PANDÈMIA COVID-19
Societat 25/03/2020

Els CAP de Barcelona obriran en cap de setmana i donaran assistència a residències i hotels

Metges de primària denuncien que se'ls desaprofita i demanen deixar de tramitar baixes laborals

Lara Bonilla/valèria Gaillard
4 min
El CAP de Manso en una imatge d'arxiu

BarcelonaEls metges de família se senten desaprofitats. Consideren que en un moment com aquest, de molta tensió del sistema sanitari, tots els esforços s'han de centrar en atendre el gran nombre de pacients i deixar, per exemple, de fer tasques administratives, com ara tramitar baixes laborals. Alerten que, com els hospitals, ja hi ha un gran nombre de professionals infectats i en confinament i demanen centrar-se en tasques essencials.

Actualment els CAP fan les baixes per als casos de coronavirus per telèfon, tota una tasca administrativa que, segons Meritxell Sánchez-Amat, metge del CAP del Besòs de Barcelona i membre del Fòrum Català d'Atenció Primària (FoCAP), porta molta feina. "Està mal organitzat, perquè passem mitja jornada laboral fent aquesta tasca administrativa, que ara s'hauria d'agilitzar", diu.

El Consell de Col·legis de Metges de Catalunya i la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (Camfic) han emès aquest dimecres un comunicat en què demanen a les autoritats que suspenguin "els tràmits de baixes laborals i comunicats de confirmació realitzats per professionals sanitaris fins a la resolució de l’actual crisi", ja que tot i ser un acte mèdic al quan no volen renunciar, suposa una càrrega administrativa "molt feixuga" que, en moments de crisi com l'actual, "treuen un temps molt valuós als metges". Consideren que dedicar el temps a una tasca que "no aporta cap valor" en un moment com l'actual, implica "un conflicte ètic" per als metges i els recorden que es poden emparar en el codi deontològic per negar-se a tramitar baixes.

Demanen, però, que tot i que ells deixin de tramitar les baixes, es preservin els drets i les prestacions dels treballadors que necessiten continuar cobrant sous i prestacions durant la baixa laboral.

Atenció a domicili i caps de setmana

D'ençà que va començar la crisi del coronavirus, els centres d'atenció primària estan transformant la seva activitat presencial en telemàtica sempre que sigui possible, estan atenent casos lleus de Covid-19 així com altres problemes de salut i dubtes de la població, estan fent atenció domiciliària per evitar els desplaçaments dels pacients i controlen els pacients crònics per evitar descompensacions que necessitin ingrés hospitalari.

Ara també obriran els caps de setmana, almenys els de l'àrea de Barcelona, en horari de 9 del matí a sis de la tarda. Aquesta era una reivindicació dels professionals que demanaven obrir els caps de setmana per atendre presencialment els casos lleus i moderats de Covid-19 i descongestionar així altres serveis sanitaris. En el comunicat que la gerència territorial de l'ICS ha enviat als professionals de primària, també els recorda que hauran de donar assistència a residències i altres dispositius, com ara els hotels habilitats per gent que no pot estar al seu domicili.

Molts dels CAP, però, tenen una part del personal de baixa perquè van ser els primers a parar el cop de l'epidèmia. "Nosaltres estem ara al 60% i treballant des de casa, mentre que al centre tenim una infermera que fa el cribatge dels malalts", explica Sánchez-Amat. A més, lamenta que, com passa als hospitals, als CAP també falta material, bates i mascaretes per poder realitzar en condicions les consultes domiciliàries.

També alerten de la saturació de les línies telefòniques. Des de l'Institut Català de la Salut (ICS) no disposen de les xifres de les trucades que es reben diàriament als més de 400 centres d'atenció primària del país, però afirmen que s'estan impulsant mesures per descongestionar els telèfons dels CAP com, per exemple, la compra de telèfons mòbils per fer les trucades de sortida.

"Normalment anem justos amb vuit línies telefòniques, doncs ara és molt pitjor", comenta Meritxell Sánchez-Amat. "Ara és comprensible que fem molta atenció telefònica i és la nostra feina, perquè la gent ens coneix i si té dubtes o símptomes és natural que ens truqui, i això és el que han de fer", comenta la metge. D'altra banda, assegura que "no entén" per què la Generalitat no reforça la xarxa de centres d'atenció primària i, en canvi, unifica tota l'atenció a través del 061 i de l'apli Stop Covid-19 CAT, que ha posat en marxa el departament de Salut per fer seguiment i vigilància dels símptomes de coronavirus SARS-CoV-2.

Diferents sindicats i entitats de l'àmbit de l'atenció primària, entre les quals Rebel·lió Atenció Primària, el Fòrum Català d'Atenció Primària (FoCAP) o la Plataforma CAP Raval Nord Digne, han consensuat aquest setmana un document en què demanen mesures extraordinàries per afrontar la crisi sanitària provocada pel coronavirus. Entre elles, demanaven obrir els caps de setmana per atendre presencialment els casos lleus i moderats de Covid-19. Amb les urgències hospitalàries tensionades i els telèfons d'emergències col·lapsats, la primària reivindica que ha de desplegar tot el seu potencial.

Quins tràmits es poden continuar fent?

Encara hi ha molts dubtes entre la ciutadania sobre els tràmits que es poden continuar fent als CAP. ¿S'atén de manera presencial als centres d'atenció primària (CAP)? ¿Es fan baixes mèdiques per confinament o per cuidar malalts? ¿Es fan informes per poder anar a córrer a fora si tens prescripció mèdica? ¿Cal recollir la recepta electrònica? Aquestes són algunes de les consultes de diferents usuaris que un administratiu del CAP de Cerdanyola del Vallès respon en un fil al Twitter, al mateix temps que assenyala el col·lapse imminent de les línies telefòniques dels centres.

A través del Canal Salut, el departament també han penjat un full de FAQS en què es dona resposta a tota una sèrie de dubtes que es pot plantejar la ciutadania, com ara si les vacunes als infants es mantenen, què cal fer en cas de sospitar d'un cas de coronavirus a casa o com s'han de renovar les baixes per malaltia.

stats