Mobilitat

Desactiven les dreceres que col·lapsen Santa Cristina d'Aro de cotxes que tornen de la Costa Brava

El Servei Català de Trànsit i l’Ajuntament pacten controls i talls en l’accés a la C-31 per evitar picaresques

La sortida de la C-31 en direcció a Castell i Santa Cristina d'Aro.
09/05/2025
3 min

GironaEls dies d'operació tornada, després d’un cap de setmana llarg o un període de vacances, la carretera C-31, coneguda com l’eix costaner, acumula llargues retencions de milers de vehicles que condueixen cap a Barcelona o Girona des del Baix Empordà, especialment des dels pobles de Palafrugell, Calella, Palamós o Platja d’Aro. Per evitar aquestes cues, molts conductors, seguint les indicacions de les rutes alternatives que proposa Google Maps, opten per sortir d'aquesta autovia a l’altura de Platja d’Aro i prendre una drecera per les carreteres interiors que travessen Castell i Santa Cristina d’Aro, fins a reincorporar-se més avall de nou a la C-31, a l’altura de Bell-lloc. Aquesta pràctica, de retruc, ha acabat provocant importants problemes de circulació a dins dels municipis, amb embussos en carrers estrets i poc preparats per assumir aquest volum de trànsit, fet que ha alterat per complet la normalitat dels veïns.

És per això que el Servei Català de Trànsit (SCT) i l’Ajuntament de Santa Cristina d’Aro han acordat controlar l’accés a la C-31 per als no residents durant els dies de més concentració de cotxes. De moment, després d'una reunió d'urgència, les dues administracions han pactat tallar l'entrada a la C-31 a l'altura Bell-lloc, de manera que els conductors que surten a Platja d’Aro veuran un panell lluminós que els avisa que no podran reincorporar-se més endavant a la via. Així es pretén evitar la picaresca que col·lapsava els municipis petits de l'interior de les Gavarres, i deixar lliures les carreteres secundàries als vehicles que realment es dirigeixen als pobles afectats. "Es tracta que els cotxes no arribin a dins del poble, així que farem filtratges més contundents a la sortida 314, amb més aparell, informació i més presència perquè aquests conductors es trobaran que a Bell-lloc no podran sortir", ha apuntat Ramon Lamiel, director del SCT. També ha explicat que s'incidirà en les dades dels navegadors dels cotxes per tal que no ofereixin el pas per dins de Santa Cristina com una via alternativa.

Taps, cotxes perduts per urbanitzacions, nervis i infraccions

Sobre les cues, l'alcalde de Santa Cristina, Josep Xifre, argumenta: “Les retencions a la C-31 són habituals, n'hi ha hagut tota la vida i entenem que hem d’assumir-les perquè volem que la gent vingui a la Costa Brava. Però des de fa uns anys, amb les rutes alternatives que proposa Google, la gent s’endinsa pels carrers de Santa Cristina pensant que estalviaran temps, i el que aconsegueixen és bloquejar el poble. Acaben entrant per direccions prohibides, per urbanitzacions, es posen nerviosos… i això genera inseguretat i problemes greus”. I continua: “Un embús així bloqueja una ambulància o els bombers en cas d’emergència. És molt perillós”. L’alcalde també destaca la pressió que aquestes situacions generen per a la policia local: "Hem de posar fins a sis punts de control, el personal acaba esgotat, rebem insults, i tot això implica hores extres que no podem assumir. És un problema de Trànsit, i per això necessitem que ens ajudin a trobar la solució".

Un dels controls de la policia local a Santa Cristina d'Aro.

La reunió amb Trànsit s'ha produït després dels fets ocorreguts durant l’últim pont de maig, quan diumenge l’Ajuntament va decidir, pel seu compte, restringir l’accés al poble als no residents i obligar-los a fer mitja volta. Amb les mesures acordades ara de manera conjunta amb l'organisme de la Generalitat, es preveu millorar la situació, tot i que l’Ajuntament insisteix en estudiar altres opcions, com tancar directament les sortides de la C-31 de la zona per als vehicles que no siguin dels pobles. Una proposta que es continuarà analitzant en les pròximes setmanes, també incorporant a les reunions ajuntaments com el de Platja d'Aro.

La mesura només es posarà en pràctica els dies d'operació tornada i en els carrils en direcció a Girona i Barcelona, ja que en direcció a la Costa Brava els dies d'operació sortida el trànsit és més esglaonat i, si hi ha retencions, els conductors avancen amb més paciència sense aventurar-se en dreceres secundàries.

stats