Societat 04/09/2018

El govern espanyol estudia rebaixar la velocitat màxima a les carreteres secundàries per reduir la sinistralitat

Entre juliol i agost han mort 42 persones en 32 accidents de trànsit a Catalunya

Montse Riart/pau Esparch
2 min
L'accident, que ha tingut lloc poc abans de dos quarts de cinc de la tarda i on s'han vist implicats un cotxe i un camió, ha passat a la recta d'entrada de Llambilles / ACN

BarcelonaEl director de la direcció general de Trànsit (DGT), Pere Navarro, ha avançat aquest dimarts que l'executiu espanyol es planteja rebaixar el límit de velocitat màxima de 100 km/h en les carreteres secundàries i fixar el mateix que han adoptat altres països europeus, que marquen el límit en els 90 quilòmetres per hora o fins i tot en els 80, com ha fet recentment França.

Segons el Servei Català de Trànsit, entre juliol i agost, 42 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes en 32 accidents mortals. Són tres víctimes mortals més que les registrades durant el mateix període de l'any passat. El nombre de víctimes va disminuir el juliol respecte del mateix mes del 2017 -passant de 27 víctimes mortals a 20-. En canvi aquest agost 10 persones més han perdut la vida a les carreteres respecte el mateix mes de l'any passat -passant de les 12 a les 22 víctimes mortals-.

Segons el director de la DGT, entre el juliol i l'agost a tot l'Estat han perdut la vida 259 persones, un 77% de les quals en carreteres convencionals, i la meitat dels accidents mortals es registren com a conseqüència d'un excés de velocitat. "Hem obert el debat per rebaixar el límit a les carreteres secundàries", ha explicat Navarro. La rebaixa s'aplicaria a les carreteres convencionals –ni autovies ni autopistes– amb més d'un carril per sentit o bé amb uns vorals de més d'un metre i mig d'amplada.

Resistències

Navarro ha admès que els dos últims directors de Trànsit ja tenien sobre la taula la proposta de rebaixar la velocitat a les carreteres secundàries dels 100 als 90 quilòmetres hora, però que no van aconseguir tirar endavant la mesura per les reticències que sempre ha generat. "Em costa trobar arguments en contra, però en aquest país cada vegada que toques el tema de la velocitat surten resistències estranyes", ha reconegut Navarro.

De moment Navarro no ha volgut fixar cap termini per prendre una decisió sobre l'assumpte. Ha recordat que el límit espanyol de 100 km/h a les carreteres secundàries només es manté en països com Romania, Polònia, Irlanda, Alemanya i Àustria. En canvi, països com Bèlgica, Croàcia, Grècia, Itàlia o Portugal ja l'han fixat en 90 quilòmetres hora, i França, Suïssa, Noruega, els Països Baixos, Malta, Finlàndia o Dinamarca, en els 80.

stats