Societat 08/12/2019

El Govern preveu millorar el transport públic amb la recaptació de l'impost als vehicles contaminants

Calvet anuncia des de la COP25 que també s'ajudarà a renovar flotes de vehicles antics

Ot Serra
2 min
Assemblea de Regions4 en presència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet

MadridLa Generalitat vol millorar el transport públic i donar ajudes per renovar flotes de vehicles antics amb els diners que recapti del nou impost al CO2 que s’hauria de començar a aplicar el 2020. Ho ha anunciat aquest diumenge el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, després de participar en diverses trobades vinculades a la COP25 a Madrid. El Govern ja va anunciar que l’any vinent preveu ingressar uns 40 milions d’euros amb aquest tribut, que està en fase parlamentària i que el conseller reconeix que és “just” que s’aprovi aquest mes, per bé que només és la seva intenció. Progressivament, s’aniria incrementant el guany fins als 150 milions d’euros, segons els seus càlculs, unes quantitats que s’afegeixen a la partida pressupostària ordinària destinada a polítiques d’acció climàtica.

El departament ja va explicar fa unes setmanes que aquest impost afectarà turismes i furgonetes aquest 2019 que contaminin per sobre de 120 grams de CO2 el quilòmetre. Concretament, un vehicle que emeti 140 grams de CO2 per quilòmetre pagarà, aquest any, 11 euros l’any, i l’any vinent, 34,5 euros. Si n’emet 170, pagarà 32 euros el 2019 i 66,5 el 2020. La segona xifra, en tots dos casos, és la que quedarà a partir de llavors. El 2021 s’hi afegiran els vehicles que contaminin per sobre dels 95 grams el quilòmetre, de manera que s’arribarien a recaptar uns 80 milions.

A mitjà termini, la Generalitat ja preveu dues vies de destinació del que s’ingressi amb aquest impost: 20 milions aniran a parar a un fons per mitigar l’adaptació al canvi climàtic. Així, es dedicarà a la descarbonització de la mobilitat millorant el transport públic, les ajudes a empreses que apostin per l’economia circular o la renovació de flotes de cotxes antics afectats per la zona de baixes emissions. Es crearà una comissió que es reunirà per definir l’orientació del fons.

Els 20 milions restants es canalitzaran a través d’una agència i es destinaran al fons del patrimoni natural, dedicat a la preservació d’espais naturals i la biodiversitat. En definitiva, l’objectiu és que amb aquests diners afegits es pugui millorar la gestió dels parcs naturals.

stats