Societat 16/03/2017

Examen d'empatia per fer medicina

El Govern estudia implantar proves d’aptituds emocionals per poder entrar a la carrera a partir del 2018

Laia Vicens
3 min
Imatge d'arxiu d'un metge rural a la seva consulta

BarcelonaL’alumne de les comarques gironines amb la millor nota de selectivitat l’any passat va obtenir un 9,7, i aquesta puntuació li va donar el passaport directe per estudiar medicina a la Universitat de Girona. A partir d’ara, però, aquest procés podria canviar, perquè el Govern estudia implantar una prova d’aptitud personal per entrar a medicina a partir de l’any 2018, com les que ja s’estan provant a magisteri. I és que encara que a les facultats de medicina “hi arriben els millors expedients acadèmics de cada curs de batxillerat”, segons Joan Ribera, de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari (AQU), això no significa que siguin els més aptes per ser metges.

El debat ja fa temps que està obert a les aules i als despatxos, i el Govern ha volgut posar fil a l’agulla per assegurar que els que acaben estudiant medicina són els alumnes que, a més d’un bon expedient acadèmic, tenen les capacitats personals i emocionals necessàries per exercir la professió.

Així ho va explicar ahir el secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, en unes jornades sobre formació de metges a la UB. Segons Navarro, els canvis haurien de garantir una “futura generació de metges més preparada”. “Cal buscar l’interès personal de l’estudiant més enllà de la nota acadèmica”, va reblar Josep Pallarès, director general d’Universitats. Com? Els joves de batxillerat que vulguin estudiar medicina i que faran la selectivitat l’any que ve (ara fan primer de batxillerat) s’enfrontaran a aquestes proves, que valoraran les competències comunicatives i d’empatia, per exemple. El projecte està en una fase embrionària, i el Govern el tirarà endavant si té garantit el consens de totes les universitats públiques. Segons Navarro, de les primeres converses amb els rectors en tenen una “sensació bona”.

Una fase preliminar

De moment, però, Universitats encara no té definit si serà una prova pilot o bé s’aplicarà a tots els estudiants que vulguin començar la carrera el curs 2018-2019, ni tampoc si les proves d’aptitud personal seran discriminatòries (si no se superen invalidaran l’estudiant per entrar a medicina), sumaran la nota a les PAU o s’utilitzaran només per desempatar entre estudiants.

La iniciativa que impulsarà Universitats és un pas més per formar estudiants d’acord amb les seves competències tant acadèmiques com personals, també de cara al replantejament global que el Govern vol fer de la selectivitat per al curs vinent. De fet, Navarro va suggerir que aquestes proves es podrien estendre a altres carreres, com les enginyeries.

El debat sobre anar més enllà de l’expedient acadèmic per valorar les notes dels alumnes ve de lluny. La presidenta del Consell d’Estudiants de Medicina de Catalunya (CEMCAT), Dafne Burgués, va reconèixer ahir a l’ARA que és un tema recurrent de debat entre els estudiants, perquè “en un metge no tot és el coneixement”, sinó que també és important demostrar “empatia amb el pacient” i que això es vegi reflectit en la nota.

Ara bé, des del CEMCAT són prudents a l’hora de valorar la proposta del Govern, a l’espera que es concretin alguns detalls més. En aquest sentit, reclamen que l’avaluació sigui “igual per a tothom, equitativa i no discriminatòria”, i evitar que alguna universitat se’n quedi al marge. En aquesta línia, demanen que aquestes proves d’aptitud personal “no siguin excloents”, perquè “saber les assignatures del batxillerat també és primordial per afrontar la titulació universitària”. A més, avisen que avaluar les competències personals amb una entrevista seria un mètode “molt subjectiu”.

Competències també al MIR

En tot cas, en les jornades d’ahir a la UB diferents actors van reclamar passos per seleccionar millor els estudiants de medicina. El degà de la Facultat de Medicina de la UB, Francesc Cardellach, va admetre que “falta alguna prova més” per saber si els alumnes que es matriculen per fer medicina “són els més vocacionals”. I no només això, sinó que alguns van reclamar tenir en compte aquests criteris també a l’hora de puntuar el MIR. El director corporatiu del Col·legi de Metges, Marc Soler, va lamentar que s’obviï la gestió de la incertesa, el treball en equip o les facultats comunicatives, mentre que Joan Ribera, de l’AQU, també va reclamar incloure les competències personals per no “desvirtuar” la nota final del MIR.

stats