Societat 04/08/2021

Educació crea la figura del mentor digital per acompanyar els centres i formar docents

El departament seguirà repartint ordinadors, ara a la resta d'ESO i als últims cursos de primària

ACN
3 min
Alumnes de l’Escola Virolai fent classe amb mascareta.

BarcelonaEl departament d'Educació crearà la figura del mentor digital, que s'encarregarà de formar docents i acompanyar els centres en la digitalització. A l'octubre s'obrirà una convocatòria pública per cobrir les 272 places de mentors que s'habilitaran al gener. Serà per als funcionaris que ja estiguin al sistema i, si queden places vacants, es cobriran amb la borsa del departament. Cada mentor acompanyarà entre 10 i 15 centres durant la fi del curs 2021-2022 i tot el curs següent. La intenció és que al final del curs 2022-2023 tots els docents tinguin una competència digital de nivell B1.

En una entrevista a l'ACN, el conseller d'Educació, Josep González-Cambray, ha afirmat que aquesta nova figura permetrà fer un "acompanyament" a tots els professionals i els centres, i així garantir que l'estratègia digital "entri a les aules i complementi l'educació presencial".

A banda d'aquesta nova figura del mentor, Educació està digitalitzant els centres. Per fer-ho, aquest curs s'han repartit més de 220.000 ordinadors entre els alumnes de 3r i 4t d'ESO, batxillerat i FP. També es van repartir 72.400 portàtils entre els docents, s'han desplegat connectivitats i s'han transformat digitalment uns 1.200 centres. De cara al curs vinent, primer es compraran 250.000 dispositius per als alumnes de 1r i 2n d'ESO, i després per a 6è i 5è de primària, tot i que arribar a 5è no és l'objectiu.

L'inici del curs seguirà marcat per les mesures sanitàries

Cambray ha assegurat que els centres obriran el 13 de setembre i que ho faran amb les màximes mesures de seguretat. Ha afirmat que es mantenen les mesures que es van anunciar al maig, com la possibilitat que coincideixin al pati més d'un grup bombolla. Seguiran vigents, però, els grups bombolla i la mascareta. També ha assegurat que si és necessari s'aniran prenent altres decisions, però ha afirmat que "de moment no s'escauen".

Sobre la possibilitat que les famílies entrin als centres, per exemple, per fer l'adaptació a P3, ha defensat que recuperar aquest contacte és imprescindible, però que, ara per ara, l'entrada es fa un cop s'ha acordat amb la direcció, de forma "excepcional" i mantenint totes les mesures de seguretat.

El conseller ha recordat que quan es va fer el protocol perquè els centres preparessin el curs no s'havia entrat en la cinquena onada. Això demostra, segons Cambray, que el covid sorprèn i que s'han d'anar prenent decisions en el moment en què es disposa de la màxima informació. Amb tot, ha insistit que les escoles obriran i que seran segures.

Aposta per l'orientació

Segons Cambray, l'orientació és una de les línies de treball prioritari de la legislatura. Per això es començarà a fer també a 1r d'ESO i no només a 4t. Ha insistit que és necessari acompanyar abans els alumnes per poder-los oferir "el millor camí possible" tenint en compte cada persona per evitar casos, com els que es continuen donant, d'alumnat que cursa batxillerat quan a la Formació Professional hauria seguit un itinerari millor.

Aquesta orientació es vincula amb una necessitat de transformació educativa i d'una aposta per un ensenyament més competencial. És per això que a partir del curs 2022-2023 el currículum de batxillerat es modificarà a primer perquè sigui "més flexible, amb més passarel·les", ha explicat Cambray. Així, el curs 2023-2024 es canviarà el currículum de segon i ha explicat que els canvis a la selectivitat s'haurien d'"ajustar" a aquest calendari.

Cambray s'ha referit també al conflicte amb les Tècniques Especialistes d'Educació Infantil (TEEI), que reclamen que s'aturi el procés d'oposicions obert. El conseller ha insistit que, un cop convocades, les oposicions no es poden retirar. Ha afegit, però, que són "molt sensibles" a la situació d'aquest col·lectiu i que són conscients de la seva importància. Per això, Educació mantindrà les places actuals per al curs vinent i té previst augmentar-les més endavant. En aquest sentit, ha dit que cap TEEI "no perdrà la seva feina", independentment dels resultats en les oposicions. "Les oposicions cobreixen una part de les places actuals i hi haurà moltes altres places disponibles per al personal que no hagi aprovat", ha afirmat.

Cultura religiosa als centres

Educació ampliarà de tres a quatre els professors de religió islàmica, seguint el pla pilot impulsat el curs passat. Cambray ha explicat que l'objectiu de la conselleria és oferir una assignatura de cultura religiosa "més àmplia". Ara per ara, però, la normativa diu que, a demanda de les famílies, s'ha d'oferir religió catòlica, evangèlica, jueva i islàmica. Actualment el sistema compta amb 978 professors de religió catòlica, sis d'evangèlica i quatre d'islàmica.

stats