Educació
Societat Educació 01/04/2023

"Que el deixin repetir per no ser l'únic alumne sord de l'institut"

A Catalunya aquest curs no hi ha cap institut bilingüe on s'ensenyi la llengua de signes i l'oral i només existeix una escola que ho fa

4 min
Alumnes estudiant en una escola.

Barcelona"A 5è hi ha sis alumnes que també són sords i demanem que el deixin repetir per no ser l'únic alumne sord de l'institut nou". Aquesta és la petició que des de fa mesos llança la Raquel, la mare d'en Sergi, un nen que fa 6è de primària a l'Escola Tres Pins de Barcelona i que, en teoria, el curs que ve hauria de començar la secundària. L'escola d'en Sergi és l'únic centre d'infantil i primària de Catalunya que és bilingüe LSC –que combina la llengua oral amb la llengua de signes catalana–. Fins fa poques setmanes, el problema que denunciava la família d'en Sergi és que actualment no hi ha cap institut de Catalunya que ofereixi el model bilingüe LSC, un fet que deixava als alumnes sord-signants (que s'expressen amb llengua de signes) que acabaven la primària amb només dues opcions: continuar l'ESO en un centre ordinari o en un centre d'educació especial.

Ara, el Consorci d'Educació de Barcelona s'ha compromès a implantar un projecte bilingüe en llengua de signes catalana per a l’alumnat sord a l'Institut Bosc de Montjuïc que es posarà en marxa el curs que ve. Segons apunten a l'ARA fonts del Consorci, per fer-ho possible es preveu "la presència de psicopedagogs formats en llengua de signes catalana que treballaran realitzant codocència amb el professorat de l’institut. Al mateix temps, els docents del centre rebran formació per poder dominar aspectes bàsics de la llengua de signes i poder comunicar-se amb l’alumnat sord".

Tot i aquest pas endavant, la família d'en Sergi adverteix que aquesta no és una bona solució per al seu fill perquè en ser l'únic alumne sord de 6è, quan faci el pas a l'institut serà l'únic estudiant sord de tot el centre. Adverteixen que aquesta situació posaria en dubte el model bilingüista, ja que no podria parlar amb cap altre company sord. Per aquest motiu demanen que en Sergi repeteixi per poder fer el pas a secundària amb tot un grup de companys sord-signants. Des del Consorci asseguren que el cas d'en Sergi encara no està decidit, però la seva mare explica a l'ARA que els han insistit que no hauria de repetir "per motius socials i emocionals", una visió contrària a la de la família, que assegura que al Sergi ja l'ha afectat negativament estar els dos últims anys sent l'únic alumne sord del seu curs.

Més enllà de quin serà el futur d'en Sergi, el seu cas posa de manifest les mancances que encara dificulten que l'escola catalana sigui totalment inclusiva i que permeti a tots els alumnes escolaritzar-se amb normalitat en centres ordinaris. Tot i que des de la Federació d’Associacions Catalanes de Pares i Persones amb Sordesa (ACAPPS) expliquen que gràcies als avenços que s'han fet en els últims anys amb la detecció precoç dels problemes d'audició i la millora dels audiòfons i implants coclears –un petit dispositiu electrònic que s'implanta quirúrgicament– el 90% dels alumnes sords s'escolaritzen en centres ordinaris, critiquen que encara hi ha mancances importants en la seva educació. "Falten recursos per poder aprofitar els avenços tecnològics que ja existeixen i que permetrien que quan el professorat està parlant a l'aula el so arribi directament a les pròtesis auditives dels alumnes", lamenta el president d'ACAPPS, Raimon Jané.

A part de la falta de recursos, des de l'associació alerten que també falten protocols per facilitar que els alumnes sords rebin la mateixa informació que els que no ho són. "Tenim un recurs fantàstic que la televisió està implementant que són els subtítols. Fins i tot hi ha sistemes automàtics de generació de subtítols, però encara hi ha molt material a les escoles que no està disponible amb aquest recurs", critica. "Ens trobem que hi ha una festa de final de curs on es fa un discurs o es canta una cançó i normalment va acompanyat d'alguna projecció en pantalla, però quan demanem els subtítols resulta que no hi ha un protocol per sol·licitar-ho. Això és una mancança brutal".

Des de la Fundació valoren positivament la feina que es fa a Catalunya des dels 84 centres SIAL (escoles o instituts ordinaris que tenen alguna figura permanent al centre donant suport als alumnes sords), 10 CREDA (serveis que donen suport als centres per adequar-se a les necessitats d'alumnes amb dificultats d'audició) i també des de les escoles que tenen projectes educatius específics de suport a l'audició (PESAL), però lamenten que encara hi ha una falta de formació especialitzada perquè els docents puguin aprofitar els recursos que ja existeixen. "Quan no hi ha formació, directament o indirectament estàs limitant l'alumne i no estàs reconeixent una carrera professional que s'assoleix amb aquestes metodologies", critica Jané.

Més recursos per al curs vinent

Fonts d'Educació defensen a l'ARA que "hi ha uns centres de recursos per a les persones amb discapacitat auditiva que són molt competents i que fan una gran feina", però reconeixen que "encara hi ha assignatures pendents i cal seguir empenyent". Expliquen que una de les limitacions a superar és poder oferir més centres amb ensenyament bilingüe LSC perquè hi hagi més opcions al territori, però també aclareixen que actualment no hi ha una credencial concreta que acrediti que un centre és bilingüe. Pel que fa a la formació dels docents, confirmen que de cara al curs vinent estan treballant amb un reforç de recursos vinculats a la sordesa que inclourà la incorporació al sistema educatiu de docents competents amb la llengua de signes. També es planteja que altres membres de la comunitat educativa com podrien ser els monitors de menjador puguin rebre una "mínima formació per poder oferir una atenció més adequada a aquest alumnat".

stats