Aquest dijous, algunes famílies han denunciat que els vals escolars de 30 euros que s'han fet arribar a gairebé 800.000 alumnes contenen faltes d'ortografia i errors de tipografia. El departament d'Educació i el d'Economia han assegurat que el Govern va enviar una versió amb revisió ortogràfica a l'empresa i que posteriorment hi ha hagut una errada tècnica. L'executiu demanarà un informe a l'empresa sobre l'error i emprendrà les accions que consideri oportunes, d'acord amb la llei de contractes del sector públic. D'altra banda, Educació insisteix que els vals escolars segueixen sent vàlids i es descarta tornar-los a imprimir.
Embolic per posar les notes a final de curs: saturació de l'aplicatiu i errors en els informes
Diversos centres alerten que el programa per registrar les qualificacions funciona amb dificultats
BarcelonaEl desesper, l'espera o, directament, el desastre. Aquests són alguns dels noms amb els quals en els últims dies molts docents d'escoles i instituts catalans s'han referit a l'Esfer@, la plataforma que es fa servir als centres públics per registrar les notes al final de cada trimestre i al final del curs. El motiu darrere aquesta mofa és que, tot i no ser un problema nou d'aquest any, aquest aplicatiu genera problemes freqüents quan arriben les últimes setmanes abans de tancar els expedients dels alumnes. És el moment en què hi ha d'accedir un volum més alt de docents –al voltant de 100.000 professors han de posar les notes de gairebé un milió i mig d'alumnes–, i el sistema acaba saturant-se.
"El programa d'avaluació ha patit molts talls i ha provocat molta lentitud a l'hora de fer el procediment per tancar les notes de cada alumne", es queixa a l'ARA el director d'un institut públic del Maresme. Explica que en el seu cas ho han resolt "a base de moltes més hores i molta paciència dels docents". En alguns centres també han hagut de tornar a mètodes més tradicionals per fer les avaluacions finals. "Estem fent les juntes d'avaluació prenent apunts a mà i cantant les notes en veu alta", explica l'Oriol, professor d'un institut del Baix Llobregat.
Ara bé, en altres centres no n'hi ha hagut prou només amb una dedicació extra dels professors. En una escola pública del Vallès Occidental, davant el desgavell viscut amb Esfer@, han hagut de comunicar a les famílies que hi havia errors en els informes de les notes finals dels seus fills. Tot i que als informes sí que hi apareixen les notes finals de cada alumne –si no s'introdueixen l'aplicatiu no permet generar el document–, en alguns d'ells apareixien comentaris sobre l'avaluació dels infants que no corresponien a la situació de l'estudiant.
Per acabar-ho de complicar, aquesta setmana el departament d'Educació va enviar un missatge als professors anunciant que dimecres, només tres dies abans d'acabar el curs, es faria un tall de servei a l'Esfer@ per dur a terme tasques de manteniment.
Saturació generalitzada des de fa anys
Els problemes no afecten únicament aquests centres, sinó que les dificultats per gestionar l'aplicatiu s'han estès arreu de la xarxa pública, però no a la de la concertada, que utilitza un altre mecanisme. "El sistema falla cada curs i fa anys que ho denunciem", diu Iolanda Segura, portaveu del sindicat USTEC. Critica que aquest mal funcionament està fent que "per a una feina que es podria tenir enllestida en una hora", els docents hagin "d'invertir una quantitat d'hores brutal" i que, fins i tot, alguns optin per fer aquesta feina des de casa a la nit per intentar esquivar les hores de saturació i poder complir els terminis. "Cada any és igual, el sistema informàtic no està a l'altura i no ho solucionen", insisteix.
De fet, des de CCOO adverteixen que els problemes amb Esfer@ fa més de sis anys que s'arrosseguen. "Des del 2019 que denunciem que en moments que hi treballa molta gent es col·lapsa i que sempre dona problemes", diu la portaveu, Marga Romartínez. Per aquest motiu, des del sindicat han reclamat diverses vegades a Educació que compensi econòmicament els docents per les hores extres que han de dedicar a fer aquest tràmit.
Fonts del departament d'Educació defensen que "el sistema ha incorporat millores per reforçar la capacitat durant l'any", però admeten que, "tot i això, no ha estat suficient". També expliquen que aquest any el fet d'incorporar "tot el volum de formació professional al sistema ha fet que hi hagi hagut un augment molt significatiu en l’ús de la infraestructura". Per tot plegat, apunten que actualment hi ha un 3% de les notes que no s'han pogut registrar, però que, en canvi, sí que s'han pogut introduir més de 16 milions de notes (el 97% del total).
Les mateixes fonts insisteixen que el departament continua treballant per donar solució "als pics i les incidències que encara puguin aparèixer abans d'acabar el curs", i a més està buscant "solucions més globals". D'altra banda, també estan fent un seguiment "constant de tota la infraestructura per garantir que es puguin entrar les notes".