Publicitat
Publicitat

5 consells per ajudar-te a superar la ressaca

No hi ha remeis miraculosos, i el millor antídot és la moderació prèvia, però sí que hi ha pràctiques que poden reduir el malestar

L'1 de gener és possiblement un dels dies de l'any amb la taxa més elevada de ressaques. Els símptomes físics d'un excés d'alcohol poden ser fatiga, mal de cap, set, sensació de vertigen, trastorns gàstrics, nàusees, vòmits, insomni, tremolor lleugera i alteracions de la pressió arterial. Entre els símptomes psicològics poden produir-se episodis d'ansietat, sentiment de culpa –el clàssic "mai més tornaré a beure"–, depressió, irritabilitat i forta sensibilitat, entre altres. La ressaca pot durar un màxim de 36 hores, tot i que en general desapareix en 24.

No hi ha una ressaca model, perquè el volum de la borratxera té a veure amb la velocitat d'ingesta d'alcohol, la barreja de begudes, l'edat i el pes del bevedor. Tampoc hi ha remeis miraculosos, i les investigacions científiques que s'han fet no han trobat evidències sobre pràctiques, aliments o begudes que permetin eliminar aquesta sensació. Així doncs, la millor prevenció possible és la moderació i evitar beguda adulterada. La ingesta desmesurada d'alcohol, que tot i ser legal és la droga més letal, augmenta el risc de patir un accident, veure's involucrat en una baralla o mantenir relacions sexuals de risc, només per posar uns exemples.

Malgrat tot, en cas que el mal ja estigui fet, us oferim cinc consells pràctics que podeu seguir per alleugerar els símptomes del malestar associats amb la ressaca.

  1. Mantenir-se hidratat. L'alcohol provoca deshidratació, i per això és bo beure aigua al llarg de tot el dia. Substituir el cafè per una infusió, prendre sucs que reposin els nutrients que el cos ha perdut per compensar els efectes de l'alcohol o un brou poden ser bons substituts de l'aigua. El mite que una cervesa pot ajudar a superar la ressaca és totalment fals, ja que l'objectiu ha de ser eliminar la quantitat d'alcohol a la sang, no mantenir-la ni elevar-la.
  2. Descansar tant com sigui possible. Dormir més hores permetrà a l'organisme recuperar-se dels excessos. Una dutxa d'aigua tèbia també pot reduir els símptomes. Tot i que et trobis bé, els efectes de l'alcohol poden reduir la capacitat d'atenció i concentració, per això també és positiu reposar i no haver de realitzar tasques delicades.
  3. La dieta d'un dia de ressaca ha de mirar d'evitar esforços suplementaris al fetge o a la vesícula. És recomanable menjar aliments sense greix i fer-los cuits, cuinar-los al vapor o a la planxa. Menjar quan s'està bevent redueix els efectes de l'alcohol o, com a mínim, els retarda, però menjar un cop que ja s'està patint la ressaca no l'evita ni la redueix.
  4. Pel que fa als aliments concrets, i no tant la manera de cuinar-los, és recomanable ingerir verdures i fruites perquè són suaus i fàcils de digerir. Alguns estudis suggereixen que especialment les verdures verdes ajuden a reforçar la funció depurativa del fetge, com són la carxofa, l'escarola, l'endívia, l'espàrrec o el bròquil.
  5. Prendre suplements vitamínics que intervenen en el procés de metabolització de l'alcohol, com són la B1, la B6, la B12 i la vitamina C, poden ajudar a mitigar el malestar, però l'efectivitat per combatre la ressaca no està demostrada. Els medicaments que contenen paracetamol, tot i que poden reduir el mal de cap, també poden ser perjudicials en combinació amb l'alcohol per provocar dany hepàtic.
Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de