Medi Ambient

Els conductors ignoren la zona de baixes emissions

"Seguiré utilitzant el cotxe antic fins que arribin les multes": un impacte quasi nul en la circulació

Vehicles entrant a Barcelona aquest matí, per la Gran Via / PERE TORDERA

Barcelona ha recuperat la normalitat després de les vacances de Nadal: pràcticament tots els comerços estan oberts, els treballadors tornen a la feina i les aules de les escoles s'omplen després de 18 dies sense infants. Aquest dimecres, primer dia feiner  de facto, és la prova de foc per a la zona de baixes emissions (ZBE), que des de l'1 de gener veta la circulació als cotxes i motocicletes més antics i contaminants els dies feiners en el perímetre que dibuixen les rondes de Barcelona. Però la mesura més recent i polèmica del govern municipal ha arrencat sense pena ni glòria. En part, perquè molts conductors continuaran fent servir el transport privat fins a l'abril, quan deixin de ser advertits i comencin a ser multats.

És el cas de l'Albert, un veí del barri del Putxet que reconeix que intentarà "esquivar" les restriccions de la ZBE, com a mínim, fins al febrer. "M'he vist obligat a canviar de cotxe sí o sí, però fins d'aquí un mes no me'l donaran", explica a l'ARA. "Continuaré utilitzant el meu fins que arribin les multes", admet. L'home assenyala que es desplaça diàriament amb vehicle privat perquè treballa de procurador i té uns horaris "complicats": "Treballo a la Ciutat de la Justícia i he anar d'un lloc a un altre. Sovint no hi ha transport públic que em pugui cobrir els desplaçaments". 

L'Albert considera que la ZBE és una mesura "necessària" però portada a la pràctica de manera "molt arbitrària". Retreu que sembli més una decisió "per fer bonic" que per reduir els nivells de contaminació a la ciutat. "Hi ha moltes altres coses que contaminen més que els cotxes –com els creuers o els avions– i no es fa res per limitar-les", denuncia. L'Albert, a més, creu que és una mesura que afecta molts ciutadans "que no poden adquirir un cotxe nou".
La prohibició ha provocat també que molts conductors dubtin entre comprar un nou vehicle o reparar el vell, segons explica Yolanda Alcaraz, que treballa en un concessionari a l'entrada sud de Barcelona. "Encara no hem notat un augment del volum de vendes, però sí que venen més usuaris que han de fer números per saber què fer un cop comencin a multar i no puguin continuar circulant amb els seus vehicles", explica la venedora d'aquest establiment ubicat a l'Hospitalet de Llobregat, municipi inclòs a la ZBE. D'altres, apunta, no volen invertir diners en vehicles antics i comencen a acceptar les promocions d'algunes marques comercials, que els incentiven a entregar-los i comprar-ne de nous.

La zona de baixes emissions neix sense reforç addicional al transport públic

El Luis, veí de Sant Boi, ha estacionat el cotxe al carrer Entença després de deixar la seva parella a la feina i celebra la posada en marxa de la ZBE com una mesura per "intentar entre tots rebaixar una mica la contaminació" a Barcelona. Tots dos venen cada dia des de Sant Boi de Llobregat i, amb previsió que el seu antic cotxe dièsel del 2006 no compliria els requisits ambientals que marca la direcció general de Trànsit (DGT), va comprar-se'n un de nou. "Crec que s'ha informat perfectament i amb temps la ciutadania", diu el Luis. A l'altra cara de la moneda hi ha el Toni, taxista, que diu no saber "ben bé" com funciona la zona de restriccions. "Quan em va arribar l'etiqueta ambiental de la DGT a casa me'n vaig desentendre perquè suposava que amb allò ja podia circular", admet.

Impacte gairebé nul en la circulació

Entre les 7 i les 9 del matí, la restricció ha comportat una davallada "moderada" del trànsit a Barcelona, segons ha defensat el regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l'Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, que ha xifrat en un 2,4% el descens de la congestió viària a la ciutat respecte a la de tots els dies feiners del mes de novembre.

La circulació de vehicles als accessos hauria disminuït només en un 0,8% i, pel que fa a les rondes, hi hauria un 1,8% menys de cotxes i motocicletes. Les primeres dades que va donar l'Ajuntament la setmana passada, en ple període de festes, calculaven que  l'ús del vehicle privat havia caigut un 11% a l'interior de la ciutat, un 15% als accessos i un 12% a les rondes respecte als dies previs a Nadal. 

