Societat Educació 25/04/2022

Els sindicats d'educació boicotegen un acte de Cambray a la UB

El conseller lamenta el "sabotatge" i diu que els manifestants "no representen" els mestres catalans

3 min
Sindicats educatius han protestat al Paranimf de la UB contra Cambray

BarcelonaEls sindicats d'educació van avisar que el tercer trimestre no seria tranquil i aquest dilluns han convertit l'advertència en una protesta que ha derivat en un boicot al conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. El conseller havia de participar en un acte a la Universitat de Barcelona per presentar el document Nous aprenentatges, nous espais, però una cinquantena de persones vinculades als sindicats han irromput al Paranimf de la UB amb pancartes, xiulets i cassoles i han impedit que es fes l'acte. Es tracta del segon boicot que fan els sindicats a Cambray, després que durant les jornades de vaga del mes de març diversos manifestants impedissin l'atenció a la premsa que havia de fer al Saló de l'Ensenyament.

El conseller havia anat a la UB per presentar un document que el departament d'Educació ha elaborat amb la col·laboració de professionals de diferents àmbits i disciplines, entre ells, més de 80 arquitectes que han aportat idees sobre com adaptar els espais educatius i establir "les bases per a uns nous criteris constructius de transformació dels centres que donin resposta als nous aprenentatges". Estava previst que el mateix Cambray intervingués durant l'acte, que també havia de comptar amb la degana del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), Assumpció Puig; la secretària general del departament, Patrícia Gomà; la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i la presidenta de la Fundació Jaume Bofill, Isabel Vilaseca. De fet, la Fundació Bofill ha estat un dels blancs de les crítiques dels sindicats perquè consideren que està marcant la política educativa de la conselleria i "privatitzant" l'educació.

Però l'acte no ha pogut ni començar, perquè quan Cambray ha entrat en escena els manifestants han fet sonar botzines, xiulets i cassoles i han impedit la presentació, cantant també consignes com "A l'escola pública, els diners públics", "Cambray dimissió" o "No són cinc dies de vacances, sí són 10 anys de retallades". A la porta s’han viscut moments de tensió entre els coordinadors de la xerrada i les persones que hi volien entrar.

En una atenció als mitjans, Cambray ha demanat disculpes a tota la gent que havia estat treballant "durant molts mesos" en aquest projecte i ha criticat amb duresa l'actuació dels sindicats. "Qualsevol manifestació s'ha de fer des del respecte, sense sabotatges ni intimidacions que no representen els nostres mestres", ha afirmat, i ha insistit que "no deixar fer un acte que és bo per l'alumnat" no és una actitud representativa del col·lectiu docent català. Cambray retret a les organitzacions sindicats que aquest dilluns, per setè cop, no s'hagin presentat a les mesa sindical. "No es presenten, però venen a sabotejar actes. Això no representa els nostres mestres", ha repetit.

Cambray ha assegurat que el departament ha fet una "proposta calendaritzada per revertir totes les retallades", però que, malgrat tot, els sindicats "prefereixen el clima de confrontació". Els sindicats van avisar fa unes setmanes que les mobilitzacions continuarien (i no descarten la vaga) si la conselleria d'Educació no anuncia mesures per revertir les retallades "a partir del pròxim curs". Els cinc dies de vaga del mes de març van ser convocats amb el detonant de l'avançament del curs escolar, però han sabut recollir un malestar entre el professorat que s'arrossega des de les retallades de fa 10 anys. Vist que la conselleria no ajornarà els canvis al calendari, els sindicats han anunciat que una de les seves prioritats ara és aconseguir l'horari lectiu previ a les retallades, és a dir, fer una hora menys de classe tant a primària (23 hores a la setmana) com a l'ESO (18). Tot plegat s'emmarca en una batalla entre els sindicats i la conselleria per dominar el relat del conflicte sobre l'opinió pública.

Una guia per fer escoles més flexibles i inclusives

Educació ha difós una nota de premsa per explicar els detalls del projecte Nous aprenentatges, nous espais: la guia, que canvia per primera vegada en 22 anys els criteris per construir escoles i instituts, ha de servir per "respondre a les noves metodologies d'aprenentatge". Entre les novetats destaca que no es construirà ni s'ampliarà cap centre "sense un procés de participació previ" de l'equip directiu, docents, alumnes, famílies, ajuntament i arquitectes. Els nous centres hauran de ser "flexibles i polivalents", i també inclusius (han d'incorporar la perspectiva de gènere), i han de tenir en compte que tant la il·luminació, ventilació, temperatura, acústica com el mobiliari acaben condicionant l’aprenentatge dels infants.


stats