Educació
Societat 13/09/2012

"Les classes a la tarda eren com de segona categoria"

Arrenca el curs de la jornada intensiva als instituts i de l'FP dual

Sònia Sánchez
3 min
L'Institut de Les Corts és un dels 384 que comencen jornada intensiva aquest curs. / PERE VIRGILI

BarcelonaL'institut de secundària Les Corts de Barcelona ha reprès avui les classes a les 8.15 del matí, com cada any, però ha acabat la jornada lectiva a les 14.45 del migdia. Els alumnes d'aquest centre –com els del 71% dels instituts públics catalans– han estrenat avui la jornada intensiva, en l'inici del curs 2012-2013 per als 433.000 alumnes d'ESO, batxillerat i FP de grau mitjà.

"Ha sigut una sort que no faci tanta calor com ahir, perquè en les últimes hores del matí pot ser que estiguin més cansats però si fes calor patiríem més", assenyalava el director del centre, Ermenegild Pujades. El director confia que amb les sis hores de classe al matí les coses vagin millor, perquè assegura que fins ara "les classes que es feien a la tarda eren com de segona categoria".

"Els professors deixaven sempre la part del currículum més pràctica i que requerís menys concentració per a la tarda perquè el rendiment dels alumnes baixava molt", explica. Per això, diu, tot el claustre i també els pares dels alumnes van estar d'acord a demanar aquest canvi d'horari.

Els alumnes d'aquest institut tindran sis classes d'una hora cadascuna al matí amb un descans de mitja hora. El centre mantindrà el menjador escolar, tot i que el fet de no tenir classe a la tarda ha rebaixat de 60 a 40 el nombre de nens que s'hi queden.

A la tarda, el centre romandrà obert amb un servei de biblioteca "amb control d'assistència, per a aquelles famílies que hi vulguin apuntar el seu fill perquè faci deures o perquè no tinguin on deixar-lo". Aquest servei serà gratuït i voluntari, però, a més, l'institut oferirà a les tardes classes de reforç també gratuïtes, en aquest cas només per als alumnes que ho necessitin, a parer dels professors.

Però l'Associació de Mares i Pares d'Alumnes (AMPA) també ha organitzat activitats extraescolars esportives i acadèmiques, com l'alemany, que es faran al mateix institut a partir de l'1 d'octubre, pagades per les famílies que hi apuntin els seus fills.

Amb el nou horari, el centre s'estalvia 5.000 euros anuals en despeses d'aigua, llum, calefacció i manteniment, explica Pujades, però assegura que l'horari compactat era "una reivindicació antiga del professorat de secundària". En el cas del seu institut, diu que no pateix perquè hi hagi nens d'ESO sense res a fer a les tardes, perquè els seus alumnes acostumaven també a tenir activitats extraescolars a la tarda amb l'horari partit.

Més de 400.000 alumnes a classe

Alguns centres de secundària, com aquest institut de Les Corts, van rebre ja els alumnes el dimecres 12 de setembre, però la majoria ha obert portes aquest dijous. En total, han tornat a les aules més de 433.000 alumnes d'ESO, batxillerat i FP de grau mitjà, i la setmana vinent ho faran els d'FP de grau superior, uns 50.000 més.

Arrenca així el curs en què hi ha més aules de secundària que superen la ràtio fixada fins ara, de 30 alumnes. En total seran un 68,5% les que mantindran aquesta xifra, mentre que el 25,9% tindran entre 31 i 33 alumnes, i el 5,6%, 34 alumnes o més.

L'FP dual es posa a prova

El col·lectiu d'estudiants d'FP és el que més ha crescut aquest 2012-2013 i, en total, ja són 127.000 els que opten per aquesta opció de formació, 534 dels quals es poden acollir a la nova modalitat d'FP dual, que combina la formació acadèmica amb pràctiques remunerades i formació dins de les empreses.

Els alumnes d'aquest nou model d'FP tindran un contracte laboral per fer les pràctiques, a raó de 640 euros mensuals per una jornada completa, o bé una beca salari de 500 euros al mes per jornada completa. Alhora, podran rebre formació també a l'empresa i part de la feina que hi facin servirà per convalidar assignatures del cicle. Aquests 26 cicles formatius es cursaran a 14 instituts públics i 3 de privats, i compten amb el suport de 157 empreses formatives.

stats