Educació

Els instituts denuncien que Educació no facilita ordinadors pels alumnes nous ni fa reparacions

Els centres asseguren que ja hi ha molts estudiants sense equip, tot i que el departament diu que hi ha "estoc suficient"

4 min
Per una escola digital El grau de competència digital del professorat  Falta d’ordinadors

BarcelonaEls problemes de recursos del departament d'Educació continuen. Si la setmana passada es comunicava als centres escolars que no s'havia previst una dotació econòmica per als nous coordinadors antibullying, ara escoles i instituts denuncien que falten ordinadors per als alumnes i que no s'estan reparant els que s'espatllen per falta d'estoc. La situació l'han confirmat a l'ARA una vintena de centres de diferents punts de Catalunya (sobretot instituts). "Ens han insistit per seguir un pla d'Educació digital i incorporar les tecnologies a les aules i ara ens trobem que no tenim el material per fer classe", critica Sandra Vallès, professora i coordinadora digital de l'Institut Investigador Blanxart. Segons explica Vallès, al seu centre cap dels alumnes de 1r i 2n d'ESO tenen ordinador i ja acumulen fins a 40 dispositius pendents de reparar, alguns des del mes de maig.

Una situació semblant és la que es viu a l'Institut Vilatzara de Vilassar de Mar, on el seu director, Marc Vilanova, també assegura que no els han arribat els ordinadors per als dos primers cursos de secundària, i que tenen una dotzena de dispositius que s'han espatllat i que encara no els han recollit per ser reparats. Vilanova explica que la majoria són incidències com pantalles trencades, mal funcionament de la part tàctil del dispositiu o problemes amb el teclat i la connexió per carregar-los. "És cert que si algun ordinador no s'ha pogut arreglar ens n'acaben donant un altre, però mentre es repara –que poden passar fins a dos mesos– no ens ofereixen cap portàtil de substitució", critica, i explica que el curs passat les reparacions s'acostumaven a fer en aproximadament una setmana. Casos similars els han reconegut a aquest diari i al sindicat UGT docents i directors d'escoles i instituts del Tarragonès, el Garraf, el Baix Penedès, l'Anoia, el Baix Llobregat, el Vallès Oriental, el Maresme i el Barcelonès, on en alguns casos la falta d'ordinadors també ha afectat alguns centres d'alta complexitat.

Els docents consultats asseguren que els problemes es deuen a una "falta d'estoc" d'ordinadors, però fonts del departament d'Educació ho neguen. "En aquests moments tenim un estoc suficient però no folgat, i estem fent gestions per alliberar ordinadors que sabem que no es fan servir per ampliar-lo. En tot cas, aquest estoc actual es prioritza entre la matrícula viva, als ordinadors que es trenquen i a l'alumnat més vulnerable de 1r i 2n ESO", asseguren, i insisteixen que hi ha "una darrera licitació en execució, amb nous ordinadors" que arribaran a l'abril i aniran destinats a cobrir els cursos de 1r i 2n d'ESO.

Primer avís a l'agost

Tot i que Educació insisteix que sí que hi ha estoc d'ordinadors, l'ARA ha pogut comprovar que el problema amb els ordinadors s'hauria notificat com a mínim en dues ocasions als centres. El 30 d'agost, abans de començar el curs, ja es va publicar una carta firmada pel director general d’Innovació, Joan Cuevas, en què s'informava que "la planificació que havia publicat el departament d’Educació era poder proporcionar els ordinadors Windows de 1r i 2n d’ESO a finals d’aquest any 2023", però que "per motius de tramitació administrativa finalment l’arribada estava prevista per al 3r trimestre del curs". En aquest mateix comunicat que les direccions d'escoles i instituts van rebre el 18 de setembre també s'advertia que "en el curs 2023-2024 no es produirà una regularització automàtica d’equips per efecte d’increment de la matrícula", i es recordava que cada centre "pot decidir com repartir els equips".

Aquest primer document ja podia donar a entendre que seria difícil que tots els alumnes de 5è i 6è de primària i de tots els cursos d'ESO tinguessin ordinador, tal com marca el pla d'Educació digital del departament. Però la informació que es va donar a tots els coordinadors digitals fa tres setmanes en un dels seminaris periòdics que es fan als docents mostrava que la situació és més preocupant. A la formació es va assegurar que, dels tres sistemes operatius que s'utilitzen als ordinadors dels alumnes (cada centre escull quin sistema fa servir i l'aplica a tots els dispositius), n'hi ha dos –Windows i Linkat– dels quals no hi haurà estoc fins al maig del 2024. En la mateixa diapositiva també s'explica que "no hi haurà equipament nou" per als alumnes que arribin nous durant el curs. De fet, a la pàgina web de la Generalitat on s'especifica els equipaments i infraestructures digitals dels centres escolars, ara mateix també hi apareix un avís en vermell on s'adverteix: "Actualment, els casos de trencament per mal ús i robatori poden trigar força temps a substituir-se".

Al seminari, però, també es posaven sobre la taula algunes mesures per solucionar la falta d'ordinadors. Es proposa als centres que primer facin una reassignació interna, prioritzant els alumnes d'educació obligatòria (ESO i primària), per sobre dels de batxillerat o cicles formatius, etapes on s'aconsella que es reservin els ordinadors "només per als alumnes que ho necessiten". A més, també s'explica que es farà una reestructuració global i que a partir del 22 d'octubre es farà una anàlisi d''"inactivitat" dels ordinadors dels centres que faci més de 30 dies que no s'han fet servir. S'enviarà un informe a escoles i instituts amb aquesta informació i hauran de justificar aquesta inactivitat i, si no, cedir els ordinadors que no estiguin fent servir. Una solució que Vallès, que també és membre de la plataforma Coordinadors Digitals en Lluita, alerta que només agreujarà la situació: "Si no es reparen els ordinadors dels alumnes i no ens en deixen tenir de reserva, quan a un alumne se li espatlli no tindrem cap opció d'oferir-li un dispositiu provisional, per tant, tornarà a quedar-se sense ordinador", lamenta.

stats