Educació
Societat  /  Educació 21/09/2022

Cadena d'errors a Sitges: com una nena de tres anys va poder quedar tancada en un bus escolar durant set hores

Malgrat que el reglament estableix un triple control, el conductor, les monitores i l'escola van descuidar-se d'una menor de 3 anys

Ara
4 min
Cotxera d'autobusos on una alumna d'I3 d'una escola de Sitges va romandre tota una jornada lectiva

Barcelona¿Com és possible que una nena de tres anys es quedés sola a l'autobús escolar durant set hores i ningú no ho detectés? Això és el que li va passar dilluns a la Lucía: la nena, que fa I3, va pujar a l'autobús per anar cap a l'Escola Maria Ossó de Sitges, i no va baixar-ne fins a les 16 h, quan el conductor va tornar a pujar al vehicle, aparcat a les cotxeres, per fer el trajecte de tornada i la va trobar dins del vehicle. La menor es troba bé, tot i que està espantada, i ara s'investiga com va poder passar aquesta cadena d'errors fatal.

El pare de la nena, Sebastián Esteban, ha dit a TV3 que estan "profundament indignats" perquè podria haver passat "alguna cosa molt greu". "A la nit es va mostrar bastant estressada, demanava per què havia estat soleta. Trigarem un temps a tornar-la a portar en autobús", ha dit el pare. La família no ha pogut formalitzar cap denúncia perquè els fets no són constitutius de cap delicte penal, ja que la nena no va patir danys.

El cas es va fer públic perquè el Consell Comarcal del Garraf, que és responsable del servei de bus, va explicar que havia obert una investigació per aclarir les causes dels fets i determinar-ne responsabilitats. La presidenta, Mònica Gallardo, ha dit que han donat un "termini curt" a les empreses de transport (Plana) i del servei de monitoratge (Fundació Pere Tarrés) perquè expliquin què va passar. Tot i això, des d'aquest dimarts les dues monitores que estaven al capdavant del servei de bus han estat apartades de la feina: una feia 20 anys que feia el servei i l'altra més de tres anys. "Tot apunta que va fallar un o més dels protocols establerts per l’equip de monitoratge, de l’escola i de l’empresa de transport, que per llei té l'última responsabilitat de verificar que l’autocar quedi buit en acabar el servei, quan deixa el vehicle a cotxeres", ha escrit en un comunicat la Fundació Pere Tarrés.

En canvi, des de l'empresa d'autocars Plana neguen que els conductors siguin els responsables de fer aquesta inspecció ocular. El gerent de la companyia ha dit a l'ACN que, en el cas d'aquesta línia escolar de Sitges, el Consell Comarcal subcontracta a Plana "només el servei de transport", mentre que el monitoratge està externalitzat a la Fundació Pere Tarrés. Per aquest motiu, des de Plana insisteixen que la funció del xofer és conduir i que són els monitors els que han de vetllar pels infants.

Què diu el reglament?

Segons el reglament del servei del transport escolar del Garraf, aprovat fa un any, uns i altres tenen part de raó. D'una banda, estableix que "abans d’abandonar el vehicle, el conductor ha de revisar que no hi ha quedat ningú" (punt 9.3) i, de l'altra, assenyala que en acabar el trajecte d'anada al centre, el monitor –el reglament l'anomena "acompanyant"– és qui "ha de tenir cura que l'alumnat entri al recinte escolar" i, a la tornada, que els menors "quedin sota la responsabilitat dels seus pares o tutors" (punt 10.3).

Davant d'aquesta ambigüitat, la presidenta del Consell Comarcal també s'ha preguntat per què l'escola no va alertar sobre l'absència de la menor durant tot el dia. En declaracions a Efe, ha explicat que, a banda del protocol, hi ha "qüestions de sentit comú, com és passar llista dels alumnes que pugen i baixen de l'autobús", i ha dit que a mesura que passen les hores apareixen més preguntes, com per exemple "per què l'escola no va dir res". Segons el reglament del servei de bus escolar del Garraf, la direcció de l'escola ha de fixar una persona responsable de rebre els alumnes de l'autobús a l'arribada i a la sortida. En aquest cas, doncs, sembla que va fallar tot: ni el conductor, ni les dues monitores, ni tampoc la responsable de l'escola de rebre els nens, no van veure que faltava la Lucía.

A més, no hi ha cap document del departament d'Educació que estableixi com ha de ser la comunicació entre escola i família quan un menor no va a classe. Es deixa en mans dels centres i, normalment, són les famílies les que avisen els mestres quan els fills no poden anar a classe, sobretot per correu electrònic. Sí que hi ha un protocol contra l'absentisme escolar, però és per a situacions que s'allarguen en el temps, i no per un dia puntual.

La menor es va alimentar sola

Des de l'escola, l'AFA ha lamentat els fets i ha traslladat el seu suport als pares. L'associació s'ha mostrat comprensiva amb el neguit de les famílies del centre i ha anunciat que posarà en marxa una comissió amb totes les parts implicades per "revisar, ampliar i actualitzar" el protocol del servei de bus escolar. L'Ajuntament de Sitges ha "lamentat profundament" el descuit i s'ha posat a disposició de totes les parts per a qualsevol necessitat que se'n derivi. També hi ha dit la seva el departament d'Educació: ha reclamat al Consell Comarcal que "prengui les decisions pertinents i les sancions que se'n derivin". "Aquesta situació és molt greu i no es pot repetir", han dit fonts de la conselleria, que ha ofert suport i assessorament psicològic a l'alumna. La nena, a qui un metge va visitar, estava bé de salut. Tenia menjar i aigua a la motxilla i va alimentar-se sola durant les set hores que va estar al vehicle.

stats