Pandèmia
Societat 25/08/2020

El Govern planteja un començament de curs amb grups bombolla però deixa en mans dels centres la reducció de les ràtios

La mascareta serà obligatòria a secundària, es reforçarà la neteja de les aules i es descarta, d'entrada, l'ús d'equipaments municipals per fer-hi classe

G.g.g. / N.g.
5 min
Una mestra reorganitza les taules d'una classe, en una imatge d'arxiu.

Santa Coloma de Gramenet / BarcelonaQueden poc més de quinze dies perquè arrenqui el curs 2020-2021 i, després de setmanes de filtracions i rodes de premsa en què s'anunciaven mesures per a la tornada a l'escola però no s'acabaven de concretar, el Govern ha presentat aquest dimarts íntegrament el seu pla. El protocol s'articula al voltant de vuit tipus de mesures, entre les quals hi ha l'ús de la mascareta, l'accés esglaonat al centre i l'organització en grups de convivència estable a les aules. Si bé la majoria dels criteris ja se sabien, encara hi ha el dubte sobre com s'aplicaran perquè cada centre tindrà autonomia per adaptar el pla a les seves característiques i al seu projecte educatiu. Per exemple, quants alumnes integraran aquests grups bombolla? L'executiu deixa en mans dels centres educatius la reducció de les ràtios.

El Govern ha celebrat aquest matí una reunió extraordinària per donar llum verda al pla que ha de regir l'inici de curs el 14 de setembre, i del qual el president de la Generalitat, Quim Torra, ja va anticipar dilluns tres de les mesures previstes: les mascaretes seran obligatòries a secundària –a partir dels 12 anys– i s'ampliarà en cas d'alt risc de rebrot als alumnes més grans de 6; la ràtio per aula haurà de ser inferior a 20 alumnes a primària, i es farà un cribatge massiu a les escoles amb mig milió de proves PCR fins al 15 de novembre. A més, fonts del departament d'Educació consultades per l'ARA també van confirmar que es prendria la temperatura a tots els alumnes un cop entrin al centre educatiu per evitar aglomeracions a l'exterior.

El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha confirmat totes aquestes mesures i també ha afirmat que per a infantil i primària la previsió és fer sempre classes presencials per motius "pedagògics, emocionals, de socialització i de conciliació de vida familiar i laboral". Però als centres només hi podran entrar els alumnes sense simptomatologia compatible amb covid-19 o els que no són contactes estrets amb un positiu confirmat o un cas sospitós els últims catorze dies. Les entrades i sortides de l'escola seran "esglaonades, en grups, sense aglomeracions, igual que les sortides al pati".

No es guanyarà, d'entrada, espai amb equipaments municipals

A l'aula, ha dit Bargalló, caldrà fer grups estables i com més reduïts millor per poder fer "actuacions immediates" en cas de sospita. El conseller ha reconegut que continuaran fent esforços per reduir les ràtios a infantil, primària, secundària i formació professional: si sobre els cursos dels més petits sí que ha detallat que es volen grups inferiors a vint alumnes, no ha concretat quines seran les ràtios a partir de secundària. "Quan no sigui possible reduir els grups, d'acord amb el pla propi de cada centre, s'adoptaran altres mesures preventives i de seguretat", ha afirmat.

"El context, el territori, l’organització, el tipus d’ensenyament o el tipus d’edifici acaben explicant el paràmetre marc de 20 alumnes a infantil i primària", ha apuntat Bargalló, que ha afegit que pel que fa a la secundària, "hi intervenen aspectes com les optatives, les especialitats o els tallers, que marquen una diversitat més gran". Segons el conseller, a Catalunya la ràtio és d'un mestre per cada setze alumnes, i el problema és que alguns centres no tenen prou lloc per sectoritzar i reduir el nombre d'alumnes per aula.

Des d'Educació s'assegura que ja s'ha treballat amb els ajuntaments per localitzar equipaments i espais addicionals que podrien servir com a aula. Ara bé, Bargalló creu que no és una idea que encaixi en la majoria de les direccions d'escoles i instituts: aquests, ha dit, "prefereixen estar-se al seu centre i reutilitzar els seus propis espais" i, per tant, els "trasllats obligats" de professorat i alumnes són poc operatius. "A més, els espais externs no solen tenir pati i els alumnes no poden estar-se cinc hores sense sortir de l'aula. Aquests equipaments, a més, no seran únicament per a nosaltres, sinó que només ho seran durant l'ús lectiu", ha destacat com a principals problemes.

