Educació

Recuperar la tercera hora de filosofia: un grup de docents troba l'encaix per fer-ho possible

La proposta que volen fer arribar a Educació també reforçaria el pes horari de català i castellà a 1r de batxillerat

Estudiants de secundària fent classe en una imatge d’arxiu.
15/05/2025
3 min

Barcelona"La filosofia té dos grans motius: indignar-se per transformar el món i meravellar-se de la perseverança". La frase que va pronunciar la doctora en filosofia i professora de la Universitat de Barcelona (UB) Begoña Roman és un bon exemple de per què un dilluns a la tarda prop de 100 persones es van reunir a l'Ateneu Barcelonès amb un objectiu clar: recuperar el prestigi de la filosofia dins l'educació catalana. "Ja no és una qüestió professional sinó una qüestió de país. El problema és que vivim en el curtterminisme. No es planifica de cara al futur sinó només per avui", va criticar el catedràtic de filosofia Ramon Moix.

Un pas crucial per redreçar la situació és poder dedicar més hores a la filosofia. Ara el col·lectiu Docents de Filosofia, que agrupa més de 400 professors, ha trobat una opció per recuperar la tercera hora de filosofia a 1r de batxillerat que es va perdre fa gairebé dues dècades en el sistema català. La proposta a la qual ha tingut accés l'ARA, tot i ser provisional, ha rebut l'acceptació de tot el col·lectiu de professors de filosofia d'instituts catalans i també de catedràtics i doctors.

El nou repartiment d'hores a 1r de batxillerat s'ha escollit entre quatre models que s'havien treballat i, a grans trets, aposta per prioritzar les matèries troncals per sobre de les optatives, si més no pel que fa al pes horari que tenen en el currículum de batxillerat. De fet, l'estratègia és la mateixa que ha seguit el departament d'Educació per trobar l'encaix de la polèmica fusió de les assignatures de ciències a batxillerat, sense, a priori, perdre hores de ciències com a tal.

D'aquesta manera, Docents de Filosofia proposa que del currículum actual de batxillerat, que compta amb tres franges de tres hores per a assignatures optatives a 1r de batxillerat passi a tenir-ne només dues. Amb les tres hores que quedarien lliures amb aquest moviment, el col·lectiu de professors proposa que una sigui per a l'assignatura de filosofia per tal de recuperar la històrica tercera hora i les altres dues es destinin a reforçar les llengües. Amb aquests canvis, el currículum final que proposen comptaria amb tres hores setmanals de llengua i literatura catalana, tres més de castellana i tres de filosofia.

Ara bé, també insisteixen que la seva proposta contempla que no es fusionin les ciències, tal com fa temps que reclama el col·lectiu Ciències en Perill i que són sensibles amb les demandes de l'Associació d’ensenyants d’economia que també demanen un augment d'hores per la seva assignatura.

La proposta que posa sobre la taula el grup Docents de Filosofia per recuperar la tercera hora a 1r de batxillerat

Tot i que els primers contactes de Docents de Filosofia amb del departament d'Educació encara han estat molt superficials, ara el grup de professors vol aprofitar que hi haurà una modificació al decret de batxillerat per fusionar les ciències per encetar el meló de la filosofia. "Si es pot modificar el decret per a les ciències, també es pot modificar per a la filosofia", defensen, i expliquen que l'objectiu és fer arribar la proposta al Govern perquè la consideri.

A més, també apunten que si el criteri per la polèmica fusió de les ciències ha estat igualar el currículum amb la resta de comunitats autònomes, també es podria aplicar en la filosofia, ja que Catalunya és el territori de l'Estat on menys hores es dediquen a aquesta assignatura.

El pensament crític no arriba per Amazon

"Sense més pes horari no podem fer tot el contingut", resumeix la docent de filosofia Laia Cos, una de les persones que han liderat la creació d'aquesta nova plataforma de professors. En aquest sentit, la també professora de filosofia Mercè Garcia insisteix que "fer dues hores [les que actualment es fan al 1r de batxillerat català] és com no fer res, i més tenint en compte que la nostra matèria consisteix a ensenyar a pensar". "No estem entregant paquets d'Amazon, estem ensenyant a tenir pensament crític", defensa.

Per tot plegat, a més de la recuperació de la tercera hora a 1r de batxillerat, des de Docents de Filosofia també reclamen l'augment de la presència de l'educació en valors cívics i ètics a l'ESO, i que es garanteixi l'oferta de l'optativa de filosofia a 4t d'ESO a tots els centres i itineraris. "La gent continuarà pensant, però pensarà malament i això farà tornar el feixisme", va alertar Ramon Alcoberro, doctor en filosofia i professor de filosofia de batxillerat, per mostrar la necessitat d'augmentar el pes de l'assignatura que potencia el pensament crític entre els adolescents.

stats