Societat 24/08/2018

Pas definitiu per desviar els camions per l’AP-7 aquesta tardor

El consell de ministres aprovarà un reial decret el 31 d'agost que inclou bonificacions als peatges

Esther Celma
3 min
Pas definitiu per desviar els camions per l’AP-7 aquesta tardor

TarragonaDesprés d'anys de reivindicacions i protestes per solucionar l'alta sinistralitat del tram tarragoní de la N-340 i la N-240, el consell de ministres del 31 d'agost aprovarà el reial decret que dona llum verda a les bonificacions que han de rebre els transportistes per desviar-se cap a l'autopista AP-7 i una part de l'AP-2. L'acord, que probablement entrarà en vigor a l'octubre, inclou que el trànsit pesant s'haurà de desviar en els trams entre Peníscola i l'Hospitalet de l'Infant de la N-340, entre Altafulla i Vilafranca Sud a l'AP-7 i entre les Borges Blanques i Montblanc de la N-240 per l'AP-2. En aquest cas, però, les bonificacions del 42,53% per a trajectes llargs i del 50% per a desplaçaments interns –que beneficien tot tipus de conductors, també els turismes– només arriben fins al Pla de Santa Maria. A més, els conductors que facin en un mateix dia viatge d'anada i de tornada entre Alcanar i la sortida sud de Vilafranca del Penedès no hauran de pagar res, sempre que tinguin instal·lat al vehicle un sistema de pagament telemàtic de l'estil del Teletac.

Fa més d'un any que el Govern va arribar a un acord amb els 25 municipis més pròxims a les dues carreteres que ja havia acceptat el ministeri de Foment, però faltava resoldre les bonificacions que el govern espanyol haurà d'abonar a les empreses concessionàries de les dues autopistes per compensar les bonificacions. La previsió del ministeri és destinar fins a 41 milions d'euros fins al 2021 per compensar Aumar –la concessió entre Salou i Alacant venç el 2019– i Abertis –el 2021 venç entre Tarragona i la Jonquera.

El tram tarragoní de la N-340 és un dels que tenen una intensitat mitjana diària (IMD) més alta de l'estat espanyol, i en el tram nord d'aquesta carretera els alcaldes dels municipis més afectats s'han organitzat en el Pacte de Berà, mentre que al sud –amb sis morts en cinc accidents els últims tres mesos– les reivindicacions les han liderat els veïns.

Gratuïtat total

L'acord, que probablement entrarà en vigor a l'octubre –a partir del 31 d'agost el ple del Congrés de Diputats tindrà un mes per convalidar la norma i publicar-la–, "és un nyap", sentencia Josep Lluís Aymat, director de la Federació Empresarial d'Autotransport de la província de Tarragona. Els transportistes reclamen la gratuïtat de les autopistes o bonificacions més altes, com "el 75% que s'aplica a la Rioja", reivindicava ahir Aymat per evitar greuges comparatius. Per a Llorenç Navarro, portaveu de la plataforma de les Terres de l'Ebre Gratuïtat Ja, que porta mesos tallant la N-340 per reclamar aquesta mesura, el projecte de desviaments és una proposta de "mínims" amb una carretera nacional "destrossada, plena de rotondes" i "sense alternatives". També l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel (PDECat), parla de greuges quan recorda les condicions de la N-II a Girona –l'altre punt on s'ha desviat el trànsit de camions per l'autopista–, assenyala que la "solució òptima seria acabar l'autovia A-7" i recorda els "retards que ha patit l'acord, tant en època del govern del PP com del PSOE". De fet, la voluntat inicial era aprovar el reial decret el gener d'aquest any.

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va trucar ahir personalment a l'alcalde d'Altafulla i diputat d'En Comú Podem Fèlix Alonso per anunciar-li la data i els detalls del decret. L'alcalde es mostrava ahir "molt satisfet" després de "tantes reivindicacions" i ja pensava en la manera de gestionar l'autopista un cop s'acabin les concessions. Personalment, aposta per l'impost de la vinyeta. En la mateixa línia, el delegat del Govern a Tarragona, Òscar Peris (ERC), considera que cal "mirar més enllà i veure quin ha de ser el futur de l'autopista quan s'acabin les concessions". I ahir avisava que estarien "amatents" perquè es compleixi l'acord. A l'alcalde de Torredembarra, Eduard Rovira, li preocupava que la mesura acabi provocant nous colls d'ampolla. La rotonda d'accés de la carretera al municipi també dona entrada a l'AP-7, i des de fa unes setmanes ja s'ha bloquejat parcialment perquè els vehicles no entrin i surtin per estalviar-se el peatge, que és gratuït entre Torredembarra i Salou. Rovira diu que "ja hem notat molt més trànsit urbà i, si no es fa bé, serà un problema nou".

stats