Societat 04/09/2017

Els camions deixaran la N-340 el 2018

Transportistes i turismes tindran bonificacions per circular per l’autopista

Dani Revenga
2 min
Retencions a l'N340

TarragonaAcord entre el departament de Territori i els ajuntaments afectats per la carretera N-340 per aplicar les mesures per descongestionar aquesta via i reduir-ne la sinistralitat, la més elevada de la xarxa viària de l’Estat. 25 alcaldes del Penedès, el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre van avalar la proposta de la Generalitat, que ja ha estat acceptada pel ministeri de Foment, titular de la via. A grans trets, la proposta obligarà els vehicles pesants a utilitzar l’autopista AP-7, amb l’aplicació de descomptes als peatges; la mesura també afectarà els usuaris de turismes que facin desplaçaments interns a les comarques afectades. És un model similar al que ja s’aplica a la N-II al seu pas per les comarques gironines. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va assegurar que 'les mesures es començaran a aplicar l’1 de gener del 2018'.

Segons els càlculs de la Generalitat, la prohibició que els camions circulin per la N-340 desviarà a l’autopista entre 3.800 i 4.000 vehicles diaris. La mesura permetrà que entre Peníscola i l’Hospitalet i Altafulla i Vilafranca els peatges es bonifiquin en un 42,5%, mentre que els trajectes locals gaudiran d’un 50% de descompte. La mesura no agrada, però, al sector del transport, que en reiterades ocasions ha manifestat que només acceptaria la gratuïtat total. Segons el conseller, aquestes bonificacions no perjudiquen els transportistes, per la reducció de combustible que suposa circular per l’autopista. "Segons els nostres estudis, amb bonificacions del 30% ja es compensa el cost dels peatges, així que amb el 42,5% l’equilibri de costos queda garantit", va assegurar Rull.

Pel que fa als turismes, entre Alcanar i Vilafranca s’aplicarà un descompte del 100% en els trajectes d’anada i tornada en un marge de 24 hores. Les bonificacions s’aplicaran amb el sistema de pagament dinàmic VIA T. Segons la Generalitat, aquestes mesures estaran vigents fins que el gener del 2019 entri en vigor el nou model de peatges per a Catalunya en què treballa el Govern.

Els alcaldes es mostraven satisfets per l’acord i la seva imminent aplicació. Fèlix Alonso, alcalde d’Altafulla i membre del Pacte de Barà, recordava: "Portem molts anys batallant per un greuge que malauradament ha costat moltes vides". També es mostrava confiat que les mesures "milloraran molt la situació als punts més negres, on els camions i l’increment de vehicles per accedir a les platges durant l’estiu convertien la N-340 en una carretera tercermundista". En aquest sentit, Alonso insisteix: "No ens podem aturar aquí, cal acabar l’autovia A-7 més enllà d’Altafulla per descongestionar definitivament la nacional i que hi hagi una alternativa gratuïta a l’autopista AP-7".

stats