Societat 16/06/2022

Comencen les obres per donar una nova vida al Port Olímpic

Els primers treballs seran per construir-hi un nou accés a través del moll de Mestral

3 min
Imatge virtual de l'accés al nou aparcament

BarcelonaLes obres per donar una altra vida al Port Olímpic de Barcelona ja han començat. Amb barrets de palla per cobrir-se del sol que queia com una llosa, els primers operaris ja treballaven aquest dijous per preparar un dels grans canvis del futur port: un nou accés que ajudarà a salvar el desnivell que hi ha entre la ciutat i el port, que és en una cota inferior. Es tracta d'un nou vial de vuit metres d'ample que permetrà als vehicles creuar el moll de Mestral des del lateral de la ronda Litoral per poder accedir a l'aparcament del port. Els vianants també tindran una passarel·la, com mostra la imatge virtual que il·lustra aquest article. Les obres del nou accés, que farà més fàcil la connectivitat de la infraestructura portuària amb la ciutat, costaran 3,6 milions d'euros i està previst que s'acabin en 12 mesos.

Operaris netejant ahir la zona on hi havia els locals d'oci nocturn.

Un cop superat el moll de Mestral, els ciutadans es trobaran amb un nou espai. Els locals de restauració i l'aparcament en superfície han desaparegut i en el seu lloc es farà una gran plaça de 5.000 metres quadrats, segons ha explicat orgullosa la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz. "Serà un port més democràtic i ciutadà", ha pronosticat. Barcelona Serveis Municipals (B:SM), l'empresa pública que s'encarrega del projecte, encara ha de decidir si al futur port s'hi podrà accedir també des de les platges que té a cada costat (la del Somorrostro i la de la Nova Icària), cosa que l'acabaria d'integrar molt més al seu entorn.

Al mes de setembre començaran també les obres de construcció dels locals que es destinaran a l'economia blava, que són les activitats que giren entorn dels mars i els oceans, des de l'oci fins a la recerca. Una part d'aquests locals, que segons l'Ajuntament ocuparan una superfície de 2.600 metres quadrats i poden donar feina a 250 persones, seran al moll de Mestral i l'altra al dic de recer, que és el que topa amb la primera línia de mar.

2.000 blocs per frenar les ones

De fet, al dic de recer ja s'hi ha fet la intervenció més important, però és la que menys es veu: "Una obra d'enginyeria que ens protegirà del mar", segons ha explicat el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni. Un dels problemes més greus que tenia el port era que quan hi havia temporal de llevant les onades superaven el dic. Per evitar-ho, s'han reforçat els dics que hi ha submergits dins del mar amb 2.000 blocs de formigó de 25 tones cadascun. Amb aquesta protecció, el dic de recer guanyarà importància i es convertirà en un balcó únic al mar, i a sota seu s'hi instal·laran una part d'aquests locals destinats a l'economia blava.

Finalment, l'altra gran obra prevista per a la transformació del Port Olímpic serà la reforma del Centre Municipal de Vela, ubicat al final del moll de Gregal, on aquest dijous alguns infants de la ciutat, untats de crema solar i amb barrets, ja disfrutaven del mar. En aquest moll és on menys canvis s'esperen, ja que mantindrà els locals de restauració.

El Port Olímpic es va construir l'any 1992 i es va adjudicar l'explotació dels diferents locals per un període de 30 anys. La infraestructura va tenir el seu moment de glòria, però va acabar caient en decadència. Alguns locals d'oci nocturn, on el consum de droga i les baralles eren habituals, van provocar malestar entre els veïns i els barcelonins en general, que van anar perdent l'interès per un espai que, sobre el paper, ho tenia tot. "Deixarem enrere el model de turisme massiu", ha ressaltat Sanz, que ha dit que es desitja que "les famílies tornin a utilitzar-lo". La gestió del port era de la Generalitat, que el va cedir a l'Ajuntament l'any 2016. Amb la propietat de l'espai, el govern municipal va aprofitar que caducaven les adjudicacions dels locals d'oci nocturn per tancar-los i va pactar amb la resta de restaurants la seva continuïtat. Paral·lelament, va preparar el nou projecte i va convèncer el govern de l'Estat perquè reforcés el dic de contenció, l'obra clau per començar a somniar en la nova vida del port.

stats