Societat  /  Educació 11/05/2022

Els directors, desconcertats davant del 25%: "El departament no ens diu què hem de fer"

Els docents reclamen "instruccions clares" a Cambray davant d'una sentència "sense sentit"

3 min
Escola Pia Sarrià (reportatge de valoració de curs) Director Gerent de l'Escola Pia de Sarrià-Calassanç (Barcelona). josep maria arbusí (josep mª arbusi)  aula colegi educacio escola ensenyament ceip ies lomce FOTO XAVIER BERTRAL DIARI ARA BARCELONA

BarcelonaEls equips directius dels centres educatius estan inquiets davant la sentència del 25% : se senten desprotegits per si hi ha famílies que denuncien incompliments, lamenten ser al mig d'una batalla judicial inacabable i reclamen instruccions clares al departament d'Educació. "El conseller ha sortit i ha dit que no hem de canviar res, però a nosaltres no ens ha enviat cap instrucció sobre què hem de fer", diu Marc Hortal, director de l'Institut Pablo Ruiz Picasso, a Nou Barris. Això, diu Hortal, els genera "preocupació", perquè els docents són conscients que són treballadors públics que han de complir les sentències i les normatives però alhora no tenen una ordre clara del conseller sobre què han de fer ara.

"Necessitem ordres clares i valentes de la conselleria i que no es traspassi la responsabilitat a les escoles", afegeix Alfons Espinosa, director de l'Escola Drassanes. "No pot ser que el conseller surti a fer declaracions a la televisió però els directors no rebem instruccions. Si hem de desobeir, que ho digui", afirma. Al seu claustre, la interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) –en què obliga el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, a decretar el 25% de castellà a totes les escoles en un termini de 15 dies– s'ha rebut amb "escepticisme". "Hi ha molta gesticulació i soroll polític que ens afarta una mica, als mestres. Nosaltres ja sabem fer la nostra feina", diu.

Malgrat el desconcert per la manca d'informació, Espinosa diu que no està preocupat per si alguna família demana el compliment escrupolós de la sentència a l'Escola Drassanes. "Li diré que jo no tinc cap ordre perquè a mi ningú m'ha dit el que he de fer", diu. No li falta raó: malgrat que l'Asamblea por una Escuela Bilingüe ha posat els directors en el punt de mira i els ha enviat un correu amb la sentència perquè n'estiguin advertits, la interlocutòria dels jutges no cita els docents en cap moment i atribueix tota la responsabilitat al conseller. Cambray només ha dit en declaracions als mitjans que els centres "no han de canviar res" dels seus projectes lingüístics, però no ho ha posat per escrit en cap correu, ordre o instrucció.

Una sentència "sense sentit"

Ni Hortal ni Espinosa han pensat què faran si, finalment, el departament ordena fer una assignatura més en castellà a tots els centres. Lamenten, en aquest sentit, l'enorme distància que hi ha entre el terreny de joc polític i judicial i la pràctica diària a les aules. Espinosa apunta que "no té cap sentit" demanar fer una assignatura troncal més en castellà si s'està avançant cap a un model educatiu en àmbits més transversals. I Hortal reconeix que, a la pràctica, potser al seu institut ja s'està complint amb el que demana la sentència: "Hi ha professors que ja fan ara les classes en castellà, però no ho tenim escrit enlloc", diu. Ell reclama al Govern deixar l'escola al marge de les batalles judicials i concentrar-se en "la problemàtica real del català": "L'ús del català no depèn dels percentatges a l'escola, sinó que cal fer-lo atractiu i útil i crear espais perquè els alumnes se'l sentin seu".

Des de l'Escola Montagut, de Vilafranca del Penedès, també demanen que es tregui els mestres del focus del debat i avisen que els docents estan més pendents d'altres debats educatius que de la sentència del 25%: "Com ajustar els nous currículums a la realitat, com fer front a les conseqüències emocionals de la pandèmia, com gestionar la matrícula viva...", relata el director, Josep Maria Lluró. Diu que no està gaire preocupat per les conseqüències de la sentència perquè al seu centre, que és concertat, ja tenen un "model plurilingüe", en què la primera etapa d'acollida dels alumnes és en català però des de petits fan alguna assignatura en castellà, en anglès i fins i tot en francès. "No tenim cap complex amb això, al contrari", diu, i lamenta que "la mala gestió" del Govern amb aquest tema ha deixat "desprotegits" tots els directors si algú denuncia un centre per incompliment de les decisions judicials. Les patronals de l'escola concertada i el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia van reclamar "protecció jurídica" als centres davant la interlocutòria del TSJC.

stats