CCOO alerta que l'empitjorament de les condicions laborals dels docents no permet detectar conflictes als centres
El sindicat critica, en el balanç del curs, l'aplicació ''dissimulada'' de la llei Wert
BarcelonaL'efecte de les retallades s'ha manifestat en més alumnes, més feina i més pressió sobre el personal docent dels centres, una situació que, segons el sindicat CCOO, ha perjudicat les condicions laborals dels professors i també ha dificultat la detecció de possibles conflictes. La secretària general de la Federació d'Educació de CCOO, Montse Ros, ha alertat que la mort d'Abel Martínez, ha fet créixer el sentiment de vulnerabilitat entre els docents i demana recursos per fer-hi front. CCOO també ha criticat les polítiques del Departament en matèria de ràtio i de recursos per a necessitats educatives especials, així com l'aplicació ''dissimulada'' de la LOMCE per a aquest curs.
Només 51 centres públics, de 2.354, han fet, el 2014, una avaluació de riscos psicosocials , una eina que segons el sindicat CCOO ha de ser útil per poder diagnosticar les condicions laborals dels docents i detectar qualsevol problema sobre el qual s'hi pugui actuar. CCOO creu que la política educativa del ministeri i també del Departament ha perjudicat aquestes condicions i que per tant, cada vegada és més difícil poder detectar a temps, possibles condicions conflictives.
Montse Ros, secretaria general de la Federació d'Educació de CCOO ha posat d'exemple el cas d'Abel Martínez i sense valorar si s'hagués pogut evitar, perquè considera que les circumstàncies de la seva mort no s'han de saber en haver-hi un menor implicat, ha manifestat que s'ha d'actuar ''forçosament'' com si un acte com aquest ''fos evitable''. Des de CCOO han alertat que per primera vegada el col·lectiu docent se sent ''vulnerable''
La portaveu de la Federació d'Educació del sindicat Ha explicat que no es pensava que hi hagués un ''problema a les aules'' tot i conèixer el malestar docent per ''mala conducta'' de molts alumnes. Però ha situat en un ''salt'' el cas de l'Abel perquè ha augmentat la sensació d'inseguretat i vulnerabilitat de tots els professors i això, és ''un fenomen nou''.
Crítiques a la LOMCE ''dissimulada''
Montse Ros ha valorat el primer any d'entrada en vigor de la LOMCE i ha reconegut que malgrat les declaracions de la consellera Rigau, s'estan canviant ''instruccions'', el nivell ''més baix de la normativa'' per complir els preceptes de la LOMCE, de manera que s'aplica però ''dissimuladament''. Ros ha recordat que s'han canviat currículums, moments i maneres d'avaluacions, funcions dels consells escolars i funcions d'equips directius. Per Ros, s'ha aplicat d ela manera més ''conservadora'' possible i ha alertat que les avaluacions externes que preveu s'hauran de vigilar perquè l'ensinistrament dels centres no dificulti la tasca pedagògica.
A la vida als centres, Ros ha manifestat que la LOMCE s'ha notat negativament en la gestió del centre i del professorat perquè l'administració té majoria per decidir la direcció de les escoles i la direcció pot escollir part del professorat, una sèrie de ''capacitats de gestió'' que ha dit, no es poden ''contrarestar'' des de la negociació col·lectiva, ja que el Departament s'ha negat a negociar res.
Ros ha defensat la versió de l'FP Bàsica que ha posat en marxa el departament amb una prova pilot a quatre instituts i ha situat precisament en aquesta FP Bàsica i la segregació d'alumnes a l'ESO com un dels principals defectes de la llei Wert que ''empíricament'' no ha demostrat ser útil.
Menys nens però no menys ràtio
El balanç del curs de CCOO també ha servit per posar de manifest que un 27,4% de les aules de P3 han tingut sobreràtio aquest curs, 2014-2015, cosa que suposa 650 aules. Segons les dades que CCOO ha pogut recollir, el curs vinent, baixa la pressió a P3 i només el 25,3% de les aules tindran més de 25 alumnes. Tanmateix, Àngel Garcia, cap de comunicació de la Federació de CCOO, lamenta que en l'època de retallades s'aprofités l'augment de demanda per augmentar les ràtios i ara, que l'alumnat total que entra el sistema ha baixa, es tanquin aules en comptes de desmassificar les existents.
A més, des de CCOO alerten que la pressió de P3 es trasllada a Primària i Secundària, un alumnat que fa anys que és el sistema i pel qual, el Departament no ha construir o ampliat els centres per atendre'ls correctament.
Manca de recursos per a l'educació especial
CCOO també ha denunciat una mala gestió de l'atenció a les necessitats educatives especials ja que els darrers anys s'ha potenciat el personal extern i no la borsa pròpia del Departament. El sindicat denuncia que gairebé el 65% de les vetlaldores atenen individualment els alumnes amb necessitats especials sense que aquesta sigui la seva funció al centre. Només el 51,2% dels centres compten amb aquesta figura i majoritàriament es fan menys de 20 hores a la setmana.
A més, en una enquesta realitzada als equips directius, s'ha posat de manifesta que el 25% dels alumnes amb aquestes necessitats no tenen fet un dictamen per part de l'EAP, i per tant, l'atenció cap a aquests alumnes no és la idònia que requereix l'infant. El 81% d'aquests directors considera que els recursos disponibles per atendre les necessitats especials són inferiors als necessaris.
Propostes des del sindicat
En detectar aquestes mancances, CCOO ha elaborat un seguit de propostes entre les quals destaca disminuir els alumnes per cada grup, construir tots els centres necessaris i intentar crear un mapa escolar per ajudar a la planificació que requereix el sistema. A més, CCOO aposta per la inclusivitat de l'educació obligatòria i un pla integral contra la pobresa. Considera que s'ha d'evitar la segregació escolar. A més a més, CCOO demana fer avaluacions de riscos, aplicar els protocols establerts davant agressions i altres situacions i reobrir la negociació col·lectiva.