MOBILITAT

El conflicte laboral de l’aeroport del Prat s’estén i amenaça Aena

Els empleats de l’empresa que s’ocupa de les maletes facturades també convoquen aturades

El conflicte laboral que des de fa dues setmanes provoca llargues cues a l’aeroport del Prat s’està estenent entre altres col·lectius professionals i, des d’ahir, amenaça també la resta d’aeroports de l’Estat. El focus ja no se centra exclusivament sobre els treballadors de l’empresa Eulen, que ahir van celebrar la tercera jornada de vaga parcial, sinó també sobre els empleats d’Ilunion, una altra empresa subcontractada, que ahir van comunicar a la Generalitat que convoquen una vaga indefinida a partir del 16 d’agost. Els treballadors d’Ilunion, que s’encarreguen de la vigilància de les terminals, de les maletes facturades i del control d’accés dels empleats, reclamen un augment salarial de 350 euros i contractes indefinits, i no “mes a mes com s’ha fet els últims dos anys”.

La tensió laboral, però, encara pot anar a més, i amenaça de traspassar les fronteres del Prat i estendre’s per la resta d’aeroports estatals. Els sindicats CCOO, UGT i USO de l’empresa público-privada Aena van anunciar ahir que si el 15 d’agost no s’han resolt les seves peticions laborals començaran a fer aturades a partir del 15 de setembre. El 51% del grup Aena és propietat de l’Estat a través de l’empresa Enaire. Els empleats d’Aena també reclamen millores salarials i denuncien que “hi ha centres de treball on la precaritat laboral és extremadament elevada”, i adverteixen que fins i tot es posa en risc “la seguretat”, segons el document fet públic ahir i signat pels tres sindicats.

Si les dues parts són incapaces d’arribar a un acord, la primera jornada de vaga se celebrarà el 15 de setembre i afectarà un total de 25 jornades seleccionades estratègicament. La festivitat de la Constitució, per exemple, quedaria afectada per la protesta. L’última jornada de vaga serà el 30 de desembre, segons van comunicar els ahir el sindicats a la direcció general del Treball.

Aena, un gegant aeroportuari que se supera any rere any

Tercera jornada de protesta

Mentre ahir s’anaven obrint nous fronts, Aena provava de solucionar -sense èxit- el conflicte amb els treballadors d’Eulen, encarregats dels controls de seguretat i en peu de guerra des de fa dues setmanes. Representants de l’empresa i del comitè de vaga es van reunir ahir una vegada més amb els d’Aena, amb la mediació del Govern, a la seu del departament de Treball. La reunió va començar al matí i va acabar passades les vuit del vespre. Tot i que no es va poder tancar cap acord, les dues parts continuen acostant posicions. Avui continuaran negociant.

Les noves jornades de vaga parcial estan convocades per a aquest divendres i diumenge. Si no s’arriba a cap acord, dilluns la vaga deixarà de ser parcial i passarà a ser total i indefinida.

Sense acord per desencallar les cues del Prat en la tercera reunió entre Aena, Eulen i els treballadors

L’assessor del comitè de vaga, Joan Carles Giménez, va avançar ahir que en les negociacions que hi ha sobre la taula caldrà signar dos acords: un amb Eulen per tancar el conflicte i un altre amb Aena per corregir -a l’alça- la licitació que al seu dia es va signar a la baixa (i que ara és l’origen del conflicte laboral). Giménez va afirmar que, per acabar amb la vaga actual, cal arribar a un acord que permeti aquesta correcció i que eviti un nou conflicte en la pròxima licitació, que s’haurà de fer a partir del maig de l’any que ve.

Els treballadors van admetre que cada vegada estan més a prop d’arribar a un acord amb Eulen (i en conseqüència, amb Aena). “Hi ha possibilitats [d’arribar a un acord], s’està avançant però no és definitiu”, va dir ahir al vespre Joan Carles Giménez. L’assessor del comitè de vaga, però, també va lamentar que les negociacions s’han de fer sobretot amb Aena i no tant amb la direcció d’Eulen: “Hi ha una mala organització per culpa d’una licitació d’Aena. No acabarem aquest tema fins que no s’acordin amb Aena uns temes que s’han de parlar amb ells. Amb Aena de moment no hem parlat de veritat”, va denunciar ahir en sortir de la reunió, que avui es reprendrà.

L’acord que tanquin els representants dels treballadors es debatrà en assemblea dijous. “Les negociacions s’allargaran tant com calgui fins que no hi hagi res definitiu. Estem a mig camí perquè estem parlant, però encara hi ha diferències”, va concloure. El director general de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, Enric Vinaixa, va destacar que “hi ha una bona entesa i ganes d’acord”.

Sense cap jornada de vaga convocada fins divendres, les negociacions es produiran en un context més favorable, tot i que demà, si res no canvia, s’ha de celebrar el judici per la denúncia que Eulen, la concessionària del servei, va presentar contra els vigilants del Prat per la vaga de zel de fa dues setmanes, que ja va provocar llargues cues. La suspensió d’aquesta causa contra els treballadors també ha sigut un dels punts tractats durant les negociacions al departament de Treball.

La controvertida història d'Eulen, l'empresa que gestiona la vigilància al Prat

Esperes de fins a una hora

Pel que fa a la tercera jornada de vaga parcial d’ahir dels vigilants dels controls de seguretat, va provocar cues de fins a una hora. Amb 510 vols programats, les aturades en franges d’una hora van ser a partir de les 5.30h, les 10.30 h, les 16.30 h i les 18.30 h, amb uns serveis mínims del 90%. Els pitjors moments de la vaga es van concentrar entre primera hora del matí i abans del migdia.

Entre les 4.00 h i les 6.00 h, es van produir llargues cues de fins a una hora. Els passatgers que agafaven els vols més matiners del dia es van acumular coincidint amb la primera aturada de la vaga. A partir de les 6.00 h, les cues es van reduir fins als 20 minuts, tant a la T1 com a la T2. Des de les 9.00 h i fins a mig matí, les cues van arribar de nou a l’hora d’espera, quan hi va haver la segona aturada de la vaga. Des de llavors, la situació es va normalitzar i la circulació dels viatgers va ser fluida.

L'ANC reparteix fullets a l'aeroport del Prat on demana el 'sí' a la independència per "gestionar millor les infraestructures"