El grup d'experts de PISA demanarà repensar els horaris, el menjador i la sisena hora

Demà, el comitè educatiu farà arribar a la consellera d'Educació la quinzena de mesures que proposa

2 min
Alumnes d'un institut de secundària sortint de classe

BarcelonaEl debat sobre els horaris escolars i la necessitat de garantir el menjador als instituts i escoles catalans continua. Segons ha pogut saber l'ARA, el comitè d'experts encarregats de proposar mesures per revertir els mals resultats catalans a l'informe PISA demanarà que es faci un estudi sobre l'educació a temps complet, la possibilitat de recuperar la sisena hora i la necessitat de garantir el servei de menjador als alumnes vulnerables. Pel que fa a l'educació a temps complet, les idees que s'han posat sobre la taula estan en relació amb el fet que hi hagi un accés universal a activitats extraescolars després de la jornada lectiva i, en el cas de la sisena hora, el que es faria és demanar avaluar la diferència entre l'horari de l'escola concertada i el de la pública.

Segons ha pogut saber aquest diari, però, que en cap cas les propostes d'estudi seran una exigència i, per exemple en el cas de garantir el menjador escolar als alumnes vulnerables, això no té per què implicar que tots els instituts recuperin el servei de menjador.

Tot i que la petició del denominat Grup d’Impuls de Millores Educatives evita encetar el meló de la jornada intensiva als instituts, fa uns mesos el departament d'Educació va encarregar un informe a l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) sobre l'impacte social, pedagògic i de salut de la jornada intensiva en els alumnes. Tot i que es preveu que els resultats d'aquest estudi es tinguin abans de final d'any, la setmana passada Simó ja va advertir que els possibles canvis hauran d'esperar a la legislatura vinent. "La possible reorganització de la jornada escolar i del calendari s'haurà d'aconseguir amb consensos que hauran de ser molt amplis i que, per tant, requeriran molta feina", va insistir en roda de premsa. De fet, en la mateixa compareixença va afirmar que la data d'inici de curs –que començarà el 9 de setembre– només es fixava per a l'any que ve i no amb un criteri estable. Simó va justificar la mesura adduint que, en els pròxims anys, hi podria haver canvis molt destacats en l'organització de la jornada escolar que farien canviar els criteris per decidir quan comencen les classes.

El 80% dels instituts fan jornada intensiva

A Catalunya la gran majoria d'instituts fan jornada intensiva, és a dir, els alumnes comencen les classes d'hora al matí (generalment entre les 8 h i les 9 h) i les acaben abans de dinar (entre les 14 h i les 15 h). Des que el 2012 Educació va donar l'opció de fer jornada intensiva, més del 80% dels instituts públics catalans s'hi han acollit. A la resta d'Europa aquest horari és una anomalia

En el seu moment aquest canvi es va platejar com una retallada davant la crisi econòmica i, des de fa almenys una dècada, totes les ordres de calendari escolar especifiquen clarament que els horaris dels centres de secundària "no poden comportar més de tres tardes lliures setmanals per a cada alumne". Tot i això, davant la impossibilitat que els instituts recuperin la jornada partida –entre altres motius perquè no tenen espai de menjador–, des de fa un parell de cursos el redactat de la mesura conté un apartat on es contradiu i que permet que els centres que ja fan jornada intensiva no l'apliquin. "Poden optar per mantenir aquest horari o per acollir-se a les consideracions generals", diu el text.

stats