Pel que fa al transport públic, la impressió general era de més afluència de passatgers a la xarxa de metro i autobusos, tot i que s'ha de tenir en compte que les últimes setmanes s'ha fet servir menys el transport públic a causa de l'encavalcament de diversos festius. De fet, el mateix Badia demanava "prudència" el primer dia de l'entrada en vigor del veto als cotxes i motocicletes més contaminats per calibrar l'impacte de la mesura en el trànsit i també en el transport públic, que s'espera que guanyi 170.000 desplaçaments diaris, segons les previsions de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

"L'augment de passatgers s'ha donat en hora punta, entre les 7 i les 9 del matí", ha explicat el Luis, conductor de la línia H12, una de les que més viatgers transporten de la ciutat, que ha afegit que, amb tot, caldrà esperar uns dies per veure si la mesura millora la circulació a la ciutat. Segons el conductor d'autobús, les principals bosses d'usuaris es recullen a les entrades de Barcelona, tant al Besòs com al Llobregat.   

La Cristina va haver de donar de baixa la moto que tenia des de feia deu anys. Explica que la combinació d'autobús i metro no li permet complir amb la rutina que ja té establerta, motiu pel qual s'ha decantat pel patinet elèctric. "Amb el patinet faig un trajecte de deu minuts de Sant Andreu al Poblenou, mentre que amb l'autobús seria de prop de mitja hora", apunta, i afegeix que les dues rodes motoritzades són l'opció "més ràpida i viable". "He de portar la meva filla a l'escola i després anar a la feina. Treballo de perruquera i mitja hora de retard és un client menys", insisteix. Tot i això, no descarta acabar optant per una moto nova si aquesta nova estratègia no li funciona.

La contaminació elevada

"S'estan reduint les emissions a la ciutat, però necessitem temps, com a mínim un mes, per fer una anàlisi global", ha defensat Badia. Pel que fa als nivells de contaminació elevats que han registrat aquest dimecres les estacions de mesura de la ciutat –que han superat els nivells de NO 2 que recomana l'OMS en diversos moments del matí- l'Ajuntament ho vincula a la situació d'anticicló que afavoreix una major concentració d'aquestes partícules nocives.

A part del seguiment mensual al volum de vehicles que circulin per la ciutat, l'Ajuntament de Barcelona ha encarregat a un  comitè de científics i experts en salut l'elaboració d'i nformes monogràfics cada sis mesos per comprovar l' efectivitat de la ZBE a Barcelona, a ixí com als municipis de l'àrea metropolitana inclosos en la zona de restriccions: l'Hospitalet, una part de Sant Adrià de Besòs, Esplugues i Cornellà de Llobregat.

Segons ha detallat la regidora de Salut, Gemma Tarafa, l'equip avaluarà  dos cops a l'any els nivells de diferents contaminants presents a l'aire barceloní, com el diòxid de nitrogen (NO 2) i les partícules fines PM 10 i PM 2,5 El gener del 2021 i el gener del 2022, ha explicat Tarafa, els experts publicaran un informe exhaustiu de l'evolució d'aquests contaminants i quantificaran l'impacte de la mesura en la salut a partir d'estimacions i dades reals de mortalitat, de prevalença de malalties cardiorespiratòries, càncer de pulmó i asma, que s'obtindran gràcies a la coordinació del comitè i els equips d'atenció primària i urgències de la ciutat.

P ràcticament la meitat dels barcelonins (48%) estan exposats a nivells de NO 2 superiors als que recomana l’OMS i gairebé tota la població (95%) viu en zones exposades a nivells excessius de PM 10. Entre el 2010 i el 2018 van morir 424 persones atribuïbles a un excés de partícules fines PM 2,5 i només en dos anys la xifra s'ha disparat fins a les 351 defuncions.

5.635 peticions de distintiu ambiental

Ja són 5.635 els usuaris de vehicles contaminants que han demanat l'etiqueta ambiental per poder conduir per la zona de baixes emissions, segons ha informat l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). La majoria (4.429) han inscrit el seu vehicle al registre metropolità d'autoritzacions i exempcions per sol·licitar els 10 permisos anuals a què tenen dret. La resta, 1.165, són conductors de vehicles personals de mobilitat reduïda. Els últims cinc dies s'hi han inscrit un total de 600 usuaris. 

A més, quasi 6.000 persones han decidit desballestar el seu cotxe sense etiqueta ambiental a canvi de la T-verda, la targeta de transport gratuït il·limitat durant tres anys.