

La proposta també contempla invertir 100 milions en el desdoblament de l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques. Vila confia que l'acord es tancarà abans de finals d'any i que aleshores ja es puguin començar a aplicar les primeres mesures. La Generalitat i el Ministeri de Foment estan enllestint un acord que ha de permetre desencallar la continuïtat de l'autovia A-27, actualment només en servei en un tram de vuit quilòmetres entre Tarragona i el Morell, i en obres fins a Valls.

Ho pagarà Abertis

Segons els plantejaments de la Generalitat, la intenció és que l'actual empresa concessionària de l'AP-2 i AP-7, Abertis, assumeixi el cost de les obres, que inclouen el costós túnel del Coll de Lilla, a canvi d'implementar bonificacions per a camions i turismes privats en el corredor de l'AP-2 fins al Vendrell, i en concret entre Lleida i Montblanc. "És una proposta coherent que compta amb la complicitat total de l'Estat per donar solució a una infraestructura estratègica pel progrés del Camp de Tarragona i la plana de Lleida", ha insistit Vila.

Allargar la concessió?

Pel que fa a les compensacions a la concessionària Abertis per l'avançament de l'import de les obres, Vila ha detallat que es podrien acabar concretant de diverses maneres. En primer lloc, afavorint "una major inducció de tràfic per l'autopista" gràcies a les bonificacions i, per tant, augmentat els ingressos de l'empresa; en segon lloc, que el govern espanyol retorni la part de la inversió avançada per la concessionària quan millorin les finances públiques si l'augment de trànsit no ha compensat la inversió o, com a tercera opció, allargant la concessió de l'autopista AP-7 i AP-2, que acaben aviat, alguns anys més. "És possible que la solució final acabi passant per una combinació de totes tres, però estem convençuts que la major inducció de trànsit per l'autopista resoldrà part de la factura", ha afirmat.

Aquestes mesures es completaran, segons ha anunciat el conseller, amb la conversió en autovia del tram entre Lleida i les Borges Blanques per un import d'uns 100 milions, seguint el mateix model de partenariat público-privat. La nova via inclouria la reivindicada variant de Juneda (Les Garrigues), segons ha destacat. Tot plegat, comportarà la restricció de la circulació de camions per l'N-240 entre Montblanc i Lleida i el seu desviament per l'AP-2, amb bonificacions que seran d'un 50% per als vehicles pesants i "les més elevades que es pugui" per als turismes, tal com s'ha fet en el cas de l'N-II a les comarques gironines.

Segons el conseller de Territori, aquesta postura representa un bon equilibri entre l'autopista AP-2, que està "infrautilitzada", i la carretera N-240, que registra un elevat volum de trànsit i una sinistralitat que cal "corregir". "Assumim que no sempre està justificada en el curt termini la reivindicació del desdoblament de carreteres nacionals on hi ha en paral·lel autopistes funcionant, com l'AP-2, i que no té trànsit", ha afegit.

El conseller ha destacat que l'objectiu de tot plegat és "generar estímuls" a l'autopista perquè s'utilitzi més i afavorir la concreció d'un "connector important" per al teixit productiu lleidatà i pel Port de Tarragona. Vila ha relacionat, a més, l'adopció d'aquestes mesures amb la dràstica reducció de sinistralitat a les carreteres on s'implementen.

El conseller ha assegurat que, actualment, els principals esculls de les negociacions amb l'Estat són els percentatges que s'aplicaran en les bonificacions, especialment per als turismes. Tot i això, Vila s'ha mostrat convençut que l'acord se segellarà abans de finals d'any. "Ningú no entendria que no estigués tancat abans de finals d'any i creiem que només per raons polítiques es podria demorar el calendari, la qual cosa seria absolutament injustificable", ha advertit.

El Departament preveu que, si l'acord es tanca favorablement, les obres es precipitin en els pròxims mesos. A més, Vila ha assegurat que, quan això es produeixi, ja es començaran a implementar les bonificacions per a camions i turismes a l'AP-2 entre Lleida i Montblanc, així com la restricció de circulació dels vehicles pesants per l'N-240.

Més continguts de