Educació
Societat Educació 16/12/2022

Un 12% d'atur a la FP, quatre cops menys que la mitjana entre els joves

L'ocupació entre els homes que han fet formació professional és vint punts superior a la de les dones

Pol Casaponsa Sarabia
2 min
Eel taller de formació professional de l'Escola del Treball, imatge d'arxiu.

BarcelonaLa formació professional dispara les opcions dels estudiants de trobar una feina ràpidament. Si bé la taxa d’atur juvenil s'enfila al 42%, els joves que han finalitzat aquests estudis i es troben buscant feina són només el 12%. Així, la FP es consolida un any més com la via que més perspectives d'ocupabilitat genera a Catalunya, una situació que encara és més optimista en el cas de la FP dual, que combina l’aprenentatge a l’aula amb un de pràctic i remunerat en una empresa, i on la taxa d’atur al finalitzar els estudis se situa en el 9,52%.

És per això que, avui, durant la presentació de l’informe que realitzen el departament d’Educació i les cambres catalanes, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha insistit en el fet que les places per fer FP han augmentat un 34% l'últim any, subratllant l'aposta del Govern per aquests ensenyaments. A més, ha recordat que tenen sis objectius per als anys vinents: millorar l'oferta de places, treballar en la progressió que tenen els graduats en formació professional a les empreses, adequar el procés de preinscripció, combatre l’abandonament prematur dels estudis, situar els centres educatius als llocs idonis per aprendre i combatre la bretxa de gènere.

Sobre aquest últim punt, l’informe assenyala que de tots els que han acabat els estudis i treballen, les dones són majoritàriament les que se situen en les franges de retribució més baixes. De fet, de totes les graduades en graus superiors, només l’11,06% tenen salaris superiors als 1.500 euros, mentre que la mateixa dada se situa en el 22,45% en els homes. A més, el nivell d’ocupació dels graduats masculins se situa en el 71,23%, mentre que el femení es queda en el 53,70%.

El conseller també ha assenyalat que cal solucionar els problemes relacionats amb l’assignació de places; després que, a l’inici d’aquest curs, 1.323 alumnes es quedessin sense entrar al sistema tot i que van quedar lliures “més de 13.000 vacants”, segons el conseller. Així, ha remarcat que s’ha d’orientar millor els joves en el moment de fer la preinscripció perquè no es quedin fora del sistema educatiu.

D'altra banda, l’aposta per la formació professional dual ja comença a donar els seus fruits, tot i que hi ha marge per augmentar molt més el seu pes dins l'oferta d'estudis. Aquest model és el de referència a Alemanya i des del curs 2012-13 s’està lluitant per intentar adoptar-lo aquí. Tot i això, el seu pes s’ha posat en dubte en diverses ocasions i fins ara només un de cada deu alumnes triava aquesta opció. Aquest any, però, 11.288 alumnes s’han matriculat en aquesta metodologia, cosa que suposa un 20% del total dels estudiants.

stats