Mascareta fora dels grups bombolla

Sobre el polèmic debat entorn a l'ús de la mascareta, Bargalló ha afirmat: "Per motius pedagògics, millor sense; per motius sanitaris, amb mascareta". Així, ha confirmat que els alumnes de secundària hauran de dur-la sempre, mentre que als altres cursos caldrà veure l'evolució de la pandèmia, cas per cas, al territori que correspongui. "Per tenir-ho clar: en vermell, sempre mascareta. En verd, no caldrà", ha resumit. Els únics alumnes que queden exempts són els del primer cicle d'educació infantil (de 0 a 3 anys). Pel que fa al personal dels centres educatius, el Govern recomana l'ús de la mascareta en els grups estables i obliga a dur-la quan s'imparteixin classes a diferents grups.

A més, el Govern ha anunciat que, a partir d'ara, les classes hauran de durar menys –55 minuts o menys– i no una hora com era habitual, per poder ventilar les aules abans que comenci la següent. "És necessari ventilar les instal·lacions interiors com a mínim abans de l'entrada i la sortida dels alumnes i tres vegades més durant el dia, almenys deu minuts cada vegada", reflecteix el document. També serà clau, apunta, que les tasques de neteja es facin de dia i no només al tancament del centre per mantenir les aules tan netes com sigui possible.

Bargalló també ha destacat la necessitat de respectar l'organització mitjançant grups estables a l'hora del pati, al menjador i a les extraescolars. Amb tot, i conscient que no sempre es podrà evitar la barreja de grups bombolla, ha instat a fer servir la mascareta per reduir el risc de contagi i garantir tant com es pugui la distància de seguretat.

Pel que fa a la realització de mig milió de PCR als centres educatius, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha concretat que a partir de l'octubre se'n faran 8.000 diàries a escoles i instituts en una primera fase, i que en una segona s'elevarà fins a les 20.000 diàries, als territoris on hi hagi un augment dels contagis i hi hagi risc de rebrot i descontrol de la transmissió. Les proves es faran mitjançant un equip mòbil amb grups mixtos de personal d'Educació i Salut i es faran tant a alumnes com a professors i personal no docent.

"Tenim l'obligació d'obrir les escoles"

Vergés assegura que Catalunya té "la sort" de poder mirar als països europeus on ja han començat les escoles per saber què estan fent, què funciona i què no, i Bargalló ha defensat que a Europa fins ara ha estat més efectiva la tornada en grups estables que no pas basada en el nombre d'alumnes. La consellera de Salut ha admès que hi haurà casos de contagis a l'escola perquè n'hi ha a la comunitat però que la clau està en com es gestionen.

"Hem treballat aquests mesos colze a colze per elaborar propostes i criteris amb la voluntat de tenir un curs escolar com més normal millor amb totes les garanties sanitàries i de prevenció", ha explicat Bargalló. Obrir les escoles, ha dit, és el dret dels infants i adolescents de rebre formació, socialitzar-se i treballar les seves habilitats: "Ho volem nosaltres i tots els països d'Europa: l'epidèmia no pot trencar la formació de tota una generació".

Vergés ha assegurat que l'executiu ha anat més enllà i ha afirmat que, a diferència del que va passar al març, "no tancarem les escoles [de manera generalitzada] en cap cas". Amb tot, també ha dit que cal un compromís molt rigorós de les famílies per no portar infants a l'escola si tenen simptomatologia o n'han tingut en els últims catorze dies i que, en aquest cas, sempre hauran de comunicar-ho a l'escola.

"Cada centre ha estat tot el juliol preparant el seu pla, però al setembre caldrà validar-los perquè cadascú ha de prendre decisions d'acord amb els seus projectes educatius", ha apuntat. "El curs 2020-2021 hem de tenir un enfocament més globalitzat del currículum, amb una atenció inclusiva de tot l'alumnat", ha afegit Bargalló, i ha subratllat la lluita contra la segregació en aquelles famílies amb més necessitats que han patit més el confinament, un pla d'educació més digitalitzat i un reforç en l'acció tutorial. "Tenim l'obligació d'obrir les escoles", ha conclòs.

stats