Infraestructures

El govern espanyol només executarà el 22% del pressupostat per a Rodalies aquest 2021

Durant el mes d'octubre Generalitat i Estat s'han de reunir en el marc de la comissió tècnica d'infraestructures

3 min
Passatgers en un tren de Rodalies durant el segon dia de vaga.

Una de les capses de Pandora de la relació entre la Generalitat i l'Estat és la vinculada amb Rodalies, que en el marc de la negociació d'uns nous pressupostos de l'Estat capta gran part del protagonisme. "Cal que els partits catalans mirin amb molt d'interès i acuradament aquests pressupostos", defensava ahir la ministra d'Hisenda i Funció Pública, María Jesús Montero. Amb els nous comptes s'anuncien els diners que l'Estat promet que invertirà el pròxim any, entre els quals hi ha els destinats, precisament, a Rodalies.

Ara bé, una cosa és la dotació que l'Estat promet als comptes públics i l'altra l'execució real. En aquest sentit, si es consulta el projecte de pressupostos de l'Estat del 2021, en concret la Distribució regionalitzada per comunitats autònomes; volum IV (Sector Públic Empresarial i Funcional), hi havia per a Rodalies de Catalunya uns 246 milions d'euros pressupostats. En canvi, quan es mira el mateix annex però del projecte de pressupostos de l'Estat per al 2022, on apareix la inversió executada de l'exercici anterior, per a Rodalies de Catalunya cau fins als 53 milions d'euros, és a dir, no s'hauran gastat tots els diners que els comptes públics del 2021 recollien a l'epígraf de Rodalies de Catalunya. Dada que es tradueix en poc més d'un 22% de la inversió gastada.

La diferència entre el que es va pressupostar als comptes de l'Estat del 2021 per a Rodalies i el que s'estima que s'acabarà gastant és de 193 milions d'euros. Això no vol dir que hagin desaparegut, sinó que s'han traspassat a altres anys (en el cas de Rodalies les inversions són plurianuals). D'aquesta manera, si es mira el mateix document dels comptes del 2022, es preveu una inversió per a l'any que ve de 390 milions.

Inversió de 900 milions

Per al 2022 i rere la inversió total regionalitzable pressupostada, 2.230 milions d'euros, s'hi desgranen partides concretes que tenen a veure amb la xarxa de tren. En concret, per a l'any que ve l'Estat promet als PGE una inversió de més de 950 milions d'euros (en concret 954,2 milions) només per a Rodalies. La xifra és resultat de sumar diferents partides que es recullen als pressupostos i que aquest dijous ha anticipat la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

D'una banda, són 679,11 milions per a Adif; de l'altra, uns altres 164,2 milions que Renfe assignarà al servei de Rodalies i a la millora i renovació de trens i estacions i uns 109,9 milions d'euros en concepte "d'altres actuacions", segons ha detallat Sánchez en roda de premsa des de la seu del ministeri. A més a més, fonts del ministeri de Transports confirmen que s'hi ha d'afegir 1,3 milions per a "Rodalies de Barcelona" i que recull el projecte de pressupostos de l'Estat per al 2022. En total: 954 milions.

En línia amb el que ja va expressar aquest dimecres al Congrés, Sánchez ha mostrat la seva disposició a seguir negociant un traspàs de Rodalies a la Generalitat, com demana el govern català. Tanmateix, la ministra ha matisat que "abans d'obrir altres debats", primer cal resoldre com efectuar la transferència dels recursos financers a la Generalitat per a la gestió del servei i que el Govern assegura que no s'arriben a complir. A més, Sánchez ha tornat a allunyar la idea del traspàs de Rodalies com una possible moneda de canvi en la negociació dels pressupostos. I ERC, que és un dels socis preferits del govern espanyol, no ha aclarit si el traspàs integral de Rodalies serà una condició sine qua non per aprovar els comptes.

La titular del ministeri de Transports també ha recordat que la Generalitat ja fixa les freqüències, els horaris i les tarifes de Rodalies. "De com funciona el servei de Rodalies a Catalunya també en té la seva part de responsabilitat la Generalitat", ha dit Sánchez, que ha tornat a criticar que la setmana passada es tornés a posar sobre la taula aquesta qüestió amb motiu de la vaga de maquinistes. Fonts de la Moncloa explicaven que els contactes amb la Generalitat per tancar una data per a la reunió tècnica d'aquest mes d'octubre sobre infraestructures són constants i "són bons". També anticipen que serà una reunió "molt complicada" pels temes que cal abordar-hi i que no només afecten inversions.

stats