Societat 17/05/2017

Més càstig per als conductors beguts i drogats

El govern espanyol retirarà el carnet als reincidents i demanarà al metge que els incapaciti

Mariona Ferrer / Laia Vicens
3 min
Els ciclistes accidentats pertanyien a un equip amateur de Xàbia

Madrid / BarcelonaDiumenge 7 de maig, dos quarts de nou del matí. Una conductora beguda i drogada envesteix sis ciclistes que s’entrenen per a un triatló a Xàbia, al País Valencià. En mata dos i un tercer mor tres dies després per les ferides. Dissabte passat, a un quart de vuit del matí. Es repeteix la mateixa escena a Riudoms, a Tarragona. Una conductora novella que quadruplica la taxa d’alcoholèmia permesa atropella sis ciclistes i en fereix un greument. El 2017 va camí de convertir-se en l’any negre per als ciclistes a Espanya: ja han mort tres ciclistes més per accidents que el 2016, fins a 61 víctimes.

Per intentar frenar aquesta sagnia, la direcció general de Trànsit (DGT) va anunciar ahir una bateria de mesures que té intenció d’aplicar de manera prioritària. La principal: deixarà sense carnet de conduir els conductors reincidents en sancions d’alcohol i drogues. Concretament, retirarà el carnet a tots aquells que hagin comès dues o més infraccions d’aquest tipus en menys de dos anys. A més, seran derivats a les autoritats sanitàries perquè avaluïn si tenen un problema d’addicció o abús d’aquestes substàncies.

La DGT aplicarà així un reglament que ja està en vigor per a les persones grans -que poden tenir Alzheimer, per exemple-, i als pacients de malalties que els incapaciten per conduir. La intenció del ministre de l’Interior, Juan Ignacio Zoido -que ahir va presidir la comissió de la DGT-, és que aquest reglament s’apliqui a tots els possibles addictes a l’alcohol i drogues i que un metge certifiqui que han perdut les “aptitud psicofísiques” per conduir.

Segons dades de la DGT, 12 de cada 100 conductors circulen després d’haver begut alcohol o d’haver consumit drogues. Any rere any, disminueixen els positius en controls d’alcoholèmia a Espanya però, alhora, no deixen d’augmentar els de controls per drogues. Mentrestant, persisteix la dada que vincula l’alcohol a un 29% dels morts en carretera, segons dades del 2015.

L’enduriment del reglament satisfà d’entrada les associacions de víctimes. L’Anna Maria Campo va perdre el seu fill ara fa dinou anys. Anava en bicicleta per Barcelona quan va ser envestit per un conductor que va donar 1,19 en el control d’alcoholèmia. Des d’aleshores, ha lluitat amb totes les seves forces perquè ningú més torni a passar per això. “Perdre un fill no ho desitjo ni al meu pitjor enemic”, afirma. Va reunir les poques forces que li quedaven i va fundar l’associació Stop Accidents, que ja té filials a gairebé totes les comunitats autònomes. Fa gairebé dues dècades que reclama la retirada del carnet per als reincidents. “Si no hi ha lleis dures, això no acabarà mai”, deia ahir. Per això celebra les mesures anunciades ahir, encara que lamenta que arribin tard. Per a ella, la llei podria anar molt més enllà: “Reincidents ho són tots, perquè se saben les lleis i continuen agafant el cotxe beguts”.

Campo, que ara és presidenta honorífica de l’entitat, havia plantejat diverses vegades a polítics i institucions que si una persona provoca un accident en què hi ha morts o malferits se li ha de retirar el carnet, almenys durant cinc anys. Després, proposava cinc anys més de revisions per comprovar que el conductor “no té ni una gota” d’alcohol al cos.

El còctel és del tot explosiu per als ciclistes a primera hora del matí els caps de setmana, quan coincideixen les seves rutes en grup per carreteres comarcals amb l’operació tornada d’una llarga nit de festa. “Trànsit s’hauria de posar les piles”, reclamava la setmana passada Jaime Escortell, president del Club Atlètic Llebeix de Xàbia, supervivent de l’accident del 7 de maig en aquest municipi, en què van morir tres companys seus. Zoido ha respost amb el compromís d’iniciar sancions administratives -multes- per a tots aquells casos en què el jutge consideri que la infracció del conductor no és constitutiva de delicte. “La DGT pretén que els conductors vegin i comprovin que l’administració funciona”, va assegurar el ministre.

Crítiques a la DGT

Des de la polèmica dimissió de l’anterior directora de la DGT que l’acció de Trànsit està en entredit. El 2016 es va tancar amb un repunt històric dels accidents al conjunt de l’Estat. Llavors Zoido va comprometre’s a fer una profunda revisió de tota l’estratègia de seguretat viària, que encara no ha completat. Ara hi ha sumat una campanya als mitjans en què es podrà sentir el testimoni de familiars i víctimes que han patit accidents de bicicleta, així com nous cartells d’advertència en carreteres comarcals per conscienciar els conductors. I finalment, augmentar els controls: 10.000 més en el cas d’alcoholèmia i 30.000 més en el cas de drogues, sobretot el cap de setmana.

stats